Pieni kunta taistelee lentokenttänsä tulevaisuudesta – Finavia pahoittelee, kun Enontekiöllä ei ole riittävästi kysyntää reittilentojen ylläpitämiseksi

Reittiliikenteen loppuminen Hetan lentokentälle asettaa kunnan noidankehään. Finavia lupaa hoitaa ensi talven tilauslennot, mutta muutoin on liian aikaista lähteä arvioimaan lentoaseman kohtaloa.

lentoliikenne
Lappiin laskeutuu joulukuun aikana noin 500 tilauslentoa. Reittilentoja on lähes saman verran.
Taannoin valtio-omisteinen lentoyhtiö Finnair ilmoitti, ettei se enää ensi talvena lennä reittiliikennettä Enontekiön Hettaan. Ilmoitus on verrattavissa noidankehään, kuvailee Enontekiön kunnanjohtaja Jari Rantapelkonen.Jarmo Honkanen / Yle

Enontekiö. Suomen luoteisnurkassa, Tunturi-Lapissa, Enontekiöllä on Lapin hiljaisin lentokenttä. Enontekiön kunnanjohtaja Jari Rantapelkosella on huoli, joka painaa 4,2 miljoonan verran.

Taannoin valtio-omisteinen lentoyhtiö Finnair ilmoitti ettei enää ensi talvena lennä reittiliikennettä Enontekiön Hettaan. Ilmoitus on verrattavissa noidankehään, kuvailee Rantapelkonen.

– Jos ei ole reittiliikennettä, Finavialla ei ole lentokentän ylläpitovelvollisuutta, näin meille on viestitty. Jos kentästä ei huolehdita, miten chartereiden käy, pohtii Rantapelkonen.

Jos tulevaisuudessa Hetan lentokenttää ei ylläpidetä, chartereiden tuomat miljoonat menetetään.

jari rantapelkonen
Jos lentokenttää ei ylläpidetä tulevaisuudessa, se tietää kunnalle miljoonien tappiot, kertoo Enontekiön kunnanjohtaja Jari Rantapelkonen.Anni-Saara Paltto / Yle

Enontekiön kunta ei jäänyt tuleen makaamaan, vaan huoli on jaettu elinkeinoministeri Mika Lintilälle. Hän on valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri.

Reittiliikenne sinänsä ei tuo suurimpia matkustajavirtoja Hettaan. Tilauslennot Euroopasta joulun kahta puolta ovat ne, jotka tuovat paksun leipäsiivun alueen yrittäjille. Viime vuonna piskuiselle Hetan lentokentälle laskeutui noin kuukauden aikana 69 charter-lentoa.

Yrittäjä: ”Toivomme todella, että joku ratkaisu tähän löytyy”

Vajaan tuhannen asukkaan kylässä odotetaan joulua luultavasti jopa enemmän kuin lapsijoukossa. Hetan kirkonkylän yrittäjille joulunaika on vuoden parasta aikaa, silloin tulos ja tienesti tulee nimenomaan tilauslentojen mukana.

Tiina Vuontisjärvi Hotelli Hetan Majatalos
– Tuleva joulusesonki on jo kahdestoista ja se on hyvin merkittävä osa meidän vuottamme, kertoo yrittäjä Tiina Vuontisjärvi.Vesa Toppari / Yle

Hetan majatalolla on kestitty kansainvälisiä joulumatkailijoita jo yli kymmenen vuoden ajan. Lentoliikenteen tila painaa yrittäjä Tiina Vuontisjärven mieltä.

– Tuleva joulusesonki on jo kahdestoista ja se on hyvin merkittävä osa meidän vuottamme. Olisi erittäin ikävää, jos charterit eivät voisikaan lentää suoraan Enontekiölle. Näin suurta asiakas- ja työmäärää joulukuulle emme pystyisi mitenkään muuten saamaan. Charterit ovat tärkeitä monille paikallisille yrityksille ja työntekijöille, muistuttaa Vuontisjärvi.

Viime talvena Finnair lensi Lapin valkoisille hangille Helsingistä Enontekiölle 3.3.–14.4.2018. Ensi talvelle lentoja ei ole.

Finavia: ”Olemme Finaviassa pahoillamme, että Enontekiöllä ei ole riittävästi kysyntää reittilentojen ylläpitämiseksi”

Lentoasemat omistava yhtiö Finavia (siirryt toiseen palveluun) aloittaa vastauskirjeensä pahoittelemalla ja muistuttamalla, että lentoyhtiöt tekevät päätöksensä kysynnän mukaan. Täytyy olla vetovoimatekijöitä. Enontekiö on jo useiden vuosien ajan ollut Finavian lentoasemaverkoston liikenteellisesti hiljaisimpia kenttiä, kuvaa Finavian verkostoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jani Jolkkonen.

– Pelkkä lentoaseman kunto tai sen olemassaolo eivät riitä. Alueella pitää olla matkailuun tai muuhun kysyntään perustuvaa vetovoimaa. Lentoyhtiöt lentävät sinne, minne matkustajat haluavat lentää.

– Nyt on liian aikaista lähteä arvioimaan lentoaseman kohtaloa, sillä vaikutusten selvittäminen on vielä kesken. Tulevan talven tilauslennot hoidamme normaalisti, lupaa Jolkkonen.

Enontekiön lentokenttä kaipaisi investointeja – Lapin muille kentille kentille satsattu 55 miljoonaa euroa

Hetan lentokentän kiitotie huutaa uutta päällystettä. Kunnanjohtaja muistuttaa, että muille Lapin kentille ollaan investoitu urakalla viime vuosina, nyt olisi Hetan vuoro.

Finavia osoittaa rahakirstua kohti. Pelkästään esimerkiksi yhden kiitotien peruskorjaus maksaa keskimäärin reippaasti yli 10 miljoonaa euroa, muistuttaa Finavian verkostoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jani Jolkkonen.

– Finavian on siis pakko priorisoida investointeja ja panostaa sinne, missä kapasiteettia tarvitaan nopeasti. Tämän vuoksi käynnistimme viime syksynä 55 miljoonan euron investointiohjelman kolmella Lapin lentoasemalla: Rovaniemellä, Kittilässä ja Ivalossa. Enontekiön infrastruktuurin peruskorjauksen tarvetta arvioidaan vielä, sanoo Jolkkonen.

Enontekiön kunnanjohtajan mukaan elinkeinoministeri Mika Lintilän tapaaminen hieman lohdutti. Ministeri lupasi Rantapelkosen mukaan kaksi asiaa heille.

– Lintilä sanoi, että niin kauan kun hän on ministerinä, yhtään lentoasemaa ei lakkauteta. Lintilä lupasi myös keskustella asiasta Finavian kanssa, lopettaa Rantapelkonen.