Menettääkö punainen valo merkityksensä öisin? – "Voi tulla houkutus ajaa päin punaista kun huomaa, ettei ketään ole tulossa"

Ympäri vuorokauden päällä olevilla liikennevaloilla pyritään lisäämään turvallisuutta, mutta ne voivat myös madaltaa valojen tehoa. Tulevaisuudessa liikennevalojen sijaan suositaan liikenneympyröitä.

liikennevalot
Liikenteen valoja yöaikaan.
Valoristeyksissä tapahtuvat onnettomuudet ovat tyypillisesti vakavampia verrattuna ohjaamattomaan risteykseen.Toni Pitkänen / Yle

Yömyöhällä palavat liikennevalot saattavat herättää ihmetystä tyhjässä risteyksessä istuvassa autoilijassa. Valot ovat punaiset, eikä ketään näy missään. Mielessä saattaa juolahtaa ajatus hivuttautua punaista päin risteysalueelle.

Voivatko tyhjissä risteyksissä palavat liikennevalot siis sahata omaa tolppaansa? Menettävätkö liikennevalot merkityksensä tyhjissä risteyksissä? Ainakin Ranskassa huomattiin liikenneturvallisuuden parantuneen risteyksissä, joissa liikennevaloja huputettiin.

Liikennepsykologi Mika Hatakka ei usko, että liikennevaloja voisi olla liikaa.

– Niitä laitetaan sinne, missä peltiä on riittävästi paukkunut ja todettu, että liikennevalot lisäävät turvallisuutta.

Punaiset liikennevalot kajaanin keskustassa
Tyhjässä risteyksessä punaisia päin ajaminen voi houkuttaa.Jarmo Nuotio

Hatakan mukaan liikennevaloristeyksessä tapahtuneessa kolarissa, jossa on ajettu punaisia päin, vahingot ovat vakavammat verrattuna ohjaamattomaan risteykseen, joissa ihmiset katsovat enemmän ympärilleen.

– Jos lähdet ajamaan punaisia päin ja joku toinen ajaa vastaan vihreillä, hän luottaa yleensä täysin siihen, että punaisten valojen takana myös pysytään.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen kertoo, että noin joka neljännen punaisen valon kohdalla joku ajaa autoletkasta punaisia päin. Yöaikaan sitä voidaan tehdä välinpitämättömyyttään, jos ei havaita muuta liikennettä.

Mika Hatakka ei henkilökohtaisesti tunnista yöaikaista punaisia päin ajamista, mutta ymmärtää ajatuksen.

– Sellaisissa paikoissa, missä näkymät ovat hyvät, voi tulla houkutus ajaa päin punaista kun huomaa, ettei ketään ole tulossa.

Taksamittari juoksee tyhjässä valoristeyksessä

Kajaanin taksiautoilijoiden puheenjohtaja Erkki Korhosen mielestä Kajaanin ydinkeskustan valot voisivat hyvin olla kiinni kello 24–06 välisenä aikana.

– Yöaikaan kun ei ole liikennettä, valoissa joutuu seisomaan ja asiakkaalle napsuttaa taksamittari ihan turhaan.

Kajaanin taksiautoilijoiden puheenjohtaja Erkki Korhonen istuu taksinsa kyydissä.
Erkki Korhosen mukaan Kajaanin keskustan liikennevalot voisivat olla öisin kiinni.Jarmo Nuotio / Yle

Hän kuitenkin arvelee, että haittapuolena voisi olla korttelirallin ajaminen.

Korhosen mukaan kaupungin puolelta ei olla kysytty ammattikuljettajien mielipidettä.

– Sinä olet ensimmäinen, joka minulta näistä valoista kysyy. Ei meihin oteta yhteyttä, Korhonen toteaa.

Läpi yön on jo normi Kajaanissa

Kajaanin kaupungin suunnitteluinsinöörin Niina Kinnusen mukaan Kajaanissa liikennevalot ovat olleet päällä ympäri vuorokauden muutaman vuoden ajan.

– Kun liikennevaloihin tehtiin viimeksi muutoksia, suunnittelijalta tuli suositus, että valo-ohjaus olisi aina käytössä.

Yöllä tapahtuvat liikennevahingot ovat keskimäärin kahdesta kolmeen kertaan vakavampia kuin päivällä tapahtuvat.

Timo Määttä

Kajaanin kaupungin suunnittelupäällikkö Jari Kauppinen puolestaan kertoo, että liikennevalot ovat palaneet kellon ympäri jo kauan. Poikkeus on ollut Kajaanin keskustassa sijaitsevalla Lönnrotinkadulla. Valot pidettiin pois päältä viime kesään saakka, kunnes kadun valoihin saatiin tunnistimet.

– Näissä valoissa oli kiinteä kierto. Tunnistimia on lisätty, mutta niitä ei ole vieläkään riittävästi. Valon pitäisi vaihtua lähestyttäessä, mutta tässä on vielä vähän ongelmaa. Valot ovat joka suuntaan punaiset, kunnes tulija havaitaan, Kauppinen jatkaa.

poliisiauton valo yöllisellä tiellä
Joissakin risteyksissä liikennevalot alkavat vilkkua keltaisena hälytysajoneuvon lähestyessä.Mostphotos

Timo Määttä Liikenneturvasta kertoo, että liikennevalot voivat olla haitaksi liikenneturvallisuudelle jos valot koetaan hankaliksi tai niitä ei noudateta.

