Huomasitko, että ajokorttilaki uudistui heinäkuun alussa – kortin hinnan odotetaan putoavan satasilla, mutta ajotuntien määrän leikkaus huolestuttaa

Uusi ajokorttilaki kevensi vaatimuksia: ajotuntien minimimäärä lähes puolittui, ja opetusluvan saa helpommalla. Opetuslupia onkin haettu heinäkuussa enemmän kuin koskaan.

ajokortit
Kari Vaattovaara riiputtaa auton avaimia.
Kari Vaattovaara ja opetusautona toimivan vanhan farmari-Mersun avaimet.Nella Nuora / Yle

Jokainen on kuullut kauhutarinoita siitä, että ajo-opetus kotona aiheuttaa peruuttamattomia vaurioita vanhempi–lapsi-suhteelle.

Ne unohtuvat välittömästi, kun kuuntelee helsinkiläistä Kari Vaattovaaraa.

– On ollut todella mukavaa. Todella mukavaa, Vaattovaara sanoo kotipihallaan Helsingin Jollaksessa. Opetusautona toimiva perheen vanha farmari-Mersu lepää vieressä heinäkuun aurinkokylvyssä.

– Ollaan muutenkin puuhattu tyttären kanssa erilaisia asioita. Tämä on, ellen sanoisi että kruunu kaikelle, mutta ainakin hyvä kokemus.

Tytär Verna Vaattovaara ei ehdi haastatteluun, koska painaa pitkää päivää kesätöissä Linnanmäen huvipuistossa. Ajo-opetuskin on kesätauolla. Liikenteessä Vaattovaaralle on tärkeintä ottaa toiset huomioon.

– Alussa käytettiin aika paljon aikaa peruskäsittelyn opetteluun. Mutta tärkeintä on oman mielen hallinta ja suhtautuminen, isä-Vaattovaara sanoo.

Ajo-opetusta.
Keväällä ajotunti vei Porvooseen. Äiti tallensi hetken takapenkiltä.Johanna Vaattovaara

Laki muuttui, opetusluvan suosio ponnahti kasvuun

Kun ajokorttilaki muuttui 1. heinäkuuta, opetuslupien hakumäärät pomppasivat jyrkkään kasvuun. Kun tammi-kesäkuussa uusia opetuslupia myönnettiin noin 7 000, heinäkuussa uusia hakemuksia on jätetty jo peräti 4 000.

Syy on selvä: lakimuutos kevensi vaatimuksia. Isoimpia muutoksia on kaksi: opettajalta ei enää vaadita teoriakokeessa käyntiä, eikä opetusautoa tarvitse enää muutoskatsastaa vaikka ylimääräinen jarrupoljin opettajalle pitääkin yhä asentaa.

– Osasimme odottaa suosion kasvua, mutta oli yllätys että kasvu on ollut näin valtavaa, sanoo osastopäällikkö Kimmo Pylväs liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Opetusluvalla korttinsa ajaa Trafin arvion mukaan karkeasti kolmannes. Lakimuutoksen myötä osuus kasvaa mutta paljonko, sitä ei vielä tiedetä.

Halpeneeko ajokortti todella satasilla?

Ajokorttilain muutoksen varsinainen tarkoitus on halventaa ajokorttia. Tähän ainoa keino on ollut vähentää pakollista opetusta.

Heinäkuun alusta lukien pakollisten ajo- ja teoriatuntien määrä laskikin lähes puoleen entisestä. Lisäksi jokaisen on suoritettava kahdeksan tuntia riskientunnistuskoulutusta, joka sisältää neljä tuntia teoriaa ja neljä ajotuntia, muun muassa pimeän ja liukkaan kelin ajon.

Varsinaisten ajotuntien minimimäärä tippui uudistuksessa kymmeneen.

grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Kevennyksillä B-ajokortin hinnan toivotaan jopa puolittuvan aiemmasta 1 500–2 000 eurosta jonnekin tuhannen euron paikkeille.

Käytännön halpeneminen jää nähtäväksi, sillä ajotuntien määrä ratkaisee.

