Risteilyalukset toivat ennätysmäärän turisteja Helsinkiin tänä kesänä – tänään kaupungissa vieraili 11 000 matkustajaa

Helsingin yleiset saunat kiinnostavat turisteja. Kiitosta tulee helsinkiläisten englannin kielen taidoista, moitteita vessojen ja puhelinkoppien puuttesta.

matkailu
Silver Spirit -risteilyalus.
Silver Spirit -risteilyalusta odotetaan Helsinkiin vierailulle 11.8. Kuva on varustamon verkkosivuilta.Silversea

Kansainväliset risteilyalukset ovat tuoneet tänä kesänä ennätysmäärän turisteja Helsinkiin. Pääkaupungissa jo käyneiden ja vielä saapuvien risteilyturistien yhteismääräksi on varmistunut reilusti yli puoli miljoonaa, kerrotaan Helsinki Marketingistä.

Vain muutama ennakkoon arvioidusta lähes kolmestasadasta risteilyaluksesta on perunut tulonsa Helsinkiin.

Helsinkiin saapui tänä aamuna päiväkohtaisesti eniten kansainvälisiä risteilyvieraita, kun Länsisatamaan ja Hernesaareen rantautuneista aluksista purkautui kaupungille yli 11 000 matkustajaa. Aluksia tuli satamaan vain kolme, mutta ne olivat suuria. Esimerkiksi suurimpaan laivaan, Norwegian Breakawayhin, mahtuu lähes 5 000 matkustajaa.

Viime vuonna pääkaupunkiin saapui 266 aluksen mukana 478 000 risteilyvierasta.

Missä on puhelinkoppi?

Eniten kansainvälisiä turisteja ovat tänä kesänä kiinnostaneet yleiset saunat, ja keskustelluin aihe on ollut yleisten WC-tilojen puute.

– Saunat ovat kulttuurisesti iso asia. Uudet urbaanit saunat eli Kulttuurisauna, Allas ja Löyly ovat saaneet paljon kansainvälistä mediahuomiota, ja ne edustavat uutta tulkintaa helsinkiläisistä korttelisaunoista sekä yhteisöllisestä saunomiskulttuurista, Helsinki Marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto sanoo.

Turistit ovat kiitelleet, että suomalaiset ovat niin ystävällisiä ja auttavaisia.

– Sitä ihmetellään, että kaikki osaavat englantia. Monet muut ajattelevat meistä, että olemme palvelukulttuuri, Aalto naurahtaa.

Toimitusjohtaja Aalto myöntää, että yleisten vessojen puute on yksi kompastuskivi.

– Olemme keränneet tänä kesänä turisteilta ja matkailijoilta tietoa siitä, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, ja kyllä tämä vessa-asia on noussut esiin.

– Lisäksi etsitään nettikahviloita ja yleisöpuhelimia – meiltähän puhelinkopit ovat jo melkein kadonneet, mutta matkailuneuvonnan ihmisiltä niitä kysytään, Aalto kertoo.

Kaupunkilainen matkustaa kaupunkiin

Helsinkiin odotetaan vielä lisää turisteja, koska elokuu on vilkasta lomakautta Keski-Euroopassa.

– Iso globaali trendi on se, että kaupunkilaiset matkustavat kaupunkeihin ja haluavat tehdä samoja asioita kuin kotona. Helsinkiin tulee esimerkiksi paljon arkkitehtuurista ja desingista tai klassisesta tai heavymusiikista kiinnostuneita.

Yhdysvaltain ja Venäjän presidentin tapaaminen Helsingissä heinäkuussa oli kaupungin matkailumarkkinoinnille lottovoitto, jolla on pitkä vaikutus.

– Tapaaminen oli ilman muuta Helsingille huikea juttu, jolla on yleisen tunnettavuuden kannalta pitkävaikutteinen merkitys. Lisäksi saimme paljon huomiota siitä, miten ihmeessä saimme kahdessa viikossa järjestettyä kokouksen niin hyvin. Se on hyvä esimerkki Helsingin kongressimarkkintointiin: meillä hommat sujuvat ja ajoissa, toteaa Helsinki Marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto.

Trumputin-kokouksen siivellä saatua Helsinki-markkinoinnin arvoa on vaikea mitata. Mutta viime vuonna laskettiin, että risteilyaluksen matkustaja käyttää Helsingissä keskimäärin 64 euroa muutaman tunnin päivävierailun aikana. Tänään helsinkiläisyritysten kassaan on siis voinut kilahtaa yli 700 000 euroa.