Tunnistatko itsesi? Poliisin mukaan nämä ovat autoilijan yleisimmät virheet liikenteessä

Autoilijan pitää muistaa pysyä tarkkaavaisena liikenteessä ja jättää ylimääräiset houkutukset pois käsistä

liikenne
Kuski ajaa autolla oulussa, auto, liikennevalot
Auton ratissa tulisi keskittyä vain ajamiseen.Paulus Markkula / Yle

Parkkeerasitko pelastustien eteen ja muistutuksena virheestäsi ikkunaan oli ilmestynyt sakko? Vai oikaisitko yöllä kevyenliikenteenväylän kautta tai ajoit punaisia valoja päin, kun ketään ei näkynyt?

Jokaiselle meistä käy joskus virheitä liikenteessä. Tässä listattuna seitsemän yleisintä mokaa, joita autoilijat tekevät.

1. Ohittaminen ja ylinopeus

Oulun poliisilaitoksen ylikonstaapeli Markku Nygård kertoo, että ohittamisessa unohdetaan monesti etäisyys.

– Usein ajetaan älyttömän lähelle toista autoa ennen ohitusta. Ja sitten ohituksen jälkeen palataan suoraan nokan eteen, vaikka tilaa olisi ohittaa pidemmälle. Varsinkin keväällä ohitetun auton kuljettajaa saattaa ärsyttää, kun rapa roiskuu ikkunaan.

Ohittaessa syntyy myös turhia ylinopeuksia, jos edellä ajava auto ajaa sallitun nopeusrajoituksen mukaan.

Ylinopeus onkin yleinen virhe liikenteessä. Trafin tieliikenteen asiantuntija Mikko Räsänen toivoo malttia tieliikenteeseen, varsinkin tietyömaan ohi ajaessa.

– Ylinopeus tietyömaalla on vaarallista ja myös työturvallisuuskysymys.

2. Ylimääräinen toiminta auton ratissa

Vaikka kuskista tuntuu, ettei kappaleen vaihtaminen puhelimesta tai navigaattorin säätäminen vaaranna liikennettä, on muistettava, että kaikki ylimääräinen näpräys hidastaa reagointiaikaa.

– Liikenteessä näkee aivan kaikenlaista. Esimerkiksi, että katsotaan tabletilta elokuvia ajon aikana.

Myös ruokailu on ylimääräistä ja ei-toivottua toimintaa, jos ollaan auton ratissa.

Nuoret koululaiset matkalla kouluun.
Koulujen alkaessa on kuskien oltava tarkkana suojateiden läheisyydessä.Henrietta Hassinen / Yle

Ylikonstaapeli Nygård muistuttaa, että vaikka syömistä ja juomista ei varsinaisesti ole kielletty, niin kaikki ylimääräinen pitäisi jättää pois.

– Siinä mennään niin sanotulla harmaalla alueella. Eihän syömistä tai juomista ole suoranaisesti kielletty, mutta mikäli se aiheuttaa häiriötä tai vaaratilanteita, niin silloinhan se tulee kielletyksi.

3. Suojatien turvallisuudesta huolehtiminen

Autoilija näkee tulevan suojatien vieressä odottavan jalankulkijan ja katsoo, että hänellä on turvallinen tilaisuus päästää jalankulkija tien yli, mutta viereisellä kaistalla ajava tai vastaantuleva auto ei ole keskittynyt muuhun liikenteeseen ja ajaa suojatien ohi.

– Tämä voi aiheuttaa pahoja vaaratilanteita, jos jalankulkija on jo liikkeessä eikä esimerkiksi huomaa tulevaa autoa pysähtyneen auton takaa, kertoo Nygård.

Toinen suojatiehen liittyvä vaaratilanne syntyy, kun autot pysäköidään liian lähelle suojatietä. Nygårdin mukaan ihmiset ovat onneksi oppineet olemaan valppaita suojateiden yhteydessä.

– Niissä paikoissa, joissa tuollaista tapahtuu, nopeusrajoitukset ovat suhteellisen alhaisia. Tarkkaavaiset autoilijat ehtivät onneksi reagoida sellaisiin jalankulkijoihin, jotka tulevat väärin parkkeerattujen autojen takaa.

4. Parkkeeraminen porttikongin tai pelastustien eteen

Parkkipaikan etsiminen voi olla varsinkin vieraassa kaupungissa hankalaa tai kiireisenä saattaa tehdä hätäisiä päätöksiä. Kuskin pitäisi muistaa tässäkin tapauksessa kiinnittää huomiota ympäristöönsä.

Vanhempi ylikonstaapeli Markku Nygård kertoo, että pelastustielle tai sen eteen parkkeeraminen on yleisintä uusilla kerrostaloalueilla.

– Normaalissa tilanteissa se ei aiheuta mitään hätää, ainoastaan pahan mielen taloyhtiön muille ihmisille. Mutta, jos syttyy esimerkiksi tulipalo tai muu vaaratilanne ja hälytys- tai pelastusajoneuvon pitää tulla paikalle, on väärin parkeerattu auto hyvin äkkiä rutussa ja viety pois paikalta.

5. Yöllä kaupungin keskustassa ajaminen

Kaupunkien keskustoista löytyy katuja, joilla on kiellettyä ajaa tiettyinä kellonaikoina. Tällä pyritään rauhoittamaan keskustan liikenteen ääniä ja tuomaan asukkaille rauhaa nukkumiseen.

Nygård sanoo, että keskustaan muuttaessa on muistettava se, että siellä liikkuu ihmisiä myös öisin.

– On yleistä, että öisin ajokiellossa olevilla teillä ajetaan autolla ja aiheutetaan häiriötä. Mutta eivät ne merkit siellä turhaan ole, jokaisella on oikeus nukkumisrauhaan yöllä.

Trafin tieliikenteen asiantuntija Mikko Räsänen muistuttaa, että öisessä pimeydessä on myös hyvä muistaa tarpeellinen valaistus.

– Pitäisi muistaa laittaa ajovalot päälle olosuhteiden sitä edellyttäessä, jos automatiikka ei tee sitä kuljettajan puolesta

6. Varoituskolmion laittaminen liian lähelle autoa

Varsinkin syksyn pimenevissä illoissa olisi hyvä tarkistaa auton takakonttiin, että sieltä löytyy varoituskolmio.

Varoituskolmio tien laidassa, Rekka, Kuorma-auto, liikenneturvallisuus
Varoituskolmion täytyy olla tarpeeksi kaukana autosta, jossa muut tiellä liikkujat kerkeäisivät reagoida ajoissa.Paulus Markkula / Yle

Nygårdin mukaan on todella yleistä, että kolmiota ei pidetä autossa tai ettei sen olemassaoloa edes tarkisteta. Jos auto jättää tielle kesken matkan ja kuski ajaa auton tien reunaan, on hyvä varoittaa takaa tulevia.

– Usein kolmion etäisyys autosta on huomattavan lyhyt verrattuna siihen, mihin se on tarkoitettu. Todellisuudessa kolmion pitäisi olla vähintään 100-200 metrin päässä autosta. Jos kolmio ei ole tarpeeksi kaukana, ei takaa tuleva kerkeä reagoida.

7. Väsyneenä autoilu

Jos kuski on nukkunut huonosti, tai takana on pitkä päivä, kannattaa miettiä, onko autolla ajo pakollista. Räsänen huomauttaakin väsymyksen vaaroista liikenteessä.

– Väsymys on taustalla jopa joka kuudennessa kuolonkolarissa.