Kerrostalon kokoisia öljyteollisuuden osia alkoi tulla Suomeen – katso video jättilaivan saapumisesta

Kansainvälinen suurprojekti työllistää Suomessa pari sataa henkeä kolmen vuoden ajan.

satamat
Jättilaiva
Suomen oloissa ainutlaatuinen ja huippukallis kuljetusprojekti on päässyt vauhtiin Haminan satamassa.

Suomen oloissa ainutlaatuinen ja huippukallis kuljetusprojekti on päässyt vauhtiin Haminan satamassa.

Ensimmäiset Kazakstaniin matkaavat öljynpumppauslaitteiston kerrostalon kokoiset osat eli moduulit saapuivat Haminaan maanantaina. Jättimäisten putkien ja niiden ympärillä olevien kehikoiden lasti saapui Kang Sheng Kou (siirryt toiseen palveluun) –valtamerilaivalla. Koreasta Suezin kanavan kautta Eurooppaan ja Suomeen seilanneen aluksen matka kesti viisi viikkoa.

Laivan kiinnittyminen Palokankaan laiturialueelle ei sujunut hetkessä. Alus saapui satamaan näkyville parin-kolmen sadan metrin päähän laitureista jo noin kello 11, mutta kiinnittymään se pääsi vasta noin puolentoista tunnin avustustöiden jälkeen. Yli 150 metriä pitkää ja runsaat 30 metriä leveää laivaa auttoivat satamahinaajat Artemis ja Viikari.

Kang Sheng Kou ei ole suurin Haminassa käynyt laiva.

– Mutta yksi suurimmista. Riippuen siitä, katsotaanko laivan pituutta vai leveyttä vai sitä, kuinka painavaa tavaraa se pystyy kuljettamaan, kertoo HaminaKotka Satama Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Naski.

Nyt käynnistynyttä projektia alettiin valmistella jo useita vuosia sitten.

– Kuljetussopimusta neuvoteltiin ensin pari vuotta. Sen jälkeen tehtiin yli vuosi parannustöitä satamassa, jotta saadaan painavan lastin kuljetus hoidettua. Nyt on hieno tunnelma.

Satama joutuu testiin

Öljyteollisuuden palvelukseen menevät laitteiston osat siirretään Haminassa jokilaivoihin, jotka kuljettavat tavaran edelleen Kazakstaniin Venäjän jokien ja Kaspianmeren kautta.

Parituhatta tonnia painavien moduulien siirtäminen valtamerilaivasta kahteen jokilaivaan vie aikaa noin viikon.

Lasti nostetaan ensin lavettien päälle maihin. Laiturialueella lastia kuljetetaan puolentoista kilometrin matka satama-altaan toiselle puolelle, jossa tavara nostetaan jokilaivoihin.

Kimmo Naskin mukaan ensimmäinen kuljetus on eräänlainen testi, jonka avulla nähdään, miten suurien ja ja painavien osien siirtäminen laivasta toiseen käytännössä sujuu.

– Ensimmäisen kerran jälkeen lastin siirtäminen nopeutuu, uskoo Naski.

satamalaituri, kaksi miestä laiturilla kiinittämässä laivaa, Haminan satama, Palokangas, Kang Sheng Kou -laiva, satamanostureita
Pitkään odotettu laiva kiinnittyi Haminan Palokankaan laituriin maananrtaina 16.heinäkuuta pian kello 12.30 jälkeen.Vesa Grekula / Yle

Moduulit ovat kolmekerroksisen kerrostalon kokoisia. Niiden siirtämiseen on valjastettu satama-alueelle useita raskaita nosturiajoneuvoja.

Kazakstanin öljyntuotantoalueelle vietävät moduulit ovat osa laitteistoa, jolla tavoitellaan aiempaa tehokkaampaa öljynpumppausta. Laitteiston osia tulee Haminaan Korean lisäksi Italiasta.

Seuraavien lastien tarkat kuljetusajankohdat eivät vielä ole selvillä – Naskin mukaan tänä vuonna kuljetuksia on "muutamia". Kolme vuotta kestävän projektin vilkkaimmat ajat alkavat ensi vuodesta, jolloin jättikokoisia moduuleja kulkee Haminan kautta arviolta viikoittain. Talvella kuljetuksia ei ole.

Kansainvälinen näytön paikka

Haminan satama ja HaminaKotka –satamayhtiö ovat kuljetusprojektissaan isojen joukossa.

Satamajohtaja on jo pitkään kutsunut lähes 40 miljardin Yhdysvaltain dollarin arvoista kuljetuskokonaisuutta maailman suurimmaksi käynnissä olevaksi projektiksi.

Kang Sheng Kou -laiva, Haminan satama
Kiinalainen varustamo ja kuljetusjätti Cosco on yksi kansainvälisessä kuljetusprojektissa mukana olevista yrityksistä.Vesa Grekula / Yle

Hankkeessa ovat mukana Kazakstanin valtion lisäksi muun muassa maailman suurimpiin öljy-yhtöihin kuuluvat amerikkalaiset Exxon ja Chevron sekä kiinalainen laivanvarustamo ja kuljetusjätti Cosco.

Haminan sataman keskeisin yhteistyökumppani on kansainvälisiin kuljetuksiin erikoistunut belgialainen Sarens Group N.V.

– Tätä seurataan maailmalla tarkalla silmällä. Varmasti saamme ulkomailta vieraita Haminaan katsomaan, miten tämä homma hoidetaan, sanoo Kimmo Naski.

Hänen mukaansa projekti antaa mahdollisuuden tavoitella vastaavantyyppisiä sopimuksia HaminaKotkan satamayhtiölle myös jatkossa.

– Ensin meidän pitää näyttää, että tämä projekti sujuu täällä satamassa. Täällä on paljon ammattitaitoista väkeä eri yrityksistä, joten se kyllä luo uskottavuutta myös mahdollisille tuleville projekteille.

Korjaus 18.7.2018 klo 10:36: Jutussa mainittiin aiemmin virheellisesti, että moduulit painaisivat "pari tonnia". Oikea painoluokka on tuhansia tonneja.