Ruoka jäähtyy lautaselle, kun lääkärihelikopteri saa hälytyksen – Yle seurasi, miten apu lähtee liikkeelle, kun hätä on suurin

Aina ei voi potilasta auttaa, mutta silloin kun voi, niin se on kyllä hyvin iso palkinto tästä työstä, sanoo ensihoidon ylilääkäri Sanna Hoppu.

Akuuttilääketiede
Päivä lääkärihelikopteritukikohdassa Pirkkalassa
Päivä lääkärihelikopteritukikohdassa Pirkkalassa

Aamu Finnhemsin Pirkkalan tukikohdassa on kotoisen rauhallinen. Ensihoidon ylilääkäri Sanna Hoppu virittelee kahvinkeitintä kello kahdeksan alkavaa aamupalaveria varten.

Vuorokauden kestävään työvuoroonsa saapuva ensihoitaja Pekka Leppänen huikkaa työkavereilleen huomenet ja menee vaihtamaan ennen palaveria ylleen työvaatteensa.

Aamupalaveri Finnhemsin Pirkkalan tukikohdassa
Työpäivä Finnhemsin Pirkkalan tukikohdassa alkaa aamupalaverilla, johon osallistuvat lääkärit ja ensihoitajat sekä tarvittaessa lentäjä.Kai Pohjanen / Yle

Palaveria käydään edellisenä iltapäivänä kello 15 työvuoronsa aloittaneen ensihoitolääkäri Timo Jaman johdolla. Lääkärillä päivystys kestää noin 18 tuntia.

Kolmen hengen tiimin päivystysvuoro on ollut tyypillisen työntäyteinen. Ensihoitaja, lentäjä ja ensihoitolääkäri ovat lähteneet työkeikalle seitsemän kertaa viimeisen 17 tunnin aikana.

– Onneksi keikat jakautuivat aika tasaisesti pitkin vuoroa, Jama kertoo.

Uni on lentäjälle palaveria tärkeämpää

Hälytyksien välissä tukikohdassa ei vietetä luppoaikaa. Puuhaa riittää. Työvuoron toinen ensihoitolääkäri Janne Eerola vaihtaa heti palaverin jälkeen veren punasolujen kylmäsäiliöt uusiin ja vie ne takaisin lääkäriyksikön helikopteriin ja autoon.

Ensihoitolääkäri veripussin kanssa
Ensihoitolääkäri Janne Eerola vaihtamassa veren punasolujen säilytyslaatikon kylmäsäiliöitä.Kai Pohjanen / Yle

Helikopterin lentäjä ei ole mukana aamun palaverissa. Hänen työvuoronsa on päivystävän kolmikon pisin. Se kestää kaksi vuorokautta.

Työvuoron aikana aktiivisia lentotunteja saa tulla vain tietty määrä. Omasta jaksamisestaan on jokaisen ammattilaisen pidettävä kiinni, joten uni ja lepo ennen seuraavaa työtehtävää vetivät tänä aamuna lentäjän osalta palaveria pidemmän korren.

Lentäjän aamustesti helikopterille
Lentäjä Ville Pääkkönen tarkastaa helikopteria Pirkkalalan tukikohdassa.Kai Pohjanen / Yle

Heräämisensä jälkeen lentäjäVille Pääkkönen tekee helikopterille päivittäiset rutiinitoimenpiteet. Hän ottaa polttoaineesta näytteet, joilla varmistetaan, ettei siinä ole ylimääräistä nestettä. Lisäksi hän pesee kopterin. Helteisen yön jäljiltä helikopterin keula on täynnä hyttysten ja isompien ötököiden jälkiä. Turvallisuuden vuoksi kopterin suuren etulasin tulee olla putipuhdas.

Lentäjä pesemässä helikopteria
Kesäyön lennolla tuulilasiin liiskaantuneet hyttyset pitää pestä pois.Kai Pohjanen / Yle

Pesemistä ja huoltoa riittää, sillä kopteri nousee ilmaan useita kertoja vuorokaudessa. Hälytyksiä Tampereen Finnhems-lääkärihelikopterille tulee vuodessa keskimäärin 3 000.

Helteen näännyttämät tarvitsevat apua

Kesä on lääkäriyksiköille hieman muita vuoden aikoja kiireisempi ajankohta. Myös viime viikkojen helteet ovat näkyneet Pirkkalassa.

– Vanhusten yleistila laskee aika nopeasti kuivumisen ja lämmön takia, joten heitä hoidetaan enemmän kuin normaalisti, Jama kertoo.

Lääkäri seisoo lääkärihelikopterin edessä
Helikopterilla ei juuri kuljeteta potilaita, vaan sillä viedään lääkäri nopeasti potilaan luo, kertoo ensihoidon ylilääkäri Sanna Hoppu.Kai Pohjanen / Yle

Ensihoidon ylilääkäri Sanna Hopun mukaan lääkärihelikopteri tai autolla kulkeva lääkäriyksikkö hälytetään matkaan, kun kyseessä on vakavasti sairastunut tai loukkaantunut potilas. Usein kopteri lähtee matkaan onnettomuuspaikoille.

– Isoimpia tehtävälajeja ovat potilaan elottomuus, äkillinen sydämen pysähdys ja siihen liittyvä elvytystilanne. Tyypillisiä tilanteita ovat myös erilaiset kaatumiset, putoamiset ja liikenneonnettomuudet.

Yön jälkeen ensimmäinen hälytys lääkäriyksikölle tulee pian aamupalaverin jälkeen. Tällä kertaa helikopteri ei nouse ilmaan. Kolmen hengen tiimi hyppää autoon ja matkaa kohti Tamperetta.

