Kengityssepästä tuli tähti mainoksiin – nelikymppiset miehet ovat kuumaa kamaa mallimarkkinoilla

Kun Janne Jalonen vei tyttärensä mallikouluun, sen omistaja iski silmänsä isään. Työkseen hevosia kengittävä Jalonen tekee nyt sivutyönään televisiomainoksia.

valokuvamallit
Janne Jalonen.
Päätyökseen Janne Jalonen kengittää kuutisen hevosta päivässä.Yle

Hämeenkoskelainen Janne Jalonen, 49, on mainosmaailmassa haluttua riistaa. Hän on keski-ikäinen mies, joita kaivataan kipeästi lisää esiintymään mainoksissa.

Kengitysseppä Jalonen sovittaa uutta kenkää hevosen kavioon tallin käytävällä ja kertoo kuinka yli kymmenen vuotta sitten ajautui mallin uralle.

– Teini-ikäinen tyttäreni halusi aikoinaan mallikouluun. Lupasin viedä hänet sinne. Mallikoulussa mallimamma totesi, että minun pitäisi miettiä mallin töitä. Nelikymppisille miehille on mainoksissa kova kysyntä, sanoo Janne Jalonen.

Puhelias kengitysseppä ei asiaa kauan pohtinut, vaan hyppäsi mukaan mainosbisnekseen. Ensimmäinen koekuvaus tuli jo viikon kuluttua. Jalonen sai työn, ja viikon päästä hän kuvasi mainosta Prahassa isolle suomalaiselle pankille.

Työt poikivat uusia tilaisuuksia. Tähän mennessä Jalonen on tehnyt pääroolin noin viidessätoista televisiomainoksessa.

– Jostain syystä olen profiloitunut pankkialalle. Olen vetänyt pääroolin usean pankin mainoksessa, vaikka arkihabitukseni likaisissa kengityskamppeissa ja kädet mustina on kaukana sliipatusta pukumiehestä.

Jalonen on nähty televisioruudussa myös lääkärinä Terveystalon ja Eiran Sairaalan mainoksissa.

– Ilmeisesti olen aika uskottava kirurgi, koska mainoksen kuvaustauolla sairaalan kahvilassa minut päästettiin jonossa edelle, naurahtaa Jalonen.

Janne Jalonen.
YouTubesta löytyy useita Janne Jalosen mainoksia.Yle

Aikaa koekuvauksiin on vaikea löytää

Normaalisti Janne Jalonen kengittää työpäivän aikana puolenkymmentä hevosta. Hänellä on paljon asiakkaita ympäri Uuttamaata ja Hämettä, joten arkipäivät ovat kiireisiä aamusta iltaan. Hevosasiakkaita ei myöskään voi jättää pulaan mallintöiden takia. Ajan löytäminen koekuvauksiin onkin joskus haasteellista.

– Kutsu koekuvauksiin tulee usein parin päivän varoitusajalla. Joudun järjestelemään omia töitäni, mutta useimmiten se on onnistunut.

Itse mainos kuvataan viikon, parin sisällä koekuvauksista. Siihenkin on järjestettävä aikaa. Janne Jalonen tekee sen mielellään, koska piipahdukset mainosmaailmassa ovat kivaa vastapainoa fyysille työlle hevosten parissa.

– On hauska tehdä töitä vähän erilaisessa paikassa kuin tallimiljöössä. Mainoksia tekevät kuvausryhmät ovat täynnä rautaisia ammattilaisia, joiden työtä on kiva seurata. Telkkarimainoksia tehdään yhtä huolellisesti kuin elokuvia.

Keski-ikäiset komistukset kiven alla

Jalonen on useissa mainoskuvauksissa kuullut kommentteja siitä, että keski-ikäistyviä miehiä on vaikea löytää kuvauksiin. Hän epäilee syyksi sitä, että mainosmallina olo voi olla vieras ajatus monelle sen ikäiselle miehelle.

– Itse olen tällainen grammarin neulalla rokotettu, joten esiintyminen kameran edessä ei ole koskaan tuottanut vaikeuksia. Kaikki eivät halua tai uskalla ryhtyä leikkiin.

Osasyyksi Jalonen epäilee työkiireitä. Ruuhkavuosia elävät miehet ovat usein täystyöllistettyjä omassa perhe- ja työelämässään. Arkisin järjestettävissä koekuvauksissa kuluu työaikaa. Aina roolia ei saa, joten joskus ne ovat hukkakeikkoja.

