Heititkö taas frisbeen pöpelikköön? Katso videolta vinkit parempaan peliin

Frisbeegolfin harrastaminen on levinnyt viime vuosina ympäri maan: Suomessa on jo lähes 650 frisbeegolfrataa.

frisbeegolf
Frisbeegolfohjaaja Heidi Kuikka.
Frisbeegolfohjaaja Heidi Kuikka näyttää otteita ja heittoja

Kun päätät "vähän heitellä frisbeetä", tartut kiekkoon ja viskaat sen, ei lopputuloksessa usein ole lapsenlapsille kertomista. Eli metsään menee.

Frisbeegolfohjaaja Heidi Kuikka tietää, miksi tuo on tyypillinen lopputulos aloittelijalle.

– Todennäköisesti kiekko lähtee korkealle ja kaartuu vasemmalle. Sen voi korjata kiekkovalinnalla. Yleensä valitaan liian nopea kiekko, kun pitäisi olla aloittelijaystävällinen hidas kiekko. Heittoakin pitäisi yrittää tasata niin, ettei se menisi liian ylös.

Frisbeegolfkiekkojen valinnasta (siirryt toiseen palveluun) on kirjoitettu sivutolkulla, eikä valitseminen ole helppoa. Valmistajia, muovilaatuja, painoja, käyttötarkoituksia ja värejäkin on paljon.

Mitä valitessa kannattaisi tietää? Moni aloittelija kun ostaa ensimmäisen kiekkosettinsä marketista.

– Niissä lukee monesti "aloittelijaystävällinen" ja sellaisia kannattaa käyttää. Kiekoissa lukee myös nopeus, ja se saisi olla aluksi aika matala. Käden nopeus ratkaisee, millä vauhdilla kiekko lähtee, neuvoo Kuikka.

Kiekko ja heitto tilanteen mukaan

Rataa kierrettäessä pyritään saamaan kiekot koriin mahdollisimman vähillä heitoilla (siirryt toiseen palveluun). Radoille ja yksittäisille väylille on laskettu ihanneheittomäärä eli par.

Maalikoria lähestyttäessä tehdään eripituisia heittoja juuri sopivilla kiekoilla.

Ensin suoritetaan avausheitto eli draivi. Siihen käytetään draiveria eli teräväreunaista frisbeetä, jolla heittoihin saadaan pituutta. Mid range -kiekko taas sopii keskipitkille heitoille.

Lähellä maalikoria otetaan käyttöön putteri, paksureunainen kiekko, joka pyritään heittämään koriin.

Heittotekniikka on usein seuraava kompastusaskel. Miehet saattavat yrittää heittää voimalla, mahdollisimman lujaa.

– Miehet yleensä heittävät pitemmälle kuin naiset, mutta voima ei ole tärkeintä. Tämä on tekniikkalaji.

Kroppa mukaan heittoihin

Frisbeegolfohjaaja Heidi Kuikka antaa muutaman vinkin, jolla peliä voi aloitella. Pitkän heiton voi tehdä rystyheittona.

– Otetaan niin sanottu power grippi eli laitetaan kiekko pystyssä etusormen ja keskisormen väliin ja puristetaan kiinni, jolloin saadaan tukeva ote.

Heiton valmistelemiseen tarvitaan myös vartalon oikea asento ja liikkeet. Draiviheitto on melko räväkkä.

– Heittosuunta on sivulle päin. Jalat asetetaan sen mukaisesti. Vartaloa kierretään taaksepäin heittosuuntaan nähden. Pelkästään käsi ei liiku, vaan alavartalo myös. Sitten tehdään reach back (kurotus) eli kiekko viedään taakse. Sieltä lähdetään kiertämään heittosuuntaan päin: lantio ensin ja muu kroppa seuraa perässä. Sitten saatetaan vielä kiekko.

Kun heittäjä on päässyt korin lähelle, tarvitaan putterikiekkoa ja puttausta. Tekniikka on silloin erilainen.

– Putatessa peukalon voi laittaa kannen päälle ja muut sormet ovat tukevasti alla. Vartalon pitää olla koria kohti. Suorassa putissa tukijalka on edempänä. Haaraputissa jalat ovat linjassa. Sitten vain tukeva ote putterista ja putataan koriin.

Aloittelijan ei kannata turhautua, vaikka heitot menisivät mönkään esimerkiksi huonon kiekkovalinnan takia.

– Niinkin voi käydä, mutta toisaalta se on lajin viehätys, että palaa takaisin ja yrittää parempaa tulosta. Tämä on laji, joka helposti vie mennessään!