– Siihen, millä välineellä matkaan lähdetään, vaikuttaa etäisyys tai löytyykö kohteen läheltä sopivaa laskupaikkaa. Auto voi olla lähialueella nopeampi, jos laskupaikka jää liian etäälle kohteesta. Toisinaan kopteri jää maahan sääesteen takia, Hoppu kertoo.

Lääkintähenkilöstö pakkaa reppuja
Ensihoitaja Pekka Leppänen ja ensihoitolääkäri Janne Eerola täyttävät laukkuja seuraavaa hälytystä varten.Kai Pohjanen / Yle

Hälytyksiä Pirkkalaan tulee keskimäärin 10–12 vuorokaudessa. Hälytystehtävistä yli 70 prosentissa matkaan lähdetään helikopterilla.

Keikalta palattuaan miehistö käy suihkussa ja täydentää kalustoaan seuraavaa hälytystä varten.

Jokainen yksikön jäsen on vastuussa omasta hoitokalustostaan. Tämän vuoksi on tärkeää, että edellisellä hälytyksellä käytetyt tarvikkeet täydennetään mukaan välittömästi hälytykseltä palattua.

Vain muutama haarukallinen ruokaa

Paitsi kopterin myös itsensä tankkaaminen on tärkeää hälytysten välillä. Helikopterissa ei ole ilmastointia.

– Erityisesti tällaisilla helteillä on tärkeää tankata ja pitää huolta, että pysyy itsekin toimintakuntoisena. Viime vuorossa se oli meille kaikille kuumuuden takia erityisen haastavaa, koska tehtäviä oli vähintäänkin riittävästi, Timo Jama kertoo päivystysvuorostaan.

Aina miehistön tankkaushetket eivät suju kuin Strömsössä. Ruokahetki läheisessä lounaspaikassa keskeytyy muutaman haarukallisen jälkeen. Kolmikko jättää ruoka-annoksensa pöytään ja poistuu ruokapaikastaan rauhallisen ripeästi seuraavaan hälytystehtäväänsä.

Finnhems Tampereen työntekijöitä palaveripöydän ääressä.
Palaveri tai ruokailu keskeytyy välittömästi hälytyksen tultua.Kai Pohjanen / Yle

Tilanne ei ole miehistölle tai lounaspaikan henkilöstölle erikoinen, sillä ruoka jää kesken usein. Helikopteri tai auto on liikkeellä keskimäärin kolmen minuutin sisällä hälytyksestä.

– Syödä kannattaa jokaisessa välissä, kun siihen on mahdollisuus. Koskaan ei voi tietää, milloin seuraavaa hälytys tulee ja tuleeko niitä vielä monta putkeen, Sanna Hoppu kertoo.

Finnhemsin ensihoitolääkäri palvelee alueensa ensihoitoyksiköitä myös konsultaatiopuheluilla, joihin Pirkkalan lääkäri vastaa noin 4 000 kertaa vuodessa.

Ensihoitaja Pekka Leppänen kuntoilee hälytystehtävien välillä. Fyysisestä kunnosta huolehtiminen on lääkäriyksikön henkilöstölle tärkeää, sillä työ on raskasta. Kopterista voidaan joutua laskeutumaan suolle tai pelloille, josta lääkäri ja ensihoitaja kiiruhtavat juoksujalkaa painavien kantamustensa kera autettavan luokse.

"Iso palkinto tästä työstä"

Kaikki tapaamamme Finnhemsin Pirkkalan yksikön työntekijät kehuvat kollegoitaan ja työyhteisön tiimihenkeä. Vaativissa tilanteissa kolmikko työskentelee toisiinsa luottaen tiiviisti yhdessä. Työkaveria ja heidän ammattitaitoaan arvostetaan.

Lääkäri lastaamassa tavaroita helikopteriin
Ensihoidon ylilääkäri Sanna Hoppu lastaa tavaroita kopteriin.Kai Pohjanen / Yle

Hälytysten välillä soppakauhaan tai moppiin tarttuu niin lääkäri, ensihoitaja kuin lentäjäkin.

– Meillä on mielettömän hyvä kolmen hengen tiimi, jossa joku aina herättelee, jos alkaa vaikuttaa, että toisella alkaa silmä lurpsahtamaan. Pidämme siis koko ajan yllä valmiutta avuntarvitsijoiden auttamiseksi, Leppänen kertoo.

Työn raskaudesta huolimatta lääkäriyksikön työntekijät pitävät työtään palkitsevana.

–Aina ei voi potilasta auttaa, mutta silloin kun voi, niin se on kyllä hyvin iso palkinto tästä työstä, Hoppu sanoo.

Lääkäri kiiruhtaa ovea kohti
Ensihoitolääkäri Janne Eerola kiirehtii hälytykseen. Yksikkö pääsee matkaan keskimäärin kolmen minuutin sisällä hälytyksestä.Kai Pohjanen / Yle

Korjattu tukikohtien toimitilakulujen suuruutta kello 14.20.

Lue myös:

Suomeen on tulossa kaksi uutta ja kallista lääkärihelikopteria – nyt lääkärit kiistelevät siitä, onko niille tarvetta: "Raha voitaisiin käyttää paremmin" (31.5.2018)

Lääkärikoptereihin saattaa iskeä lentäjäpula — vain harva lentäjä täyttää vaatimukset: “Uhkaa toiminnan jatkuvuutta” (30.5.2018)

Lääkärihelikopterit siirtymässä soteuudistuksessa Pirkanmaan maakunnan vastuulle – maakunnat maksaisivat koptereiden käytöstä (26.3.2018)