Sata huippunopeaa junaa, hintalappu yli 2,5 miljardia euroa – Ranskan rautatieyhtiö tekee jättihankinnan

Maan raiteilla kuohui keväällä, kun rautatieläiset vastustivat presidentin ajamaa uudistusta. Rautatieuudistus hyväksyttiin selvin luvuin kesäkuussa.

rautatieliikenne
Alstomin julkaisema kuva tulevasta nopeasta junayksiköstä.
Alstomin julkaisema kuva tulevasta uudesta, nopeasta junasta.Alstom

Keväällä rautatieläisten lakkojen haittaama Ranskan rautatieyhtiö SNCF kertoo tekevänsä merkittävän huippunopeiden junien hankinnan. Yhtiön hallitus päätti asiasta torstaina.

Rautatieyhtiö hankkii sata Alstomin Avelia Horizon -tuotenimellä toimitettavaa, kaksikerroksista suurnopeusjunaa, joiden huippunopeus on 350 kilometriä tunnissa. Ne tulevat korvaamaan nykyisiä, ikääntyviä TGV-junia, joiden huippunopeus on enimmillään 320 km/h.

Yhden junan hinta on 25 miljoonaa euroa. Hankinnan kokonaishinta on 2,7 miljardia euroa, mihin kuuluu noin 190 miljoonaa euroa kuluja muun muassa junien huollosta.

Junien toimituksen on tarkoitus alkaa vuonna 2023 ja jatkua kymmenen vuoden ajan. Alstom ja rautatieyhtiö kertoivat syksyllä 2016 kehittävänsä seuraavan sukupolven nopeaa junaa.

Energian kulutus pienenee

Yhdessä junassa on paikkoja enimmillään 740 matkustajalle. Valmistaja Alstomin tiedotteen mukaan junien huoltokulut tulevat pienenemään nykyisiin verrattuna 30 prosenttia. Energian kulutusta aiotaan pienentää 20 prosentilla muotoilun ja jarrutusenergian talteenoton avulla.

Rautatieyhtiö SNCF:n johtaja Guillaume Pepy ei säästellyt ylistäviä sanoja hankintaa kuvaillessaan.

– Tämä historiallinen tilaus, jonka Ranskan rautateiden uudistusohjelma on tehnyt mahdolliseksi, on tärkeä virstanpylväs kun kehitämme huippunopeiden yhteyksien tarjontaamme, Pepy kommentoi Railway Gazette (siirryt toiseen palveluun) -lehden mukaan.

– Tulevaisuuden TGV on keino, jolla valloitamme kilpailulle aukeavia Euroopan rautatiemarkkinoita. Teknologinen huippuosaamisemme tulee yli sadan miljoonan vuosittaisen matkustajan saataville, Pepy iloitsi.

Rautatieläisten lakko maksoi lähes 800 miljoonaa

Ranskan rautateillä on tänä vuonna ollut kuohuntaa, kun rautatietyöläiset lakkoilivat huhtikuusta kesäkuuhun presidentti Emmanuel Macronin ajamaa rautatieuudistusta vastaan.

Ranskan junalakko
Rautatieläisten lakko haittasi keväällä jopa 4,5 miljoonan päivittäisen matkustajan kulkemista.Ian Langsdon/Epa

Työntekijät olivat lakossa kahtena päivänä viidestä, ja lakkopäivinä rautatieliikenne oli monin paikoin pysähdyksissä. Lakon edetessä työntekijöiden lakkointo hiipui. Kun alussa mukana oli 77 prosenttia työntekijöistä, loppuvaiheessa enää arviolta 13 prosenttia oli lakossa mukana.

Myös junia käyttävien työmatkalaisten tuki lakoille väheni kevään kuluessa. Matkustajia siirtyi junista käyttämään erilaisia kyytienjakosovelluksia, pyöräilyä ja tekemään etätöitä.

Uutistoimisto AFP:n mukaan kolmisen kuukautta kestänyt lakko maksoi rautatieyhtiölle noin 790 miljoonaa euroa.

Junayhtiön karsittava kustannuksiaan

Macronin ajama rautatieuudistus hyväksyttiin parlamentin ala- ja ylähuoneissa selvin lukemin kesäkuun puolivälissä.

Rautatieyhtiö on ollut suurissa 46 miljardin euron veloissa. Niiden taustalla ovat varsinkin huippunopeiden ratojen verkoston tuomat kulut.

Uudistuksessa valtio lupasi ottaa veloista hoidettavakseen 35 miljardia euroa, jotta yhtiö pystyy valmistautumaan kiristyvään kilpailuun.

Ranska junaliikenteen lakko
Junaliikenteen lakko autioitti ratapihoja keväällä.Etienne Laurent / EPA

Uudistuksessa rautatieyhtiö SNCF muutetaan valtion yhtiöstä valtion omistamaksi osakeyhtiöksi. Vastustajien mielestä se on ensiaskel yhtiön yksityistämiseksi, hallitus taas aikoo säilyttää yhtiön valtion omistuksessa.

Lisäksi yhtiön kustannuksia halutaan karsia leikkaamalla työntekijöiden etuuksia, joita ovat olleet esimerkiksi alhainen eläkeikä ja takuu elinikäisestä työpaikasta. Operatiivisia kustannuksia pitää leikata 30 prosenttia, jotta SNCF kykenee kilpailemaan yksityisten yritysten kanssa.

Aiempia uutisia

Rautateiden tulevaisuus, liki 50 miljardin velat, sukulaisten ilmaiset junaliput – Ranskan junalakossa tapellaan monesta asiasta

”Emme pärjää, kohta pimahtaa!” – Uudistuksia tehtaileva Ranskan presidentti on jo saanut suuren joukon vihaisia vastustajia ja lakkoaalto jatkuu tänään

Huippunopea vaihdoton junayhteys aloittaa Lontoon ja Amsterdamin välillä – aluksi vain yhteen suuntaan

Saksassa jättimuutos juna-aikatauluissa – nopea rata Berliinin ja Münchenin välillä käyttöön

Lähteet: AFP, REUTERS