Alan yrityksiä edustava Suomen Autokoululiitto on skeptinen. Sen "kymppikokeilussa" ajotuntien minimimäärää testattiin, mutta keskiarvoksi tuli 12 ajotuntia.

– Uskon, että kymmenellä ajotunnilla kortin saavat lähinnä ne, joilla on taustalla mopoautokortti ja paljon ajokokemusta. Ne jotka ajavat korttia kylmiltään, tarvitsevat enemmän opetusta, liiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi sanoo.

Uudistuksessa kuljettajantutkinnon eli inssin kesto pitenee vartilla 45 minuutista tuntiin, mikä nostaa tutkinnon hintaa 125 euroon. Jokilampi muistuttaa, ettei näistä kustannuksista ole halpenemiskeskustelussa juuri puhuttu.

– Hyvin todennäköistä on, että kun opetusmäärä vähenee niin joudutaan käydään useamman kerran ajokokeessa. Jos siinä käy kaksi-kolme kertaa, niin ajokortille tuleekin yhtäkkiä muutama sata euroa lisähintaa.

Jokilampi uskoo, että kun yhteisten pakollisten tuntien määrä vähenee, myös kuljettajien käyttäytymiseen tulee lisää kirjoa. Hän pelkää, että jopa liukkaan kelin ajoa siirretään käytännön ajoharjoituksista luokkatiloissa tehtäväksi simulaattoriajoksi, mikä ei anna kokemusta oikeasta ajotuntumasta.

Trafi: Osaaminen korostuu aiempaa selvemmin

Trafi ei niele skeptisyyttä. Vaikka ajo-opetuksen pakollinen määrä vähenee, Trafin mukaan lakiuudistus nostaa keskiöön oppilaan todelliset taidot.

– Jos joku on ajanut mopoautolla 15-vuotiaasta lähtien, niin uudistus mahdollistaa sen ettei hänen tarvitse välttämättä ottaa pakollisia tunteja samalla sapluunalla. Tässä voidaan räätälöidä opetus paremmin osaamisen ja taustan mukaan, osastopäällikkö Kimmo Pylväs sanoo.

Pylväs korostaa, että jokainen voi hankkia tarvittavan määrän oppia esimerkiksi autokoulun tunteja ja opetuslupaopetusta yhdistelemällä. Autokoulujen tarjoamien eri opetuspakettien kirjon odotetaan lisääntyvän.

– Täytyy muistaa, että meillä on edelleen harjoitteluvaiheen lopussa ajotutkinto, joka mittaa oppilaan osaamisen. Jotta sen läpäisee, on hankittava osaamista, Pylväs sanoo.

Kari Vaattovaara auton sivupeilissä.
Kari Vaattovaara katsoo liikennettä vaihteeksi opettajan silmin.Nella Nuora / Yle

Isä: Vain kymmenen tuntia tuntuu hurjalta

Kari Vaattovaara laskee, että ajokortin hinnaksi tulee heidän tapauksessaan noin tuhat euroa. Paperiasiat kolmesataa, autoon hankitut lisävarusteet ja muutoskatsastus neljäsataa, oppimateriaalit satasen, ja päälle vielä ratamaksut ja muut kulut.

– Polttoainekuluja en ole laskenut mukaan, enkä tietenkään mitään hintaa opetustunneille. Aikaa tähän pitää tietysti löytyä, hän sanoo.

Tyttären inssi odottaa syksyllä. Sitä ennen edessä on vielä lisää ajotunteja, ja pimeällä ajon harjoittelu aikaisintaan syyskuussa.

– Laskeskelin tuossa, että 13 kokonaista tuntia on ajettu. Kaikki tärkeimmät asiat sujuvat, mutta harjoitusta tarvitaan vielä.

Kymmenen tunnin minimimäärä ajotunteja kuulostaa Vaattovaaran mielestä vähäiseltä.

– Se tuntuu hurjalta. Siinä ajassa jää monia näkökohtia käymättä läpi. Meidän ajotunneillamme on tähän asti tapahtunut joka kerta jotain odottamatonta, ei onnettomuuksia mutta jotain mitä ei ole tullut etukäteen ajatelleeksi.