Ahdistaako loman loppu? Seitsemän vinkkiä, joilla selviät töihin paluusta

Töihin paluuseen liittyvä ahdistus on yleistä, joten itselleen kannattaa olla armollinen. Tissuttelu kannattaa lopettaa hyvissä ajoin ennen loman loppua.

työelämä
Kalenteri, puhelin ja muistilappuja.

Kauan odotettu kesäloma on ohi. Väsyttää, ahdistaa, sähköposti pullistelee ja työmotivaatio on tipotiessään.

Tuttu tunne monelle suomalaiselle, joka palaa näihin aikoihin kesälomalta töihin. Ankea fiilis työpaikalle raahautumisen jälkeen ei kuitenkaan ole merkki epäonnistuneesta lomasta, muistuttaa Ylen aamu-tv:ssä vieraillut Työterveyslaitoksen johtaja Kirsi Ahola.

– Siirtymä vapaasta rytmistä kellonsäätelemään rytmiin tuntuu aina vähän työläältä ja jähmeältä, se on luonnollista. Yleensä se helpottuu viikossa tai parissa, Ahola toteaa.

Huolimatta sen pituudesta, loman hyvinvointivaikutus haihtuu nopeasti. Kannattaako loma siis pitää yhdessä pötkössä vai palasina? Se on tilannekohtaista, sanoo Ahola. Jos ihminen on hyvin kuormittunut ja väsynyt, palautumiseen tarvitaan pitkä loma.

– Loman vaikutus ei todellakaan kestä koko kalenterivuotta. Siksi palautumisen kannalta voi olla parempi, että loma on vähän jaoteltu: kesällä on jokin rupeama, mutta jää ainakin pari pitkän viikonlopun mahdollisuutta talvellekin, sanoo Ahola.

Kokosimme asiantuntijoiden neuvoista seitsemän vinkkiä, joilla teet töihin paluusta miellyttävämpää.

1. Tee lista

Tee mielellään jo ennen lomalle jäämistä lista siitä, mitä olet tehnyt ja mistä töitä pitää jatkaa töihin palattuasi. Niin työrytmiin solahtaa helpommin, vaikka loman aikana olisikin päästänyt irti työasioista.

Jos lista jäi ennen lomaa tekemättä, tee se ensimmäisenä työpäivänä. Ota syksyyn suunnitteleva ote: tee lista siitä, mitä kaikkea on tulossa ja mitä kannattaa aikatauluttaa.

Jos mahdollista, keskity ensin vain ottamaan työtilanne haltuun ja suunnittelemaan tulevaa.

2. Päätä, hyppäätkö kylmään veteen

Lomalla on virkistävää heittäytyä elämään oman rytminsä mukaisesti ja nauttia valoisista öistä, mutta arkiheräämisiin palautuminen voi olla rasittavaa. Aholan mukaan arkeen voi palata kahdella tavalla: joko aloittaa arkiseen unirytmiin paluun jo muutamia viikkoja etukäteen tai hypätä kylmään veteen.

Se tarkoittaa sitä, että jättää herätyskellon kaappiin loman loppuun asti, ja palaa työrytmiin nopeasti. Silloin tosin erityisesti ensimmäinen työpäivä voi olla väsynyt.

3. Pidä pari päivää tipatonta

Kesälomalla suomalaisten alkoholinkäyttö lisääntyy selvästi. Ahola muistuttaa, että lomallakin olisi hyvä pitää alkoholinkäyttö kohtuullisena, mutta jos se on ollut runsaampaa, on loman viimeiset päivät hyvä pitää tipattomina.

Alkoholinkäyttö rasittaa elimistöä. Jo muutama annos huonontaa unen laatua ja palautumista. A-klinikan johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki muistuttaa, että alkoholi voi vaikuttaa myös mielialaan, perussairauksiin, lääkityksiin ja perhe-elämään.

Simojoki neuvoo vähentämään juomista loman loppua kohden pikkuhiljaa.

– Jos on tottunut ottamaan vaikka kolme kertaa päivässä aterioiden kanssa, jättää annoksia vähitellen pois, niin että lopulta ei juo yhtään. Jos taas juo maltillisesti, esimerkiksi päivittäin yhden alkoholiannoksen, voi juomisen lopettaa seinään, neuvoo Simojoki.

Mikäli juomisen lopettaminen tuntuu todella vaikealta, on hyvä ottaa yhteyttä ammattilaiseen.

4. Perkaa sähköposti

Ensimmäisenä työpäivänä sähköpostissa voi odottaa jopa tuhansia avaamattomia posteja. Ahola neuvoo ottamaan ensimmäisen päivän tavoitteeksi perata meilit läpi.

Järjestele viestit sen mukaan, koskevatko ne jo vanhentuneita asioita, pitääkö niihin reagoida akuutisti tai ovatko ne sellaisia, joihin liittyviä asioita pitää suunnitella tarkemmin.

Osa lomailijoista tarkistaa sähköpostiaan lomallakin. Ahola ei jyrkästi tyrmää tapaa, mutta suosittelee keskittymään lomalla lomaan. Se palauttaa tehokkaammin, jos pääsee kokonaan irti työhön liittyvistä ajatuksista.

5. Aloita työt keskiviikkona

Jos töihin paluupäivään on mahdollista vaikuttaa, aloita työt keskellä viikkoa, jolloin arkeen paluuseen tulee pehmeä lasku. Ahola neuvoo myös aloittamaan työt niin, että keskittyy vain yhteen asiaan kerrallaan.

– Aloita niin, että teet yhtä asiaa kerrallaan. Se on parempi kuin kaaos, että mielessä on kokoajan miljoona asiaa.

6. Haaveile jo seuraavasta lomasta

Monen töihin palaajan ajatusmaailma on mustavalkoinen: loma on nyt ohi, eikä mitään kivaa ole pitkään aikaan tiedossa. Mielialaa voi kohentaa ohjaamalla ajatukset jo seuraavan loman suunnitteluun.

Mennyttä lomaa voi myös analysoida: onnistuiko loma, mikä oli kivaa ja mikä ei.

– Lomaakin voi parantaa ja opetella, muistuttaa Ahola.

Pientä kivaa kannattaa suunnitella myös lähitulevaisuuteen, vaikkapa lomaa seuraavalle viikonlopulle.

– Silloin on jotain odotettavaa ja se auttaa näkemään muutaman ensimmäisen vaikean päivän yli.

7. Virkisty myös arjessa

Jyrkkä ajattelu kannattaa heittää romukoppaan myös siksi, että ihminen tarvitsee virkistäytymistä myös arjessaan.

– Miksi lomalta ei voisi tuoda pieniä kivoja juttuja arkeen ja viikonloppuihin? Varsinkin nyt, kun kesä tuntuu jatkuvan, sanoo Ahola.

Palautumisesta pitää huolehtia päivittäin: noudattaa työaikaa, pitää kiinni vapaa-ajasta, levätä, ja keksiä vastapainoa työlle.

Aholan mukaan se on tärkeää erityisesti mielen virkeyden kannalta.

– Mieli virkistyy parhaiten vaihteluista.