Handelsbankenin asiakas järkyttyi: Nettipankkiin kolahti pikkuostoksesta yli 100 000 euron lasku

Pankin mukaan virheellisiä laskuja on lähtenyt jopa 3 000 asiakkaalle järjestelmävirheen takia.

Handelsbanken Suomi
Virheellinen Handelsbankenin lasku.
Yle

Pankkiyhtiö Handelsbankenilta tullut lasku oli viedä jalat alta porilaiselta naiselta. Parinsadan euron korttiostoksesta tullut lasku oli kasvanut 100 443 euroksi.

Nainen sanoo ottaneensa heti yhteyttä Handelsbankeniin, josta oli kerrottu, että kyse on laajemmasta viasta laskutuksessa.

Järjestelmävirhe iski

Handelsbanken Rahoituksen myyntijohtaja Joonas Ryynänen vahvistaa laskutuksessa ilmenneen ongelman. Virheellisiä laskuja lähti hänen mukaansa 2 500–3 000 asiakkaalle.

– Kyse oli sähköisiin laskuihin tulleesta ongelmasta, joka koski viime viikon maanantaina tehtyä laskutusajoa. Laskuissa oli ylisuuria summia ja osalle asiakkaista ei olisi pitänyt lähteä laskua lainkaan, Ryynänen kertoo.

Ryynäsen mukaan vika on nyt korjattu ja asiakkaille on lähetetty uudet laskut. Yleen yhteyttä ottanut nainen kertoo kuitenkin, että hänelle ei ole vielä tullut korjauslaskua.

Lasku roskiin

Handelsbankenin mukaan virheellisen laskun voi hävittää.

– Tällaista ongelmaa ei ole minulle tullut koskaan ennen vastaan. Olemme saaneet asiakkailta asiaan liittyen kymmeniä tiedusteluja. Olemme pahoillamme asiakkaille koituneesta mielipahasta, myyntijohtaja Ryynänen sanoo.