Nyt se on jo totta – auto osaa kutsua pelastajat paikalle, vielä se tosin tekee niin yleensä turhaan

Euroopanlaajuinen hätäviestijärjestelmä eCall on vihdoin saatu käyttöön. Autot ovat jo lähettäneet neljä aiheellista hälytystä ja montakymmentä aiheetonta. Järjestelmässä riittää kehitettävää.

Hätäpuhelu
Volvo oncall
Ajoneuvossa olevat sensorit havaitsevat törmäyksen esimerkiksi turvatyynyjen laukeamisesta. Hälytys voidaan käynnistää myös manuaalisesti. Kuvassa Volvon tarjoaman hätäpalvelun ajoneuvolaite.Volvo Car

Yhä useampi auto osaa tulevaisuudessa itse soittaa hätänumeroon onnettomuustilanteessa.

Lähes 20 vuotta valmisteltu eCall-järjestelmä saatiin viime lokakuussa käyttöön. Tämän vuoden maaliskuun lopulta lähtien uudentyyppisen auton ostaja on löytänyt ajoneuvostaan eCall-järjestelmän. Autosta löytyvät siis mikrofoni, kaiutin sekä ajoneuvolaite.

Järjestelmä avaa puheyhteyden ja soittaa hätäkeskukseen, kun auto havaitsee törmäyksen esimerkiksi turvatyynyjen laukeamisesta. Hätäpuhelun voi myös käynnistää itse painikkeen avulla.

Lokakuusta lähtien koko Suomessa on rekisteröity 91 eCall-puhelua, joista neljä on ollut aiheellista.

– Valtaosa on vielä ollut testipuheluja tai aiheettomasti lauenneita hälytyksiä, hätäkeskuslaitoksen teknisten palveluiden johtajan Jukka Aaltonen toteaa.

Jukka Aaltonen
Hätäpuhelujärjestelmä eCallin tulisi jo toimia kaikkialla Euroopassa. Hätäkeskusten teknisten palveluiden johtaja Jukka Aaltonen arvio kuitenkin, ettei kaikissa EU-maiden hätäkeskuksissa ole vielä valmiutta vastaanottaa eCall-puheluita.Markku Pitkänen / Yle

Lokakuun jälkeen ensimmäinen aiheellinen eCall-hälytys sattui, kun Oulun hätäkeskus vastaanotti tammikuussa automaattisen hätäpuhelun kahden henkilöauton nokkakolarissa.

Toinen onnettomuuteen joutuneista ajoneuvoista soitti automaattisen puhelun 112-hätänumeroon ja lähetti samalla datapaketin, joka sisälsi tiedot ajoneuvon sijainnista ja kulkusuunnasta ennen onnettomuutta.

Järjestelmä siis toimii periaatteessa niin kuin pitää. Kehitettävää kuitenkin vielä löytyy.

– Välillä hätäpuhelun on aiheuttanut ajoneuvolaitetta tarkastanut katsastusmies tai huoltotoimenpide. Eihän tämä näin voi olla, että järjestelmästä puuttuu kokonaan testinumero.

"Menee 2030-luvulle, ennen kuin eCall on valtavirtaa"

eCall-varustelu on pakollinen (siirryt toiseen palveluun)(EUR-Lex) tämän vuoden maaliskuun jälkeen EU:n alueella tyyppihyväksytyissä henkilö- ja pakettiautoissa. Pakollisella eCall-teknologialla varusteltuja autoja on toistaiseksi Suomessa liikenteessä muutamia kymmeniä.

– Suomessa on EU:n vanhimpia autokantoja. Menee varmaan hyvinkin 2030-luvulle, ennen kuin eCall on valtavirtaa, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen arvioi Ylelle maaliskuussa.

Hätäkeskuslaitoksen teknisten palveluiden johtajan Jukka Aaltosen mukaan järjestelmä on tervetullut.

– Toimintaperiaate on erittäin hyvä. Sijaintitiedot saadaan välittömästi ja myös tajuton henkilö saa törmäystilanteessa apua paikalle.

Tavoitteena on ehkäistä vuosittain 4-5 prosenttia liikennekuolemista. Suomessa tämä tarkoittaisi noin 12 säästynyttä ihmishenkeä.

