C More ja MTV3 vaihtavat omistajaa – Telia ostaa Bonnier Broadcastingin

Kaupasta on puhuttu jo pitkään. Kilpailuviranomaiset pohtivat sitä seuraavaksi 12–18 kuukautta.

MTV3
Telian ja MTV:n logot
Lehtikuva ja Yle

Telia Company ostaa ruotsalaiselta Bonnier AB:lta Bonnier Broadcastingin. Se taas omistaa suomalaisen MTV3:n, ruotsalaisen TV4:n ja maksu-tv C Moren.

Suomessa Bonnier Broadcasting koostuu MTV Oy:stä ja sille uutissisältöjä tuottavasta Mediahub Helsinki Oy:stä. Ruotsissa kauppaan kuuluvat emoyhtiön lisäksi brändit TV4 ja C More. Kauppaan sisältyvät kaikki TV4:n kanavat ja TV4 Play sekä C Moren suoratoistopalvelu ja sen useat maksu-tv-kanavat.

Suomessa Bonnier Broadcastingilla on noin 250 työntekijää. Yhteensä sillä on noin 1 200 työntekijää.

Kauppahinta on käteisellä maksettuna 9,2 miljardia Ruotsin kruunua eli noin 888 miljoonaa euroa.

Telian tiedotteen mukaan osto on luonnollinen tapa täydentää yhtiön ydinliiketoimintaa. Telia Companyn toimitusjohtaja Johan Dennelind sanoo, että Telia kunnioittaa yrityskaupassa muodostuvaa uutta rooliaan mediatalon uutena omistajana.

– Meillä on selkeä näkemys siitä, kuinka ylläpidämme toiminnan journalistista riippumattomuutta jatkossakin, Dennelind toteaa Telian tiedotteessa.

Teleoperaattori Telia vahvisti jo toukokuun lopulla käyvänsä neuvotteluja Bonnier-kaupasta.

Kauppa edellyttää vielä kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Sitä odotetaan vuoden 2019 loppupuolella.

Telia kertoi vain muutama päivä sitten ostavansa tanskalaiselta TDC-operaattorilta sen norjalaiset toiminnot.

Telia tahtoo uudenlaiseksi operaattoriksi, lupaa säilyttää luotettavat uutiset

Nyt tehdään suomalaista televisiohistoriaa, summasi MTV3:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund perjantaina Telian ja MTV3:n tiedotustilaisuudessa.

– Näemme kaupan modernina ja erittäin positiivisena, Nordlund hehkutti.

Uutistoimintaa aiotaan Nordlundin mukaan kehittää edelleen, ja Teliaan on tulossa liikkuvan kuvan iso yksikkö.

Telia puolestaan vakuuttaa haluavansa taata luotettavan ja itsenäisen uutistoiminnan. Telia toivoo saavansa osaamista ja mahdollisuuden paketoida sisältöjä.

Telian kuluttajaliiketoiminnan johtaja Heli Partanen korostaa, että Telian verkko on kattava ja uusiin teknologioihin panostetaan koko ajan. Telia on jo pitkään tuottanut tv-palveluja, hän muistuttaa. Suomessa tv-asiakkaita on jo noin 500 000.

Tämä on meille seuraava askel matkalla uudenlaiseksi operaattoriksi, Partanen korosti.

Nordlund vakuuttaa, että uutistoimintaan panostetaan entistä enemmän.

– Kehitämme uutisia eteenpäin. Haluamme olla entistä vahvempia ajasta ja paikasta riippumattomassa uutisten katselussa.

Viranomaishyväksynnän saaminen kestänee pitkälle ensi vuoteen. Liiketoiminnat jatkuvat siihen asti entisellään, sanoi Partanen. Päätösten saamisen jälkeen yritykset työstävät mahdolliset muutostarpeet, myös työntekijämäärää koskevat.

– Luotamme siihen, että kauppa menee läpi, totesi Partanen.

Lue lisää:

Telia jättikaupoilla Norjassa – ostaa kahdella miljardilla maan toiseksi suurimman operaattorin

Pöllölaakso kaupan – Suomen valtion miljoonatuki ei rauhoittanut ruotsalaisia

MTV myydään Telialle? – Telia vahvistaa neuvottelut, MTV:n toimitusjohtaja: "Suhtaudumme asiaan positiivisesti"