Ilmaiseksi pelattava Fortnite tuottaa tänä vuonna 1,7 miljardia euroa – pelinkehittäjä jalosti hahmot, asut ja tanssit kultakaivokseksi

Fortnitea fanittavat lapset, aikuiset, superjulkkikset ja huippu-urheilijat.

Fortnite
Poika pelaa Fortnite -peliä.
Fortnite Battle Royale on nyt yksi maailman suosituimmista videopeleistä.AOP

Maailmanlaajuiseksi ilmiöksi kasvanut Fortnite on Epic Games -peliyhtiölle rahasampo.

Jo valmiiksi menestyneen yhtiön arvo on nyt 5-8 miljardia dollaria eli noin 4,3-7 miljardia euroa, arvioi Bloomberg (siirryt toiseen palveluun).

Pelitalot ympäri maailmaa pohtivat, kuinka menestyskonseptia voisi kopioida. Fortnite on ilmaispeli, jonka tuotto perustuu pelin sisäisiin ostoihin. Ostot eivät vaikuta itse pelaamiseen mitenkään. Systeemiä ei siis pidä sekoittaa mobiilipeleistä tuttuihin mikromaksuihin.

Sen sijaan V-buckseilla, oikealla rahalla pelin sisällä lunastettavalla virtuaalirahalla, ostetaan uusia hahmoja, asuja eli skinejä, tanssiliikkeitä ja erikoistehtäviä.

Ideaa on käytetty pelimaailmassa pitkään, mutta Epic Games on jalostanut järjestelmän kultakaivokseksi. Esimerkiksi hahmoja ja lisävarusteita ansaitsee myös pelaamalla ahkerasti, mutta lahjoitusten tahti kiihtyy merkittävästi ostamalla taistelulipukkeen, battle passin. Sellainen maksaa noin kymmenen euroa.

Poika pelaa Fortnite -peliä.
2000 V-bucksia on noin 20 euroa.AOP

Fortnite on kaikkialla

Fortniten suosiolle ei näy loppua. Valtteja ovat pelattavuus, näennäinen väkivallattomuus, visuaalinen ilotulitus ja vuorovaikutus pelaajien kanssa.

Ylivoimaisesti suosituin pelimuoto on battle royale, jossa taistellaan viimeiseen hahmoon Battle Royale -elokuvan hengessä. Pelialuetta pienentävä myrsky tiivistää tunnelmaa pelin edetessä.

Siinä missä toinen jättisuosittu battle royale -peli, Playerunknown's Battlegrounds, tuntuu jähmeältä sekä vaatii omistautumista ja pitkää pinnaa, Fortnite vaikuttaa ensialkuun matalan kynnyksen arcade-peliltä. Huipputasolle pääseminen vaatii molemmissa peleissä kuitenkin täydellistä omistautumista ja erityislahjakkuutta.

Matka täysveriseksi kilpapeliksi on Fortniten osalta takkuinen. Vuoden 2019 loppuun mennessä on tarkoitus jakaa 100 miljoonaa dollaria palkintorahoina. Ensimmäiset miljoonat jaetaan heinäkuun puolivälissä alkaneessa kahdeksanviikkoisessa turnauksessa, jossa Epic Gamesin järjestelyt osoittautuivat heti alkuun puutteellisiksi (Ilta-Sanomat) (siirryt toiseen palveluun).

Fortnite on joka tapauksessa maailmanlaajuinen ilmiö, jota fanittavat sekä lapset että aikuiset, superjulkkikset ja huippu-urheilijat. Suomalaisista muun muassa Patrik Laine paljasti keväällä (siirryt toiseen palveluun) Fortniten olevan parasta seuraa pelireissuilla.

Jalkapallon mm-kisoja seuranneet Fortnite-fanit myhäilivät maalintekijöiden tuuletuksille. Muun muassa Antoine Griezmann lainasi finaalin 38. minuutilla (siirryt toiseen palveluun) Fortnitesta tuttua liikettä.

Jos Fortniten jatkuvasti kehittyvä pelimaailma saa paljon ulkomaailmasta, se myös ottaa sieltä. Pelissä nähtävät liikkeet ja tanssit, jotka siis ovat päätyneet urheilijoiden tuuletuksiksi, on napattu (siirryt toiseen palveluun) muun muassa elokuvista, sarjoista, meemeistä tai muuten vain tosielämästä.

Pelaaja pelaa playstation 4 - konsolilla Fortnite - Battle Royal -peliä.
Timi Kärki / Yle

Miljardien eteen oli vaihdettava suuntaa

Fortniten pelaajamääristä tihkuu harvoin tietoa. Viimeisin päivitys on kesäkuun alkupuolelta. Silloin peliä oli pelannut jo 125 miljoonaa ihmistä.

Epic Gamesin perustaja ja johtaja Tim Sweeney on todennut (siirryt toiseen palveluun), että menestystarinan takana on päätös muuttaa suuntaa koko yhtiössä.

Viidelläkympillä yksittäin myytävien pelien tulevaisuus näytti karulta, kun menestyneimpien pelien kehitys jatkui elävänä myös julkaisun jälkeen. Parhaat pelit rakentavat oman elävän maailmansa.

– Totesimme, että siinä on Epicin tulevaisuus pelialalla, Sweeney totesi.

Muutos konsolipelejä julkaisevasta pelitalosta eri alustoille pelejä kehittäväksi jätiksi vaati pääomaa. Sitä Sweeney järjesti vuonna 2012 myymällä yhtiöstään 40 prosenttia kiinalaiselle Tencentille. Epic Gamesin arvoksi laskettiin silloin reilut 700 miljoonaa euroa.

Tänä vuonna pelkästään Fortnite (siirryt toiseen palveluun) tuottaa yhtiölle noin 1,7 miljardia euroa.