Facebook kärsi Euroopassa käyttäjäkadosta, kurssi rojahti – Päästrategi: Teknologiayhtiöiden hurjin kasvuvauhti ehkä nähty

Käyttäjät viettävät analyytikoiden mukaan entistä enemmän aikaa Facebookin omistamissa pikaviestipalveluissa, joista tulojen saaminen on vaikeampaa.

Facebook applikaatio auki puhelimessa.
Henrietta Hassinen / Yle

Varsinkin Yhdysvalloissa pörssinousua vetäneiden suurten teknologiayhtiöiden kovin kasvuvauhti alkaa kenties hiipua, pohtii Nordean päästrategi Lippo Suominen.

Merkkejä tästä saattoi nähdä, kun Facebook julkaisi tuloksensa. Yhtiön voitto jäi odotuksia pienemmäksi, vaikka kasvoikin 31 prosentilla ja nousi 5,1 miljardiin Yhdysvaltain dollariin. Myös käyttäjämäärät kasvoivat odotuksia vähemmän.

Tulosjulkistuksen jälkeen Facebookin osake laski jälkipörssissä 24 prosenttia. Kauppalehti on kuvaillut (siirryt toiseen palveluun) laskua yhdeksi suurimmista markkina-arvon pudotuksista.

Kasvu ei jatkune yhtä vauhdikkaasti

Suominen muistuttaa vanhasta sanonnasta: se, mikä menee ylös, voi tulla myös alas.

– Facebookilla menee ihan hyvin mutta ei ehkä ihan niin hyvin mitä uskottiin ja toivottiin. Kun on pitkä voittokulku takana, pienetkin pettymykset aiheuttavat joskus tosi isoja liikkeitä, Suominen sanoo.

Nordean Lippo Suominen
Nordean Lippo SuominenMarkku Rantala / Yle

Hän toteaa Facebookin olevan edelleen maailman johtavia yhtiöitä, mutta sen hurjin kasvuvauhti alkaa ehkä olla takana. Yhtiön kustannukset ovat myös kasvaneet.

Niin sanotut FAANG-yhtiöt eli Facebook, Amazon, Apple, Netflix ja Google ovat vetäneet maailman pörssejä nousuun. Ennen alamäkeä Facebook vastasi markkina-arvoltaan yksin lähes kolmea Helsingin pörssiä.

Tarttuuko Facebookin heilunta myös muihin suuriin teknologiayhtiöihin? Suominen pitää tätä sikäli mahdollisena, kun yhtiöiden markkina-arvot ovat nousseet voimakkaasti viime vuodet ja ovat jo niin korkealla, ettei samalla vauhdilla enää voine kasvaa.

Euroopassa Facebook menetti käyttäjiä

Yhtenä valopilkkuna Facebookille pidetään uutistoimisto AP:n mukaan Instagramia, kuvienjakopalvelua jonka yhtiö osti vuonna 2012. Instagramilla on jo yli miljardi käyttäjää.

Euroopassa Facebookin käyttäjämäärä kääntyi laskuun. Palvelulta on karsiutunut kolme miljoonaa päivittäistä käyttäjää.

Yhtiölle ennakoidaan tulevan lisää kuluja, kun se yrittää keksiä keinoja estää valheellisten tietojen levittämistä palveluissaan. Esimerkiksi Intiassa on ollut useita tapauksia, joissa WhatsAppissa levitetyt väärät tiedot ovat johtaneet joukkolynkkauksiin.

Maailmanlaajuisesti yhtiö kehui, että sen eri sovellusten eli myös Instagramin ja pikaviestipalveluiden Messengerin ja WhatsAppin kautta yli 2,5 miljardia ihmistä on päivittäin yhteydessä toisiinsa.

Analyytikot kuitenkin pitävät yhtiölle vaikeana sitä, että käyttäjien ajanvietto kasvaa pikaviestipalveluissa, joista mainostulojen saaminen on vaikeampaa. Facebookia on kolhinut kevään mittaan myös kohu Cambridge Analytican luvatta hyödyntämistä käyttäjätiedoista.

Muita uutisia aiheesta

Analyysi: Miksi Google sai EU:lta jättisakot, kun Apple saa toimia samalla tavalla?

Maksaisitko laskusi ja lainasi WhatsAppissa tai Messengerissä – Kohta se onnistuu myös Suomessa, mutta onko maksaminen turvallista?

Algoritmit mullistavat verkkokaupan – ne tietävät jo nyt mitä juuri sinä aiot ostaa ensi viikolla

Kyllä, algoritmit uhkaavat demokratiaa – Valta luisuu some-miljardööreille