THL:n viisi vinkkiä helteiltä suojautumiseen – Asiantuntija: Pikkulapsille suosittelen maitoa

Uimarannalle ei kannata suunnata kovimman auringonpaisteen aikaan, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

helle
Nainen kävelee vedessä
Tero Vesalainen / Alamy Stock Photo / AOP

Helteet ovat hellineet Suomea, mutta kuumuudella on myös varjopuolensa. Ilmatieteen laitoksen mukaan tukalan helteen todennäköisyys säilyy koko ensi viikon ajan. Tiistaille on annettu koko maahan erittäin tukalan helteen varoitus (siirryt toiseen palveluun). Myös öiden ennustetaan olevan lämpimiä: alimmillaan 15–20 lämpöastetta.

Ikääntyneet, pitkäaikaissairaat ja pienet lapset ovat erityisen alttiita helteen haitoille (siirryt toiseen palveluun), kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (siirryt toiseen palveluun) (THL). Voimakkaat helteet voivat kuitenkin olla terveysriski kenelle tahansa, jos niiden vaikutuksilta ei suojauduta.

Riskiä suurentavat voimakas fyysinen rasitus sekä runsas päihteiden käyttö helteiden aikana. THL:n tutkimusprofessorin Hannu Kivirannan mukaan varsinkin urheilemista näillä säillä kannattaa harkita kahteen otteeseen.

– Kävin itsekin kaupassa kävellen ja huomaisin, että [sää] on aika ahdistava. Voisi miettiä, että kannattaako näillä ihan pahimmilla päivälämpötiloilla edes lähteä kovasti hikoilua aiheuttavaan urheiluun. Jos lähtee, pitää itsensä tuntea tosi hyvin. En lähtisi näillä keleillä suotta riskeeraamaan mihinkään yllättävään rasitukseen, johon ei ole tottunut, Kiviranta sanoo.

Juo kolme litraa vettä ja vältä kahvia

Alkoholin lisäksi Kiviranta pitäisi kahvinjuonnin minimissään helteiden aikana, koska molemmat juomat kuivattavat kroppaa. Helteillä kannattaa muistaa syödä, koska ruuasta saa suoloja. Myös erilaisten kivennäis- ja vichyvesien juominen voi auttaa.

– Ruuan kautta tulee suoloja ihan riittävästi elimistöön, mutta ei varmaan haittaisi, vaikka näillä erikoiskeleillä käyttäisi juomia, joissa on vähän lisättyjä suoloja.

Kiviranta arvioi, että helteillä kannattaa juoda noin kolme litraa vettä (siirryt toiseen palveluun). Hän painottaa, että vettä tulee juoda vähitellen pitkin päivää.

– Se, kuinka paljon ihminen kaikkiaan tarvitsee vettä, riippuu ihmisen koosta ja siitä millaista ravintoa hän käyttää. Helteillä kannattaa ylipäätään varautua juomaan pikkuhiljaa koko ajan.

Vauvoille ja pienille lapsille Kiviranta suosittelee juottamaan maitoa myös janojuomana, koska se sisältää suoloja.

Sitruunavettä terassin pöydällä
Kay Roxby / Alamy Stock Photo / AOP

Kovimpaan auringonpaahteeseen ei kannata mennä

Kiviranta kehottaa kaikkia uimarannalle suuntaavia pohtimaan, kannattaako ulos mennä lainkaan, kun auringonpaiste on kovimmillaan eli keskipäivästä muutama tunti eteenpäin.

– Jos sinne uimarannalle täytyy mennä [kovimman auringonpaisteen aikana], pitäisi varsinkin pienet lapset ehdottomasti suojata jonkinnäköisellä varjolla. Kevyt vaatetus olisi hyvä, jos sen kanssa voisi myös uida.

Kivirannan mukaan sisätilojen tuulettaminen päivällä voi olla virhe, sillä ulkoa sisälle voi virrata entistä kuumempaa ilmaa.

– Ikkunoita voi varjostaa verhoilla tai kaihtimilla. Ikkunanlävet voi pitää mieluummin kiinni ja tuulettaa vasta illalla, kun alkaa vähän viilentyä. Jos olo käy oikein tuskaiseksi, voi ottaa viileän suihkun tai huuhdella pyyhkeitä kylmällä vedellä ja hangata niillä itseään.

Kuumuudesta voi aiheutua väsymystä, keskittymiskyvyn laskua ja eriasteisia lämpösairauksia (siirryt toiseen palveluun).

Erityisesti yli 75-vuotiaat ovat herkkiä kuumuuden haitoille (siirryt toiseen palveluun). Vanhenemisen myötä elimistön lämmönsäätelykyky laskee ja nestevajauksen riski suurenee.

– Varsinkin iäkkäämmät ihmiset voivat unohtaa juoda ynnä muuta, joten läheisten kannattaa varmistaa ikäihmisten kunto soittamalla tai käymällä paikalla, Kiviranta sanoo.

Ota käyttöön nämä THL:n viisi vinkkiä

1. Viilennä sisätilat. (siirryt toiseen palveluun)Kun päivällä ulkoilma on sisäilmaa lämpimämpää, sulje ikkunat ja varjosta ne auringon puolelta. Ulkoilman viilentyessä illalla avaa ikkunat ja tuuleta asunto läpivedolla.

2. Vältä kuumia paikkoja ja suoraa auringonpaistetta. Vältä ulkona olemista päivän kuumimpaan aikaan ja vietä aikaa viileissä paikoissa. Pysy varjossa.

3. Juo riittävästi ja syö kevyesti. Juo riittävästi ja pitkin päivää, jo ennen janon tunnetta. Riittävä määrä on tavallisesti noin 1–1,5 litraa päivässä; helteillä määrää kannattaa lisätä ainakin muutamalla lasillisella. Syö pienempiä aterioita, mutta useammin. Suosi viileitä ja vesipitoisia ruokia, kuten salaatteja ja hedelmiä.

4. Viilennä kehoa. Pukeudu kevyesti löysiin, mieluusti luonnonmateriaaleista valmistettuihin vaatteisiin.

5. Huolehdi muista. Kuumuudelta suojautumisessa apua saattavat tarvita erityisesti ikääntyneet ja muut, joiden toimintakyky on heikentynyt. Lapset taas eivät usein itse ymmärrä suojautua kuumuudelta ja auringonpaisteelta, ja he myös kärsivät aikuista herkemmin nestehukasta.

Lue lisää:

Lapin harvinaiset helteet jo tukalat: Naapurin vanhuksen vointia voi käydä kysymässä

Helteisen kuuma Helsinki toivottaa suurvaltojen johtajat tervetulleiksi: Maanantaista tulossa "epätyypillinen suomalainen kesäpäivä"

Positiivinen käänne Suomessa: Harvinaista hellettä riittää, mutta hukkumiset vähenivät – "Saatu lukea onnellisia tarinoita"

Helle vaikuttaa kuolleisuuteen – suomalainen voi parhaiten viileämmässä