Harvinaista 5-tiellä: liikenne katkeaa Kajaanissa liikennevaloihin – "Siihen tulee varmasti ruuhkaa"

Valtatie 5:llä ajava saa varautua tulevaisuudessa pysähtymään Kajaanin kohdalla liikennevaloihin. Osalta autoilijoista valot saavat kiitosta, toisista ne hidastavat matkaa aivan turhaan.

liikennevalot
Henkilöauton on kääntymässä liittymästä vasemmalle.
Nuaskadun ja valtatie 5:n liittymästä on hankala kääntyä vasemmalle etenkin ruuhka-aikana.Ville Kinnunen / Yle

Kajaanissa valtatie 5:n ja Nuaskadun liittymään rakennetaan parhaillaan liikennevaloja. Työt käynnistyivät parisen viikkoa sitten valmistelutöillä, muun muassa kaapeloinnilla. Liikennevalot tulevat olemaan käytössä syyskuun loppuun mennessä.

Tarkoituksena on parantaa liikenneturvallisuutta. 5-tien liikennemäärät ovat kohtuullisen suuret, joten sivusuunnalta on hankala päästä kääntymään päätielle.

– Tässä oli olemassa olevat ajokaistat ja saarreke, joten valojen rakentaminen on kustannustehokasta. Infratöitä ei tarvitse paljoa tehdä, kertoo suunnitteluyksikön päällikkö Risto Leppänen Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksesta.

Urakka maksaa 170 000 euroa. Kiertoliittymän rakentaminen olisi ollut huomattavasti kalliimpaa, koska 5-tien ja liittymän vieressä on rautatie ja Kajaaninjoki.

– Pääteillä kiertoliittymät pitää toteuttaa suurina, jotta ne eivät hidasta raskasta liikennettä. Se olisi äkkiä siinä paikkaa maksanut paljon enemmän. Kajaanissa on toteutettu myös eritasoliittymiä, mutta ne taas maksavat miljoonia, Leppänen kertoo.

Rahtari kiittää, mutta somekansa ihmettelee

Valtatie 5:n liikennemäärät ovat Nuaskadun liittymän koillispuolelle 9 200 ajoneuvoa vuorokaudessa ja lounaispuolelle 6 900 ajoneuvoa vuorokaudessa. Petäisenniskan teollisuusalueelta päätielle nousevaa Nuaskatua käyttää noin 4 500 ajoneuvoa vuorokaudessa.

– Siellä on rahtiasemia, betoniasemia ja vaikka mitä, eli liittymästä lähtee paljon raskasta liikennettä liikkeelle. Varsinkin talvella liittymästä lähteminen on hidasta, sanoo ammatikseen raskaalla kalustolla ajava, Rahtarit ry:n Kainuun osaston puheenjohtaja Jouko Rusanen.

Valtatie 5:n varrella on kyltti liikennevaloista.
Valtatie 5:n ja Nuaskadun liittymään rakennetaan liikennevalot. Työ valmistuu syyskuun loppuun mennessä.Ville Kinnunen / Yle

Rusasen mukaan liikennevalot ovat tarpeen myös liikenneturvallisuuden takia. Siitä huolimatta, että valtatie 5:n nopeusrajoitusta laskettiin liittymän alueella viisi vuotta sitten 60 kilometriin tunnissa.

– Siinä on aina vähän riskinsä lähteä, koska autot eivät tule aina sitä vauhtia, mitä liikennemerkit sanovat. Henkilöautot eivät pudota nopeutta kuuteenkymppiin, eivätkä välttämättä rekatkaan, joten siihen ei uskalla luottaa, Rusanen sanoo.

Siitä huolimatta siinä on varmasti ruuhka-aikana ruuhkaa. Parantaako se tilannetta ollenkaan – en tiedä.

Jaakko Kyllönen

Kaikkia liikennevalot eivät miellytä. Esimerkiksi Facebookin Meidän Kajaani -ryhmässä (siirryt toiseen palveluun) valot ovat herättäneet paljon ihmetystä. Linja-autoliiton kuhmolainen puheenjohtaja Jaakko Kyllönen puolestaan sanoo, ettei hän ymmärrä keskelle pääväylää tulevia liikennevaloja lainkaan.

– Ymmärrän liikenneturvallisuuden, mutta mielestäni siihen olisi pitänyt keksiä joku muu ratkaisu. Lisätä vaikka lähestymis- tai poistumisväyliä.

Kyllönen uskoo, että liikennevalot tulevat hidastamaan 5-tien liikennettä.

– Tietysti ne ajastetaan niin, että ne pystyvät aistimaan auton tulemisen, mutta siitä huolimatta siihen tulee varmasti ruuhka-aikana ruuhkaa. Parantaako se tilannetta ollenkaan – en tiedä, Kyllönen toteaa.

Valtatie 5 autosta katsottuna.
Raskaan liikenteen lisäksi 5-tien ja Nuaskadun liittymää käytetään paljon työmatkaliikenteeseen.Ville Kinnunen / Yle

Valtatie 5 poikkeaa Kajaanin kaupungin kohdalla muista valtateistä, sillä se liittyy vahvasti kaupunkirakenteeseen ja siitä lähtee paljon katuliittymiä. Kajaaniin tulevat liikennevalot eivät kuitenkaan ole ainoat laatuaan, vaan Liikenneviraston mukaan esimerkiksi Kemijärvellä 5-tien varrella on liikennevalot.

– Meidän alueellakin on saatu aikaisemmin hyviä kokemuksia valo-ohjatuista liittymistä, joten uskon, että kajaanilaiset tottuvat niihin, Risto Leppänen Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksesta sanoo.

Siinä on aina vähän riskinsä lähteä, koska autot eivät tule aina sitä vauhtia, mitä liikennemerkit sanovat.

Jouko Rusanen

Leppäsen mukaan liikennevalot ovat helposti havaittavissa ja reagoivat tuleviin ajoneuvoihin. Ne eivät siis rajoita liikennettä 24 tuntia samalla tavalla kuin esimerkiksi kiertoliittymät tekevät.

– Ne suosivat päätien liikennettä, jos sivusuunnalta ei ole kysyntää. Silloin ei tarvitse pysähdellä kuten raskas ajoneuvo joutuu aina kiertoliittymissä tekemään, Leppänen sanoo.