– Valojen tehtävä on tuoda sujuvuutta liikenteeseen ja antaa kaikille tasapuolisia vuoroja, Määttä kertoo.

Kajaanin suunnitteluinsinöörin Niina Kinnusen mukaan selkeä etu liikennevalojen pitämisessä päällä yöaikaan on hälytysajojen huomiojärjestelmä Hali.

– Ihmiset osaavat ennakoida, että jotakin on tapahtumassa kun liikennevalot vaihtuvat vilkkuvalle keltaiselle hälytysajoneuvon lähestyessä.

Turvallisuus etusijalla

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen kertoo, että valojen on tarkoitus lisätä niin jalankulkijoiden kuin autoilijoidenkin turvallisuutta.

– Eräiden ulkomaalaisten tutkimusten mukaan yöllä tapahtuvat liikennevahingot ovat keskimäärin kahdesta kolmeen kertaan vakavampia kuin päivällä tapahtuvat. Varsinkin taajama-alueella suurin kärsijä liikennevalojen pois kytkemisessä on jalankulkija. Hän jää helposti näkymättä, Heiskanen tietää.

Ihmiset ovat tottuneet liikennevaloihin, eivätkä välttämättä osaa ajaa liikennemerkkien mukaan.

Marko Rautio

Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa tieliikenteen liikennevaloista säädetään, että liikennevalojen on oltava pääsääntöisesti aina (siirryt toiseen palveluun) (Finlex) toiminnassa. Säädöksen mukaan liikennevalot voidaan kuitenkin sammuttaa, jos liikenne on hyvin vähäistä. Käytäntö vaihteleekin paljon eri kaupungeissa.

Käytännöt vaihtelevat kaupungeittain

Kajaanin tapaan Rovaniemellä on päädytty pitämään liikennevaloja päällä yötäpäivää.

– Turvallisuus on etusijalla. Ihmiset ovat tottuneet liikennevaloihin, eivätkä välttämättä osaa ajaa liikennemerkkien mukaan. Siksi valot ovat päällä, toteaa Rovaniemen kaupungin sähköinsinööri Marko Rautio.

Myös Jyväskylän keskustassa liikennevalot ovat päällä ympäri vuorokauden muutamaa risteystä lukuun ottamatta.

– Keskustassa on matalammat nopeusrajoitukset ja liikennevaloilla voidaan hillitä ajonopeuksia. Jalankulkijoita on aina liikkeellä, kertoo Jyväskylän kaupungin liikenteenohjausinsinööri Matti Varis.

Toisin on kuitenkin itäisessä Suomessa. Muun muassa Joensuussa vain tärkeimmät liikennevalot ovat toiminnassa ympäri vuorokauden ja muut valot ovat pimeinä arkisin kello 22–06 välisenä aikana.

Pimeä liikennevalotolppa.
Kajaanissa ja Rovaniemellä liikennevalot ovat päällä yötä päivää, kun taas Kuopiossa valot sammuvat jo kymmeneltä illalla.YLE/ Juha Kivioja

Suurista kaupungeista esimerkiksi Kuopiossa liikennevalot ovat päällä verrattain vähän aikaa. Kaupungin verkkosivujen (siirryt toiseen palveluun) (Kuopion kaupunki) mukaan valot toimivat keskusta-alueella arkisin puoli seitsemän ja iltakymmenen välisenä aikana. Sunnuntaisin valot kytkeytyvät pois päältä jo yhdeksältä.

Liikennevalojen kytkeminen pois päältä ei kaupungin mukaan heikennä liikenneturvallisuutta. Viimeksi liikennevalojen toiminta-ajoista päätettiin vuonna 2011. Liikennevalojen kiinni pitämistä perusteltiin muun muassa äänimerkkien synnyttämillä meluhaitoilla.

– Kun kaupunkirakennelautakunta tästä päätti, poliisi suositteli tuolloin, että valot ovat yöllä pois käytöstä. Se otettiin hyvin vankkana argumenttina liikennevalojen sammuttamisesta, kertoo Kuopion kaupungin suunnitteluinsinööri Jouko Häyrynen.

Osa kuopiolaisista haluaisi, että liikennevalot olisivat päällä jopa vielä vähemmän.

– Palautteena tulee pyyntöjä, että valot laitettaisiin vielä aikaisemmin kiinni, Häyrynen kertoo.

Kiertoliittymät ovat liikenteenohjauksen uusi sukupolvi

Kiertoliittymät olisivat Liikenneturvan yhteyspäällikön Tapio Heiskasen mukaan tilastollisesti turvallisempia kuin liikennevalot. Kuitenkin pyöräilijän turvallisuus riippuu siitä, kuinka liikenneympyrä on toteutettu, sillä usein liikenneympyrä vie tilaa jalkakäytävältä. Koska liikenneympyrä vaatii paljon tilaa se ei välttämättä sovi myöskään isommalle tielle.

Vähänkyrön liikenneympyrä.
Kiertoliittymät ovat tilastollisesti liikennevaloja turvallisempia.Jarmo Panula/Yle

Heiskasen mukaan liikennevalot ovat tarpeen risteyksissä, joissa liikennettä on paljon, mutta muutoin suunnittelussa pyritään korvaamaan valot liikenneympyröillä.

Samaa mieltä on myös liikennepsykologi Mika Hatakka.

– Uskaltaisin väittää, että liikenneympyrä säästää hermoja. Siinä on jatkuvasti liikenteen etenemisen meininkiä.