Miksi suuret halpalentoyhtiöt karttavat Suomea? Katso lista halpalentäjien Suomen-reiteistä

Moni halpalentäjä pitää yllä Suomeen reittiä tai muutamia, poikkeuksena isolla teholla Helsingissä toimiva Norwegian. Norjalaisyhtiö uskoo avaavansa Helsingistä myös kaukolentoreitin Yhdysvaltoihin.

Halpalentoyhtiö
Halpalentoyhtiö EasyJetin lento lähdössä Helsinki-Vantaalta Berliiniin.
Halpalentoyhtiö EasyJetin lento lähdössä Helsinki-Vantaalta Berliiniin.Esa Fills / YLE

Etäisyys ja pieni väestöpohja. Siinä kaksi ilmiselvintä ja tärkeintä syytä sille, miksi Keski-Euroopassa jatkuvasti uusia reittejä avaavat halpalentoyhtiöt eivät ole suuresti Suomen markkinoista innostuneet.

Lentoalaa seuraavan Anna.aero-sivuston (siirryt toiseen palveluun) koostamien tilastojen mukaan Suomi jää EU-maiden viimeiseksi, kun katsotaan kuinka suuri osuus halpalentoyhtiöillä on tarjolla olevista lentomatkojen paikoista.

Suomen kanssa samassa, noin 15 prosentin osuudessa, ovat Viro ja Slovenia. Luvut ovat tältä vuodelta.

Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja Joni Sundelin Finavialta arvioi, että Suomessa isosti toimivaa Norwegiania ei ole otettu näissä laskelmissa huomioon, ja sen kanssa luku olisi 20–25 prosenttia. Halpalentoyhtiön määritelmä voi vaihdella eri vertailuissa.

Lentoliikennettä tutkinut tohtorikoulutettava Riku Viri Tampereen teknillisen yliopiston liikenteen tutkimuskeskus Vernestä ei ole luvuista yllättynyt.

– Halpalentoyhtiöt haluavat saada koneilleen päivän aikana mahdollisimman monta lentoa ja uutta matkustajakiertoa. Suomi on Keski-Euroopasta katsottuna kaukana. Kun lähempääkin löytyy kohteita, joissa on kysyntää, näihin lentämällä koneelle saadaan vuorokaudessa useampia matkakohteita ja enemmän maksavia matkustajia, Viri toteaa.

Suomi jäi hännille myös EU-komission vuonna 2017 julkaisemassa raportissa (siirryt toiseen palveluun), jossa vertailtiin halpalentäjien osuutta kaikista tarjolla olevista lentojen istumapaikoista.

Halpalentojen osuus paikoista 2015
Yle Uutisgrafiikka

Suuret halpayhtiöt läsnä, mutta vain yksittäisillä reiteillä

Kaikki suurimmat halpalentäjät ovat Suomessa edustettuina, mutta usein vain reitin tai muutaman voimin. Alan jättiläinen Ryanair lentää Tampereelta ja Lappeenrannasta yhteensä neljään kohteeseen.

Ryanair ei Ylen tiedustellessa ottanut kantaa siihen, onko se jollakin aikataululla tulossa Helsinki-Vantaalle. Yhtiön mukaan sen reittipäätöksiin vaikuttaa esimerkiksi käytössä oleva lentokonekapasiteetti ja lentokentän kanssa tehtävä sopimus.

Ryanairin viestinnästä kerrotaan, että yhtiö on tyytyväinen neljään reittiinsä, joita se nyt lentää Suomeen. Yhtiö odottaa, että se kerää Suomen reiteiltään tänä vuonna 60 000 matkustajaa. Takavuosista määrä on laskenut huomattavasti. Esimerkiksi vuonna 2013 Ryanair lennätti Suomesta noin 400 000 matkustajaa.

Uusimpana Helsinki-Vantaan halpatulokkaana Finavian Sundelin mainitsee EasyJetin, joka aloitti keväällä lennot Helsingin ja Berliinin välillä. Reitiltä oli aiemmin poistunut konkurssiin päätynyt AirBerlin.

Viime vuonna Helsinki-Vantaalta aloitti lennot Transavia, jonka yhteys vie Amsterdamiin.