Autonostajalle on kerrottava maksuttomasta palvelusta

Automaattisten hätäpuheluiden tuloa vauhdittavat autonvalmistajien omat hätäviestipalvelut, joita on ollut Suomessa tarjolla vuodesta 2012 alkaen myös vanhempiin automalleihin.

Esimerkiksi Volvon lisämaksullisella hätäpalvelulla varusteltuja ajoneuvoja on asiakassuhdepäällikkö Petri Castrenin arvion mukaan liikenteessä noin 20 000. Volvo oli ensimmäinen, joka rekisteröi uuden autotyypin tuoreen EU-säädöksen voimaantulon jälkeen.

Autonvalmistajien tarjoamissa malleissa hälytys ohjautuu ensin autonvalmistajan omaan palvelukeskukseen, joka välittää puhelun tarvittaessa hätäkeskukseen. Tarjolla on usein myös maksullisia lisäpalveluita, kuten ajoneuvon etähallintaa tai automerkkikohtaisia tienkäyttöpalveluita.

– EU:n direktiivi sallii sen, että asiakas voi valita ottaako käyttöönsä ajoneuvovalmistajan oman järjestelmän vai virallisen eCall-järjestelmän. Kaupallisissa malleissa hätäilmoituksen tekijän ja hätäkeskuksen väliin tulee kuitenkin kolmas taho, mikä aiheuttaa hieman viivettä hälytystoimenpiteisiin, hätäkeskuslaitoksen Aaltonen arvioi.

Kolariauto, jonka airbagit ovat lauenneet
eCall-järjestelmä aiheuttaa hälytyksen turvatyynyjen lauetessa.YLE / Tero Ylioja

EU (siirryt toiseen palveluun)-sä (siirryt toiseen palveluun)ädöksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) (EUR-lex) autonvalmistajien on kerrottava asiakkaille mahdollisuudesta maksuttomaan eCall-palveluun, sillä kyseessä on julkinen, 112-hätänumeroon perustuva palvelu.

Auton ostajan kannattaa siksi varmistaa, että automerkin tarjoama hätäpalvelu on yhteensopiva yleiseurooppalaisen eCall-järjestelmän kanssa. Se tarkoittaa sitä, että hätäkeskusten tietojärjestelmät voivat vastaanottaa laitteen lähettämää dataa onnettomuustilanteessa.

eCallin tulisi jo toimia kaikkialla Euroopassa. Maaliskuussa Aaltonen tosin arvioi Ylelle, ettei kaikissa EU-maiden hätäkeskuksissa vielä ole valmius vastaanottaa eCall-puheluita.

– Jokaisessa jäsenmaassa on hieman erilaiset hätäkeskusjärjestelmät ja tapa hoitaa toimintaa. Epäilen, että ei tämä nyt ihan kaikilla vielä kunnossa ole.

Lähes 20 vuoden suunnittelutyön tulos

Euroopanlaajuisen järjestelmän suunnittelu aloitettiin vuonna 2003. Alun perin sen piti tulla pakolliseksi uusiin ajoneuvoihin jo vuonna 2015.

– Kyseessä on valtavan laaja hanke, jossa neuvotteluja on jouduttu käymään kaikkien EU-jäsenmaiden ja eri toimijoiden kesken, Aaltonen toteaa.

112 sovellus älypuhelimessa.
Avunpyytäjä voidaan paikantaa myös 112-mobiilisovelluksen tai matkapuhelimen hätäpaikannuksen avulla.Derrick Frilund / Yle

Teknisen toteutuksen lisäksi se edellyttää sopimusneuvotteluja viranomaistahojen, ajoneuvovalmistajien ja teleoperaattoreiden kesken. Puheyhteys ja datapaketti ajoneuvon tiedoista lähetetään hätäkeskuksille mobiiliverkkoja pitkin.

Teknologian tutkimuskeskus VTT on testannut järjestelmää Suomessa vuodesta 2005 lähtien. Lisäksi eCall-järjestelmästä vastaavat hätäkeskuslaitoksenliikenteen turvallisuusvirasto Trafi sekä Viestintävirasto.

Juttua korjattu klo 10:13 Muutettu jutussa ollutta sitaattia. Aaltonen kertoi epäilevänsä ettei kaikissa EU-maiden hätäkeskuksissa vielä ole valmius vastaanottaa eCall-puheluita. Aikasemmin jutussa luki "Tiedän kyllä, että ei tämä nyt ihan kaikilla vielä kunnossa ole."