Korkeakouluihin hakee yhä enemmän ihmisiä, joilla on jo tutkinto taskussa – Mathias Foster aloitti kolmekymppisenä valokuvauksen opiskelut tradenomin papereilla

Helsinkiläinen Mathias Foster haki uutta opiskelupaikkaa yli 30-vuotiaana. Hän suosittelee samaa muillekin halukkaille.

opiskelupaikan hakeminen
Mathias Foster
Mathias Foster pääsi kolmannella yrittämällä Lahden muotoiluinstituuttiin. Hänellä on jo tradenomin tutkinto.Jari Kovalainen / Yle

Toinen korkeakoulututkinto houkuttelee vuosi vuodelta useampia.

Yhteensä 160 000 ihmistä haki tänä vuonna alkaviin koulutuksiin, joiden lopussa odottaa alempi korkeakoulututkinto. Opetushallituksen antamissa tiedoissa on huomioitu yhteishaussa ja erillishaussa hakeneet. Tiedot perustuvat hakijoiden ilmoituksiin.

Hakijoista yli kymmenesosalla oli jo korkeakoulututkinto ennestään.

Määrät ovat kasvussa, sillä vielä neljä vuotta sitten hakijoiden määrä oli vajaat 19 000. Tänä vuonna yli 21 000 hakijaa ilmoitti suorittaneensa jo aiemmin tutkinnon.

Grafiikka
Opetushallituksen tiedot aiemmista tutkinnoista perustuvat opiskelijoiden omiin ilmoituksiin. Opetushallituksen mukaan luvut ovat linjassa muun tutkimuksen kanssa.Yle Uutisgrafiikka

Tradenomista valokuvaajaksi

Urasuunnitelmansa vaihtoi esimerkiksi helsinkiläinen Mathias Foster, 35, joka pääsi viime vuonna opiskelemaan valokuvausta Lahden muotoiluinstituuttiin.

Fosterilla on ennestään ammattikorkeakoulusta vajaat kymmenen vuotta sitten saadut tradenomin paperit. Hän valmistui tietojenkäsittelyn koulutusohjelmasta 26-vuotiaana. Opintojen ajan ja sen jälkeen hän teki töitä levykaupassa ja myöhemmin kahvialan yrityksessä, ei päivääkään omalla alallaan.

– Aiemmista opinnoista on hyvin ristiriitaiset tunteet. Suoritin tutkinnon ihan kunnialla loppuun asti, mutta aihe jäi kylmäksi. En tiennyt silloin mitä halusin tehdä.

Hän pääsi kolmannella yrityksellä opiskelemaan valokuvausta.

– Valokuvaus on ollut terapiaprojekti, jonka varjossa olen pystynyt olemaan luova ja vapaa stressistä. Hakiessani päätin, että valokuvaaminen on se asia, josta tulen nauttimaan elämässäni. Menemällä kouluun saan vankan pohjan ja ammattitaidon, jota voin käyttää tulevaisuudessa työelämässä.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Epävakaat työmarkkinat houkuttelevat koulun penkille

Valokuvauksen kaltaiset taideaineet ovat suosituimpien uusien alojen joukossa tutkinnon tehneille.

Ylivoimaisesti eniten tutkinnon jo suorittaneet hakeutuvat silti sosiaali- ja terveysaloille. Tänä vuonna tutkinnon suorittaneita hakijoita aloille oli vajaat kymmenen tuhatta.

– Näille aloille hakee paljon sellaisia opiskelijoita, jotka eivät ole päässeet ensimmäisellä kerralla ja ovat saattaneet ottaa muualta tarjotun opiskelupaikan vastaan, sanoo suunnittelija Risto Hanhinen opetushallituksesta.

Tämän lisäksi epävakaat työmarkkinat houkuttelevat Hanhisen mukaan ihmisiä esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan opintojen pariin. Työvoiman tarve houkuttaa.

– Voi olla, ettei olemassa oleva tutkinto vastaakaan työmarkkinoiden tarpeita.

Kiintiöt ensikertalaisille

Samalla kun tutkinnon suorittaneiden hakijoiden määrä kasvaa on korkeakoulujen yhteishaussa alettu käyttämään ensikertalaiskiintiöitä. Korkeakoulujen tulee varata osa aloituspaikoista ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakeville. Aloituspaikkojen määrä on korkeakoulujen päätettävissä.

Viime syksynä 45 prosenttia aloituspaikoista oli varattu yhteishaussa ensikertalaisille. Tänä vuona määrä kasvoi merkittävästi: aloituspaikoista 63 prosenttia oli varattu ensikertalaisille.

Vielä kiintiöillä ei ole ollut suurta merkitystä. Viime vuonna kerrottiin, että vain 250 hakijaa hyötyi ensikertalaisuuskiintiöstä, eli sai opiskelupaikan huonommilla valintapisteillä kuin jotain toista alaa jo opiskeleva tai tutkinnon suorittanut hakija.

Mathias Foster suosittelee uuden tutkinnon tekemistä sitä harkitsevalle.

– Siitäkin on etua, että on jo ollut työelämässä. Se auttaa vaikka stressin siedossa aikataulujen kanssa. Koulutuksen kautta saa ehkä vähän uudenlaista näkemystä elämään. Itselleni on tärkeää, että pystyy kehittymään, mikä ei välttämättä samaa työtä tekemällä onnistu – koulussa kehityn joka päivä ja se on ollut aivan parasta.