Tuorein halpalentäjien avaus nähtiin tällä viikolla Turussa, kun unkarilaisyhtiö Wizz Air kertoi avaavansa marraskuussa (siirryt toiseen palveluun) reitin Turusta Liettuan Kaunasiin. Nyt Wizz Air lentää Turusta päivittäin Puolan Gdanskiin.

Norwegian lupailee kaukolentoreittiä Helsingistä

Lentojen paikkamäärällä katsottuna Euroopan halpalentojen kolmas on norjalainen Norwegian. Se onkin halpayhtiöistä ainoa, joka on satsannut isosti Suomeen ja pysynyt pitkään Suomen suurimpana halpalentotoimijana.

– Suomen markkinat ovat tärkeät Norwegianille. Tänä vuonna Norwegian on jo lisännyt kapasiteettiaan Suomessa lähes 20 prosentilla verrattuna viime vuoteen, kommentoi Norwegianin kaupallinen johtaja Thomas Ramdahl Ylelle sähköpostitse.

Norwegian on tänä vuonna julkistanut neljä uutta reittiä Helsingistä, sen uusina kohteina ovat Agadir, Gdansk, Krakova ja Tel Aviv. Norwegianilla on 41 reittiä Helsingistä.

Ramdahlin mukaan yhtiö kehittää reittiverkostoaan Suomesta ja etsii mahdollisuuksia uusien reittien avaamiseksi.

Norwegian aloitti lennot Helsinki-Vantaalta vuonna 2010. Yhtiö on kasvanut aloitusvuoden jälkeen istuinkapasiteetilla mitattuna 270 prosenttia.

Norwegianin lento saapumassa Helsinki-Vantaalle.
Norwegianin lento saapumassa Helsinki-Vantaalle.Esa Fills / YLE

Ramdahlin mukaan Norwegianin kaukolennot kiinnostavat aiempaa enemmän myös suomalaisia. Helsingistä lähtiessä niihin sisältyy vaihto, useimmiten Tukholman Arlandassa.

– Etsimme jatkuvasti uusia reittimahdollisuuksia eri Euroopan kaupungeista – myös Helsingistä. Kun vastaanotamme uusia koneita, uskon, että on aika saada myös uusi suora kaukoreitti Helsingin ja jonkun merkittävän yhdysvaltalaisen kaupungin välille, Ramdahl kirjoittaa.

Suomeen haluavista turisteista kasvua?

Virin mukaan halpayhtiöt siirtävät yhteyksiään ketterästi sinne, mistä tuloja saa tehokkaasti.

– Jos yhtiö lentää vain pisteestä pisteeseen eikä tarjoa vaihtoyhteyksiä verkostomaisesti, ei yhden lenkin poistuminen rasita yhtiön verkostoa, toisin kuin perinteiseen verkostomalliin perustuville yhtiöille käy.

Keski-Euroopassa riittää vielä kasvun varaa yhtiöiden uusille koneille ja yhteyksille. Viri muistelee joidenkin vuosien takaa keskustelua Saksasta, jossa uudet, nopeat junayhteydet eivät ole ainakaan aiemmin olleet lentoyhtiöiltä pois, sillä kysyntä yhteyksille on niin suurta.

Sundelin uskoo, että Suomessa tullaan näkemään entistä enemmän halpalentäjiä tulevaisuudessa. Finavia on yhteydessä lentoyhtiöiden kanssa ja tarjoaa tarkkaakin tietoa siitä, miten markkina kehittyy ja miten erilaisilla yhtiöillä olisi edellytyksiä toimia Suomessa.

Helsinki-Vantaan lentoaseman  johtaja Joni Sundelin
Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja Joni Sundelin.Esa Fills / YLE

– Suomi matkakohteena kiinnostaa, mikä lisää matkustajakysyntää muualta Suomeen päin. Näin yhtiöt ovat vähemmän vain täältä reissuun lähtevien matkustajien varassa, Sundelin arvioi.

– Varmasti halpalentoyhtiöiden kasvua tullaan näkemään, täällä olevat yhtiöt katsovat koko ajan uusia, mahdollisia reittejä tai vuorotiheyden nostamista.

