Festivaaleilla sai myydä vain yhtä Lapin Kultaa – ja se kertoo siitä, miten festivaalien juomatarjoilu ei perustu kysyntään vaan sopimuksiin

Tapahtumajärjestäjillä on usein tiukat sopimukset panimoiden kanssa. Sen osoittaa muun muassa se, että Qstockissa ei saanut myydä yhtä pienpanimo-olutta. Pienpanimoliiton puheenjohtaja ei ole kuullut vastaavasta aikaisemmin.

olut
Olutta tuopissa.
Oululaisella festivaalilla ei saanut myydä olutta, joka perustuu Lapin Kullan vanhaan reseptiin.Marko Väänänen / Yle

Oululaisella Qstock-festivaalilla sai viikonloppuna pienpanimoiden olutta. Paitsi yhtä tiettyä lageria festivaalilla ei voinut myydä.

Festareilta pois rajattua olutta voi kutsua alkuperäiseksi Lapin Kullaksi tai ainakin Lapin Kullan kantamuodoksi – sen kehitti Lapin Kullan entinen panimomestari 1960-luvun alussa. Lapin Kullan entisiin tiloihin perustettu pienpanimo Tornion Panimo aloitti tuotteen valmistuksen uudelleen noin vuosi sitten.

Sen sijaan Lapin Kultaa festareilta sai: sitä myi pääasiallinen juomatoimittaja Hartwall. Hartwall kuitenkin kiistää, että he olisivat halunneet rajoittaa kilpailevan tuotteen myyntiä millään tavalla.

Panimo: Ensimmäinen kerta

Tornion Panimon johtaja Kaj Kostiander kirjoitti panimon Facebook-sivuille viikonloppuna, että "pääasiallinen juomatoimittaja" olisi kieltänyt nimenomaisesti yhden tuotteen, Original Lapland Lagerin myynnin.

Kostiander vahvisti myös Ylelle maanantaina, että hänellä on käsitys, että pääjuomatoimittaja ei olisi halunnut nimenomaisesti yhtä tuotetta tarjolle. Hän kertoi, että aiempina vuosina kaikki oli mennyt aina mutkattomasti sekä Qstockin että Hartwallin kanssa ja yhden tuotteen jättäminen pois tällä kertaa oli ihmetys.

– Meille tuli ilmoitus, että meillä on, kuten aiempinakin vuosina, lupa myydä tuotteitamme. Paitsi tätä yhtä. Piti tarkistaa uudelleen, onko kyse vain vip-tiloista vai myös omasta pisteestämme.

Kostiander sanoo, että tunnetun tuotteen jääminen valikoimasta keräsi paljon jopa vihaista palautetta festivaalipäivinä. Lopulta hän itse kyllästyi vastailemaan jatkuviin palautteisiin. Silloin yhtiö kertoi Facebookissa, että tuote oli päätynyt yhtiön sanojen mukaan myyntikieltoon.

Päivitys keräsi paljon kommentteja ihmisiltä, joista monet paheksuivat Hartwallin toimintaa. Kommentoijien muistissa oli myös parin vuoden takainen tapaus, kun Hartwall yritti estää Oktoberfest-sanan käyttöä (siirryt toiseen palveluun) (Markkinointi & Mainonta) muiden panimoiden oluiden yhteydessä.

Qstockin johtaja ihmettelee kohua

Hartwallin käsitys tapahtumista on kuitenkin eri kuin Kostianderilla oli vielä maanantaiaamupäivänä.

Yhtiöstä Ylelle lähetetyssä sähköpostivastauksessa kerrotaan, että Hartwall ei halunnut minkäänlaisia rajoituksia Tornion Panimon tarjontaan. Yhtiön mukaan kiistellyn lagerin jättäminen pois valikoimista oli Qstockin päätös.

Myös Qstockista vahvistetaan Hartwallin näkemys siitä, kuka oluen jätti pois valikoimasta.

