Kevytauto tulossa syyskuussa eduskuntaan – Nuorten oikeus ajaa rajoitetun nopeuden henkilöautolla saa laajaa kannatusta

45 kilometrin huippunopeuteen rajoitettujen henkilöautojen tulo Suomen teille marraskuussa 2019 näyttää yhä todennäköisemmältä. Varmaa se ei kuitenkaan vielä ole.

tieliikenne
Nuori nainen auton ratissa.
Tomas Anderson / AOP

Suomen liikenteeseen kaavailtu kevytauto on muuten ihan tavallinen auto, mutta sen huippunopeutta pitää teknisesti rajoittaa. Ajokortti kevytauton ajamiseen tarvitaan. Siihen riittää nykyinen mopoautokortti. Kevytauto on siis suunnattu lähinnä nuorille.

Nimensä mukaisesti kevytauto on myös kevyt, sillä sen omamassa saa olla korkeintaan 1 500 kiloa. Mutta jos kevytautossa on sähkömoottori, ei auton tarvitse olla edes kevyt. Silloin se saa painaa mitä vain.

Liikenne- ja viestintäministeriön esitys kevytautoista on vastikään palannut lausuntokierrokselta (siirryt toiseen palveluun). Kaikkiaan 49 tahoa halusi lausua kantansa. 26 heistä oli kevytautojen puolesta, 13 vastaan ja loput kymmenen eivät valinneet puoltaan. Lausunnoista 11 tuli yksityishenkilöiltä.

LVM esittää, että kevytautoksi muutettavan henkilöauton olisi aluksi oltava vuosimallia 2014 tai uudempi. Vuosimalli 2014 säilyy vaatimuksena seuraavat viisi vuotta. Sen jälkeen kevytauto saisi olla korkeintaan 10 vuotta vanha.

– Muutamassa lausunnossa nostettiin esille, että sen sijaan, että otetaan tämä ikärajoitus, pitäisi olla varustevaatimuksia. Pitäisi siis olla ESP (ajonvakausjärjestelmä) ja muuta. Silloin harkittiin tätä, mutta todettiin, että ajoneuvojen turvallisuus paranee muutakin kuin säätelyn kautta, sanoo LVM:n johtava asiantuntija Erik Asplund.

Mopoautopioneeri vastustaa periaatteen ja Bernerin vuoksi

Lausuntojen perusteella kevytautojen vastustajat näyttävän edustavan tahoja, joilta kevytauto vie bisnesmahdollisuuksia, joiden mielestä se likaa ympäristöä tai, joiden on liikenteessä hankalaa tulla toimeen hitaiden kanssa.

Esimerkiksi sekä kuorma-autoilijota edustava SKAL että karavaanareiden keskusliitto SF-Caravan eivät kevytautoista innostu.

Eräs kitkerimmistä lausunnonantajista oli Suomen Mopoauto Oy. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Harri Nyholm ilmoittaa, että he eivät ole mopoautoja myyneet enää kahteen vuoteen, mutta yhtiön nimen muuttaminen ei ole ajankohtaista.

Nyholm on seurannut ministeri Anne Bernerin aikaisempia edesottamuksia ja uskoo, että kevytautohanke edistyy yhtä huonosti kuin paljon julkisuutta saaneet autoveron poisto tai sähköpyörien hankintatuki.

– Melkein pistäisin tilini vetoa, että se siirtyy seuraavalle vuodelle tai kenties seuraavalle vaalikaudelle. Tai sitten vedetään henkselit yli koko hommasta, Harri Nyholm sanoo.

Nyholm toi Suomeen ensimmäiset mopoautot vuonna 2004. Hän tuntee sympatiaa nykyisiä mopoautomyyjiä kohtaan.

– Kun tämä asia julkaistiin, niin mopoautokauppa pysähtyi kuin seinään maaliskuussa. Se putosi 75 prosenttia. Pitää lomauttaa, irtisanoa tai laittaa ovet kiinni kokonaan. Marraskuuhun 2019 asti ei tarvitse odottaa, mopoautohomma on jo kuollut ennen sitä.

Lainsäädäntö ei ole mopoautoja kuoliaaksi julistamassa. Niillä saa edelleen ajaa ja niitä saa hankkia ensi vuonnakin.

Kovempaa pitäisi päästä

Niin mopoauto kuin nyt suunnitelmissa oleva kevytauto saisivat kulkea korkeintaan 45 kilometrin huippunopeutta. Tästä monella lausunnonantajalla oli toinen käsitys.

Varsinkin yksityishenkilöt ehdottelivat nopeuden nostoa 60 tai jopa 80 kilometriin tunnissa liikenteen sujuvoittamiseksi. Monet olivat myös realisteja; hitaasti kulkevan kevytauton nopeudenrajoitinta peukaloitaisiin tavalla tai toisella. Sitten auto kulkisi kuitenkin kovempaa, mutta laittomasti.

– 45 kilometriä tunnissa on meidän virkamiesvalmistelun perusteella tehty ehdotus. Mutta se, millaisessa muodossa mennään eduskuntaan, on tietenkin hallituksen päätös, LVM:n Erik Asplund muotoilee.

Kevytautojen huippunopeuden nosto saattaisi ministeriön mukaan aiheuttaa sen, että entistä useampi kuski siirtyisi ajamaan myös vilkasliikenteisemmille ja korkeamman nopeusrajoituksen teille. Siellä hitaammin ajajalle on enemmän vaaroja ja jatkuva jonon vetäminen rasittaa kevytautokuskin lisäksi kaikkien muidenkin psyykettä.

Jos suunnitellut aikataulut pitävät, päätös kevytautoista siirtyy eduskunnan käsittelyyn syyskuun lopulla. LVM lupaa ennen sitä vielä hioa esitystään saatujen lausuntojen perusteella.