Niiden tuloa voi kuitenkin jarruttaa kilpailutilanne: Finnairilla on vahva asema, ja Norwegian kasvaa nopeasti. Helppoa kasvua ei näin Suomesta kannattane odotella. Finnair tiedotti hiljattain (siirryt toiseen palveluun) kuljettaneensa heinäkuussa ennätysmäärän matkustajia ja kasvattaneensa jälleen kapasiteettiaan.

Halpalentäjät kasvattavat alan markkinoita

Halpalentäjät kasvavat perinteisiä yhtiöitä nopeammin, ja samalla niiden osuus Euroopan lentomarkkinoista kasvaa. Anna.aero ennakoi, että tänä vuonna halpalentäjät tarjoavat Euroopassa yli 500 miljoonaa paikkaa lennoillaan.

Yhtiöt hakevat kasvua varsinkin kahdella tavalla: tulemalla perinteisesti suosituille, suurten kaupunkien välisille reiteille, joissa perinteiset lentoyhtiötkin toimivat. Osa hakee kasvua lentämällä reittejä, joissa suoria yhteyksiä ei ole ollut tarjolla, ja aloittamalla lentoja pienten kaupunkien tuntemattomille kentille.

Näin lentoalan markkina kasvaa, sillä lennoille voi nousta matkalaisia, jotka ilman uutta yhteyttä ja edullista hintaa eivät olisi lähteneet matkalle ehkä ollenkaan.

Edulliset hinnat ylipäänsä kasvattavat markkinaa, sillä ne houkuttelevat ihmisiä lähtemään matkoille, jotka muuten olisivat ehkä jääneet tekemättä.

Varsinkin Ryanair on vienyt lentojaan pienemmille kentille, mutta on viime vuosina lisännyt läsnäoloaan myös monilla suurten kaupunkien pääkentillä.

Halpalentoyhtiö Ryanairin lentokone
Halpalentoyhtiö Ryanairin lentokoneTimo-Pekka Heima / Yle

Viri pohtii yhtiön näin haluavan olla siellä, missä on varmasti kysyntää, silloinkin jos taloudelliset ajat huononisivat tai lentojen hintoja olisi nostettava polttoaineen kallistuessa.

Lentämisen tuottamista päästöistä ja lentämisen vähentämisestä on käyty tänä vuonna paljon keskustelua. Yle on kertonut aiheesta keväällä esimerkiksi näissä jutuissa:

Toistuvat kotimaan lennot rasittavat ilmastoa enemmän kuin kaukomatka kerran vuodessa

Metsää Madagaskariin, tuulipuisto Intiaan – Lentomatkaajille kaupataan puhdasta omaatuntoa, mutta voiko päästöt kuitata rahalla?

Uutta tietoa turismin ilmastovaikutuksista – matkailijoiden hiilijalanjälki moninkertainen verrattuna aiempiin arvioihin.

Näihin kohteisiin halpalentoyhtiöt lentävät Suomesta:

Helsinki-Vantaa

Norwegian: Noin 40 kohdetta, kymmenen suosituinta tänä kesänä: Malaga, Alicante, Lontoo Gatwick, Rooma, Barcelona, Palma de Mallorca, Split, Nizza, Hania (Kreeta), Budapest.

Easyjet: Berliini.

Vueling: Barcelona.

Transavia: Amsterdam.

Blue Air: Bukarest.

SunExpress: Izmir.

Tampere-Pirkkala

Ryanair: Bremen, Budapest.

Lappeenranta

Ryanair: Ateena, Milano.

Turku

WizzAir: Gdansk.

Tilanne elokuussa 2018. Lähde: Finavia, lentoyhtiöt.

Aiempia uutisia lentoliikenteestä

Lentoliikenteen päästöistä kova vääntö EU:ssa – Ruotsi otti käyttöön lentoveron

Lentolippujen hinta laskee yhä, kun halpayhtiöt valtaavat kaukolentoja – sitten ilmastonmuutos päättänee hullunhalpojen lentojen aikakauden

Ryanair aloitti lennot Lappeenrannasta Ateenaan – maakuntien kentiltä lennetään Eurooppaan vielä vähän