Helle voi räjäyttää kuorma-auton renkaan

Jos yhdistelmäajoneuvon renkaat ovat vanhat ja kuluneet, voi helle edesauttaa niiden puhkeamista. Niin raskaampien ajoneuvojen kuin henkilöauton renkaiden kuntoa tulee tarkkailla, jos vaurioita on jo syntynyt.

renkaat
Rekka ajaa maantiellä.
Helteinen sää voi lisätä ajoneuvojen renkaiden puhkeamisriskiä.Petri Aaltonen / Yle

Maanteillä näkyy jonkin verran kuminpalasia, jotka ovat jääneet tielle renkaan puhjettua. Helteisellä säällä kuluneet ja vanhat renkaat eivät kestä kuumuutta ja hiertymistä.

– Jos renkaissa on viilto tai sisäinen kudosvaurio, niin riski renkaan räjähdykselle on olemassa. Pinnoitettujen renkaiden pinta saattaa myös lähteä irti, Suomen Logistiikka ja Kuljetus ry:n eli SKAL:n Itä–Suomen toiminnanjohtaja Heikki Lappalainen sanoo.

Lappalaisen mukaan helteisellä säällä sekä kuljettajan että kuljetusyrityksen kannattaa tarkkailla renkaiden kuntoa normaaliakin enemmän. Jos edessä on pitkä ajo kuumalla asvalttitiellä, ei ole pahitteeksi asentaa esimerkiksi rengaspaineantureita ajoneuvoon.

Jos renkaissa on viilto tai sisäinen kudosvaurio, niin riski renkaan räjähdykselle on olemassa.

Heikki Lappalainen

Osa kuljettajista voi myös täyttää renkaat typellä, sillä typpi ei laajene lämpötilan vaikutuksesta yhtä paljon kuin ilma. Tällöin renkaseen ei myöskään tule kuumuudesta johtuvaa paineen vaihtelua.

– Yhdistelmäajoneuvojen renkaat vaativat normaalia liikkeellelähtöä ja ylläpitoa helteisellä säällä, Lappalainen sanoo.

Myös henkilöautojen kuluneet renkaat voivat puhjeta helteellä helpommin. Puhkeaminen voi aiheutua esimerkiksi irtokiveen tai reunakiveykseen ajamisesta.

Kuljettaja ei välttämättä huomaa renkaan puhkeamista

Porilainen kuljetusyrittäjä Titta Malmila kertoo huomanneensa maanteillä rikkoutuneiden renkaiden kuminpalasia.

Henkilöautossa renkaan puhkeamisen huomaa heti. Raskaan ajoneuvon kuljettaja voi ajaa monta kilometriä puhjenneella renkaalla, jos kyseinen rengas on perävaunussa. Myös Malmila on kerran huomannut vasta määränpäässä, että perävaunusta on kulunut rengas kokonaan.

– Onneksi on käynyt hyvä tuuri, sillä renkaat eivät ole räjähtäneet vaan tyhjentyneet.

Onneksi on käynyt hyvä tuuri, sillä renkaat eivät ole räjähtäneet vaan tyhjentyneet.

Titta Malmila

Malmila kertoo kuljetusyrittäjien seuraavan renkaiden kuntoa. Kukaan ei kuitenkaan osaa ennustaa renkaiden hajoamista, sillä matkaan lähtiessä rengas voi olla hyvässä kunnossa mutta se voi silti puhjeta ajon aikana.

Koska raskaan ajoneuvon kuljettaja ei aina huomaa renkaan puhkeamista, voivat kuminpalaset jäädä maanteiden varsille. SKAL:n Itä–Suomen toiminnanjohtajan Heikki Lappalaisen mukaan palasten kerääminen on ajoneuvon haltijan tehtävä.

– Jos ajoradalle jää roskaa, niin ne pitäisi kerätä pois, Lappalainen sanoo.