Vapaapäivän järjestäminen työstä myös mainoksen kuvauksia varten voi olla hankalaa. Kaiken kaikkiaan mallin työhön uppoaa paljon aikaa. Tämän vahvistaa myös lahtelaisen Malli- ja Rohkeuskoulu Sävähdyksen perustaja Pirkko Ahtola, joka on jo vuosia tuskaillut tietyn ikäisten miesmallien puuttumista.

– Nelikymppiset miehet on kiven alla. Nuorempia poikia listoilla kyllä on, mutta pitäisi keksiä joku porkkana, millä varttuneemmat miehet saataisiin kokeilemaan mallin töitä, tuumii Ahtola.

Ilmeisesti olen aika uskottava kirurgi, koska sairaalan kahvilassa minut päästettiin jonossa edelle.

Janne Jalonen

Työkiireiden lisäksi on muitakin syitä. Ahtolan mukaan etenkin pienemmissä kaupungeissa monet miehet pelkäävät yhä leimautumista, jos kaverit saavat tietää mallintöistä. Kun Ahtolan mallikoulusta tultiin tekemään lehteen artikkelia, osa silloin kurssilla mukana olleista miehistä jättäytyi kokonaan pois lehtijutusta.

– En tiedä miksi mallintyö yhä on joillekin miehille vähän noloa. Asenteet ovat onneksi muuttumassa.

Asenteiden muuttumisen vahvistaa Fondi Modelsin toimitusjohtaja Eeva Ketola.

– Nuorempia ja myös vanhempia miesmalleja on löytynyt helpommin kuin nelikymppisiä. Viime aikoina tarjouksia myös 35–50-vuotiaista miehistä on tullut enemmän kuin aiemmin.

Kaikki eivät kuitenkaan pääse kameran eteen. Mallin työ vaatii sopivan ulkonäön lisäksi esiintymistaitoa ja tietynlaista karismaa.

– Rohkeuden lisääntyminen näkyy juuri siinä, että vinkkejä mainoksiin sopivista miehistä tulee nykyään paljon. Kaikki heistä eivät kuitenkaan sovi mainosmalleiksi, sanoo Ketola.

Janne Jalonen.
Kengittäjä voi mainosfilmissä esittää pankinjohtajaa tai lääkäriä.Yle

Taviksen tie mainosmalliksi käy aiempaa sujuvammin myös siksi, että joihinkin kuvauksiin oikein etsitään persoonallisia malleja. Tatuoinnit saattavat joskus jopa toivottuja.

– Vielä 1970- ja 1980-luvulla miesmallilla ei saanut olla karvoja, pitkää tukkaa eikä tatuointeja. Nyt nämä kaikki suvaitaan helpommin, summaa Pirkko Ahtola.

Näkyvät tatuoinnit ovat kuitenkin yhä enemmän haitta kuin hyöty. Eeva Ketolan mukaan niitä näkyy mainoksissa vain poikkeustapauksissa.

Itkua ahtaassa asuntovaunussa

Jotkin kuvaukset ovat jääneet erityisesti Janne Jalosen mieleen. Eräs sellainen on PlusTV:lle aikoinaan tehty mainos.

– Olimme ahtautuneet erään vanhemman rouvan kanssa pieneen asuntovaunuun. Meidän piti itkeä samalla, kun katsoimme Kauniita ja Rohkeita. Kesti ikuisuuksia saada oikeanlainen itku.

Janne Jalonen tekee myös ääninäyttelijän töitä. Hänen äänensä on kuultu esimerkiksi Reissumies-leivän radio- ja tv-mainoksissa.

Jalosen mielestä taviksen paras valttikortti mainosmaailmassa on nimenomaan tavallisuus ja aitous. Siksi jotkut roolittajat valitsevat mainoksiin mielellään tavallisia ihmisiä. Joskus amatööri voi päihittää koekuvauksissa jopa ammattinäyttelijän.

– Kun tavis onnistuu hyvin mainoksessa, lopputulos on todella uskottava ja luonteva. Mutta sekin kyllä näkyy, kun tavis epäonnistuu. Se voi pahimmillaan olla karmeaa katsottavaa.