Viiden euron hajuvesi voi olla yhtä hyvä kuin 20 kertaa kalliimpi – Mikä kauneustuotteissa oikein maksaa?

Joidenkin parfyymien hinnasta vain prosentti on itse nesteen hintaa. Kallein osa kosmetiikkaa on usein markkinointi.

kosmetiikkateollisuus
Mikä hajuvedessä maksaa?
Mikä hajuvedessä maksaa?

Luksusmerkkien myynti maailmalla kasvaa, ja samalla kasvavat kosmetiikkayhtiöiden myynti ja voitot.

Lue tästä jutusta, miten sosiaalinen media vaikuttaa kauneusalaan:

Huulipunat, ihontasaustuotteet ja rajauskynät käyvät nyt kaupaksi, koska selfieissä pitää näyttää virheettömältä – tappiota tekevä Lumenekin aikoo huippumerkiksi

Mutta mistä oikein maksamme, kun ostamme vaikkapa kosteusvoidetta tai hajuvettä?

Esimerkiksi halvan ja kalliin parfyymin välinen hintaero voi kertoa tuotteiden laatueroista. Joskus halpa hajuvesi haisee imelältä eikä se kestä iholla yhtä pitkään kuin kallis – mutta niin ei välttämättä (siirryt toiseen palveluun) ole.

Hajuveden hintaan vaikuttaa, kuinka paljon valmistuksessa on käytetty luonnon raaka-aineita, esimerkiksi kukkia kuten "ruusuabsoluuttia" tai eteerisiä öljyjä. Toisaalta keinoaidenkin hinta on noussut parfyymien valmistuksen ja kysynnän lisääntyessä.

Parfyymien reseptit ovat tarkoin varjeltuja liikesalaisuuksia, ja vaikka eivät olisi, kuluttajan olisi vaikea ymmärtää, mitä esimerkiksi eugenoli, limoneeni, sitronelloli tai heksyylisinnamaali ovat. Asiakas ei siis voi tietää, mitä hän ostaa hajuvettä hankkiessaan.

Viiden euron hajuvesi voi myös olla yhtä hyvä kuin 20 kertaa kalliimpi (siirryt toiseen palveluun). Kalliissa tuoksussa maksetaan ekstraa esimerkiksi pullon taiteellisesta suunnittelusta ja laajasta markkinointikoneistosta.

Parfyymiä ostaessasi maksat mielikuvista

Oheiselta videolta näet, mistä puolen parfyymidesilitran (50 ml) hinta muodostuu. Videon vertailu kotimaisen viinan ja hajuveden hintojen välillä on tehty Koskenkorva-litran myyntihinnasta Alkossa.

Esimerkiksi on otettu 80 euron hajuvesipullo hintahaitarin yläpäästä. Lähteenä on käytetty ranskalaisessa mediassa esitettyjä arvioita parfyymin hinnan muodostuksesta (Le Nouvel Observateur (siirryt toiseen palveluun), Le Monde (siirryt toiseen palveluun)).

Selvästi suurin osa hinnasta menee mainontaan ja jakeluun eli brändiä markkinoiville julkkiksille ja esimerkiksi kaupalle jäävään osuuteen. Sen jälkeen suurimman osuuden nappaa itse hajuvesitehdas, yli 20 euroa.

Itse tuotteen valmistukseen, siis muun muassa työntekijöiden palkkoihin ja raaka-aineisiin, kuluu viidennes hinnasta. Raaka-aineen osuus voi olla joskus vain 1–5 prosenttia hinnasta.

Suomessa nesteen osuuden hajuvesipullon hinnasta voi arvioida hyvinkin matalaksi, koska meillä hajuvesipullo maksaa hieman enemmän kuin Ranskassa muun muassa verotuksen vuoksi.