Raskaan liikenteen tehovalvonnassa kiinni etsintäkuulutettuja ja rattijuoppoja – ajo- ja lepoaikarikkeitä kirjattiin yli sata

Poliisitarkastaja: "Valvonnalle on tarvetta, kun liikenteen ammattilaiset eivät itse halua hoitaa asioita ammattimaisesti."

raskas liikenne
Rekka ajaa maantiellä.
Kuvituskuva.Petri Aaltonen / Yle

Poliisi järjesti viime viikolla raskaan liikenteen tehovalvonnan, josta ei ilmoitettu etukäteen julkisuuteen.

Viikon aikana tarkastettiin 1 070 ajoneuvoa, joista 1 060 oli raskaita ajoneuvoja. Ajoneuvoista 883 oli kotimaisia ja 177 ulkomaisia.

Ajo- ja lepoaikarikkomuksia havaittiin 112 kappaletta ja ajopiirturirikkomuksia 33. Piirtureiden manipulointitapauksia paljastui viisi kappaletta.

Lisäksi rangaistuksia jaettiin muun muassa kuorman varmistamiseen sekä kuljettajan ja ajoneuvon asiapaperirikkomuksiin liittyen.

Tehovalvonnan tulos ei ollut yllätys, toteaa poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.

– Ratsiat ovat olleet aika samantyyppisiä koko ajan. Varsinkin nyt nousukaudella työajat meinaavat varmaan pidentyä, ajoa olisi varmaan paljonkin. Silloin ehkä aletaan herkemmin lipeämään ajo- ja lepoajoista, Ihalainen kommentoi Ylelle.

Rattijuoppoja havaitaan raskaan liikenteen valvonnassa harvoin

Tehovalvonnassa löydettiin kaksi etsintäkuulutettua. Lisäksi havaittiin kaksi rattijuoppoa, joista toinen oli alkoholin ja toinen huumeiden vaikutuksen alainen.

Ihalaisen mukaan raskaan liikenteen tehovalvonnoissa ei tavata rattijuoppoja kovin usein.

– Olisi kuitenkin hyvä, että näitä vapaaehtoisia alkolukkoja otettaisiin käyttöön. Joillain kuljetusliikkeillä onkin alkolukkoja, mutta ei niitä hirveän yleisesti ole otettu käyttöön.

– Rattijuopumuksista toinen oli huumeista johtuva. Alkolukko ei estäisi ajoa. Onneksi tämä ei ole yleistä. On todella vakava asia, jos isolla ajoneuvolla ajaa päihtyneenä.

Valvonnassa tuli esille myös 36 tapausta, joissa kuljettaja käytti kännykkää tai muuta viestintälaitetta.

– Vuonna 2017 ei järjestetty vastaavaa tehovalvontaa. Selvästi poliisivalvonnalle on tarvetta, kun liikenteen ammattilaiset eivät itse halua hoitaa asioita ammattimaisesti, Ihalainen sanoo.

Lue lisää:

Sylwia kuskaa rekalla sipsejä Puolasta Manchesteriin – "Naisena saan olla jatkuvasti varuillani etenkin taukopaikkojen vessoissa"

Kuljettajapula uhkaa ammattimaista tavarakuljetusta

Raskaan liikenteen kuskipula kärjistyi: roska-astiat viikkoja tyhjentämättä, kuhisevat matoja

Raskaan liikenteen historiallisia EU-päästörajoja tervehditään ilolla: "Insinöörit ovat ilmaston pilanneet, ja insinöörit saavat sen myös ratkaista"