– Kyllä me järjestäjänä teemme sopimukset, sanoo Qstockin johtaja, Oulun Kärppien yhteysjohtaja Jouni Loponen.

Qstockin enemmistöomistaja on vuodesta 2017 saakka ollut Oulun Kärpät Oy. Myös Kärpät ja Hartwall ovat pitkään tehneet yhteistyötä.

Olutta.
Festivaaleilla on usein tiukat sopimukset panimoiden kanssa. Sen vuoksi festivaaleilla on melko harvoin pienpanimotuotteita.Marko Väänänen / Yle

Loponen ihmettelee, miksi aiheesta on noussut kohu ja kiistää, että Hartwall olisi millään tavalla vaikuttanut päätökseen jättää Lapin Kultaa muistuttava olut pois festivaalitarjonnasta. Hän sanoo, että panimoiden kanssa on hyvissä ajoin sovittu, mitä tuotteita myydään ja mitä ei.

– Olemme miettineet kokonaistarjontaa.

Oluita rajattiin valikoimasta kuitenkin ilmeisesti vain Tornion Panimon kohdalla.

Toisesta paikalla olleesta pienpanimosta Sonnisaaren panimosta kerrotaan, että he saivat luvan myydä Qstockissa kaikkia myyntiin tarjoamiaan tuotteita. Panimomestari Timo Kanniainen kertoo, että panimo myi kahtakin lageria Qstockissa.

Tornion Panimon johtaja Kaj Kostiander yllättyy, kun hän kuulee Ylen toimittajalta, että sekä Hartwallin että Qstockin mielestä nimenomaan festivaalijärjestäjä eikä Hartwall olisi halunnut torniolaisen oluen pois valikoimasta. Hän sanoo arvostavansa sitä, että pienpanimo ylipäätään pääsi festivaalille myyntiin, vaikka sopimus juomatarjoiluista olisi voitu tehdä pelkästään Hartwallin kanssa.

Kostiander sanoo myös arvostavansa Qstockin pienpanimoille antamaa tukea, eikä hän halua enää käsitellä aihetta enempää.

Sopimukset rajoittavat valikoimaa

Pienpanimo saakin olla kiitollinen, jos se ylipäätään pääsee suurelle festivaalille myymään tuotteitaan. Pienpanimoliiton puheenjohtajan Mikko Mäkelän mukaan tapahtumilla on usein sopimuksia isojen panimoiden kanssa. Nämä sopimukset rajoittavat usein muuta tarjoiltavaa valikoimaa.

– Usein nämä sopimukset pyrkivät rajoittamaan muuta juomamyyntiä ihan kautta linjan. Festivaalijärjestäjien tulee siis olla tarkkana sopimustensa kanssa, mikäli pienpanimo-olutta haluavat tarjolle, Mäkelä kertoo sähköpostitse.

Hänen mukaansa pienpanimojen tuotteita on isoilla festivaaleilla vain harvoin.

Mäkelä kertoo, että isot toimijat hallinnoivat muutenkin markkinoita, koska ne saattavat omistaa tapahtumien ja esimerkiksi ravintoloiden hanalaitteita ja määrittää, mitä oluita hanoista saa laskea.

Olemme miettineet kokonaistarjontaa.

Jouni Loponen

Panimoliitosta juomasopimuksia ei haluta kommentoida, koska viestintäpäällikkö Outi Heikkinen sanoo, että niistä ei yksinkertaisesti tiedetä juuri mitään.

– Ne ovat yritysten omia asioita. Niin kuin ylipäänsä sopimusasiat.

Heikkinen ei tunne Qstockin tapausta. Kuullessaan siitä hän kutsuu tapausta "jännäksi", mutta ei halua analysoida sitä enempää tuntematta tapausta.

Pienpanimoliiton Mäkelän mukaan Tornion Panimon tapaus kuulostaa omituiselta mutta siihen on vaikea ottaa kantaa tietämättä tarkemmin, millaisia sopimuksia taustalla on.

– Ei tule aivan tällaisia tapauksia mieleen, toki en yksityiskohtia tunne.