Yli 4 000 potilasta ei saanut ajoissa tietoa heille varatusta ajasta – HUS:n ajanvarauskirjeitä jäi lähettämättä

HUS on ulkoistanut ajanvarauskirjeiden tulostamisen ja lähettämisen yksityiselle yritykselle.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri
Meilahden Kolmiosairaalan sairaanhoitajien toimisto.
Tuhannet HUS:n potilaat eivät ole saaneet ajoissa tietoa vastaanotostaan.Kalevi Rytkölä / Yle

Tuhannet HUS:n ajanvarauskirjeet ovat jääneet touko-kesäkuusta alkaen lähettämättä palvelusta vastaavan yrityksen ongelmien vuoksi. Tämä tarkoittaa sitä, että noin 4 200 potilasta ei ole saanut ajoissa tietoa heille varatuista vastaanottoajoista.

HUS sai asiasta tiedon eilen.

– Eilen sitten soiteltiin läpi niitä potilaita, joilla olisi ollut tänään ajanvaraus ja tiedusteltiin heidän mahdollisuuttaan tulla tänään vastaanotolle. Ja tänään soitellaan sitten ensi viikon potilaita. Että kyllähän tässä aika paljon ylimääräistä työtä on tullut, kertoo HUS:n vs. johtajaylilääkäri Piia Aarnisalo.

Osalta potilaista vastaanottoaika on jo ehtinyt jäädä käyttämättä. Heille HUS pyrkii järjestämään uuden ajan ripeästi. Aarnisalo ei vielä osaa sanoa, onko näiden potilaiden joukossa esimerkiksi syöpää sairastavia.

– Mutta tottakai ne potilaat, joiden hoito vaatii nyt kiireellisesti vastaanotolle pääsyä, niin me järjestetään heille se aika mahdollisimman nopeasti.

HUS on pyytänyt lähettämisestä vastaavalta yritykseltä tarkan selvityksen tapahtuneesta ja siitä, miten vastaavat tilanteet aiotaan tulevaisuudessa välttää. Alustavan tiedon mukaan kyseessä olisi ollut tekninen häiriö.

HUS miettii tapauksen johdosta myös sopimusoikeudellisia seuraamuksia. Se päätyi käyttämään yritystä vuonna 2012 kilpailutuksen jälkeen.