Hollannista napattu kylätiemalli tekee autoilijasta rengin ja jalankulkijasta isännän: "Yksi kaksisuuntainen autokaista tekee alitajuisesti varovaiseksi"

Sattulantie Hattulassa on muuttunut kylätieksi, johon on otettu mallia Hollannista. Ely-keskus innostui kyläyhdistyksen ideasta ja toteutti suunnitelman. Kevyttä liikennettä suosivia teitä voi jatkossa ilmestyä muuallekin Suomen haja-asutusalueille.

liikenne
Tiemerkintäauto maalaa merkintöjä Sattulantiehen.
Sattulantie sai maanantaina uudet merkintänsä. Tien molemmilla puolilla on 1,5 metrin kaistat kevyelle liikenteelle.Lauri Rautavuori / Yle

Etelä-Hämeessä Hattulan Sattulan kylää halkova, noin 2,5 kilometriä pitkä Sattulantie on rauhallinen, mutta sen varrella on asutusta. Tien liikenne koostuu lähinnä autoilijoista, pyöräilijöistä, koiran ulkoiluttajista ja kouluun suuntaavista lapsista.

Nyt maantie on muuttunut kylätieksi, jonka malli on kopioitu Hollannista.

Tien molemmin puolin on 1,5 metrin kaistat jalan ja pyörällä kulkeville. Autoilijat käyttävät yhtä kolmen metrin levyistä kaistaa.

Tiellä autot väistävät, ja kevyt liikenne on kuningas. Nopeusrajoitus on 40 kilometriä tunnissa.

Tieratkaisu on Suomessa ainutlaatuinen. Projektin puuhamies on Sattulan kylässä asuva arkkitehti Wojtek Skalski. Hän tuntee Hollannin liikennekulttuurin kuin omat taskunsa.

Ei sen tarvitse olla ainoastaan autoilijoiden ehdoilla.

Wojtek Skalski

– Siellä tämä reunaratkaisu toimii hyvin. Minusta on selvää, että kevyelle liikenteelle pitää varata omat kaistat kylänraitilta. Ei sen tarvitse olla ainoastaan autoilijoiden ehdoilla.

Suomalaiselle autoilijalle tiemalli on vieras, ainakin haja-asutusalueella.

– Asennemuutosta se vaatii. Nyt näemme miten tämä toimii käytännössä. Yksi kaksisuuntainen autokaista tekee jo alitajuisesti varovaiseksi, kun auto voi tulla vastaan, Skalski puhuu.

Ely-keskuksen tekemä havainnekuvan Sattulantien liikenteestä.
Ely-keskus teki havainnekuvan neljästä eri liikennetapahtumasta Sattulantiellä.Uudenmaan Ely-keskus

Kokeilu voi levitä muualle Suomeen

Uudenmaan Ely-keskuksessa riemuittiin, kun Sattulan kyläyhdistys ehdotti kylätien toteuttamista. Ely oli jo jonkin aikaa halunnut kokeilla hollantilaista tiemallia, mutta ihmisten vastustus pelotti.

Sattulassa tuli mahdollisuus kokeilla hollantilaismallia Suomen oloissa. Haja-asutusalueille tarkoitettu liikennemalli saattaa tulevaisuudessa levitä Suomeen laajemminkin. Se riippuu Sattulantien tuloksista.

– Keskeisen muutoksen tulee tapahtua autoilijan päässä. Jos autolle varatulla kaistalla on pyörä, on minunkin ensimmäinen reaktioni ärsyyntyminen. Siihen tällä haetaan muutosta, kertoo Uudenmaan Ely-keskuksen projektipäällikkö Jaakko Kuha.

– Katsotaan, miten tämä vastaanotetaan. Eihän tämä joka paikkaan sovi, mutta toivomme tässä olevan ratkaisu haja-asutusalueen liikkumisen ongelmiin, Kuha jatkaa.

Nina Karasmaa ja Jaakko Kuha HAMKin Riihimäen kampuksen parkkipaikalla.
HAMKin liikennealan koulutuspäällikkö Nina Karasmaa uskoo Ely-keskuksen Jaakko Kuhan johtamaan tiehankkeeseen.Lauri Rautavuori / Yle

Projektipäällikön mukaan uusi Sattulantien ratkaisu on huomattavan edullinen verrattuna erillisen kevyen liikenteen väylän rakentamiseen.

– Tämä toimii juuri kyläkohteissa hyvin. Nykyisellä rahoituksella ei voida edes miettiä kevyen liikenteen väylän rakentamista näihin kohteisiin, koska se on liian kallis.

Hämeen ammattikorkeakoulun liikennealan koulutuspäällikkö Nina Karasmaa suhtautuu tieratkaisuun optimistisesti.

Uusi tie muokkaa ihmisten käyttäytymistä.

Nina Karasmaa

– Voisin kuvitella, että uusi tie muokkaa ihmisten käyttäytymistä. Tieympäristö, joka mukautetaan nopeusrajoitukseen, viestii siitä, että täällä täytyy olla erityisen varovainen.

Karasmaa ei usko, että suomalaisen autoilijan on vaikea tottua uuteen tapaan käyttää tietä.

– Sinänsä tämä ei ole mitään uutta. Onhan meillä kävelykatuja, ja jaettuja tiloja on kokeiltu muissa ympäristöissä.

Tiemerkintäauto tekemässä tiemerkintöjä Sattulantiellä Hattulassa.
Lauri Rautavuori / Yle

Pilaako talvi kaiken?

Uusi tie jakaa mielipiteet Sattulassa. Sattulantien varrella asuva Simo Hänninen seurasi maanantaina uusien kaistojen syntyä, kun merkintäauto maalasi tienpintaan tuoreet viivat. Hän on uutta kylätietä kohtaan skeptinen.

– Kevyen liikenteen ensisijaisuus tuntuu oudolta. Niin kuin näet, tälläkään hetkellä ei ole yhtään kävelijää tiellä, Hänninen sanoo ja viittoo sillä hetkellä autiota Sattulantietä molempiin suuntiin.

Mies pelkää, ettei tietä opita käyttämään oikein – viimeistään talvi pilaa kaikki mahdollisuudet, kun lumi peittää tiemerkinnät.

Kun ihmiset oppivat tiemerkinnät kesän aikana, osaavat he ajaa talvellakin.

Jaakko Kuha

Ely-keskuksen Jaakko Kuhan mukaan talven vaikutuksia on mietitty. Hän ei usko, että lumi tuo mukanaan ongelmia.

– Teemme isot infotaulut tien kumpaankin päähän, ja kun ihmiset oppivat tiemerkinnät kesän aikana, osaavat he ajaa talvellakin.

Sattulassa useita mökkikesiä viettänyt Jouko Eskelinen sen sijaan ottaa uuden kylänraitin iloisena vastaan.

– Olen kevyen liikenteen kannattaja, vaikka täällä autolla käynkin. Eihän tässä kellään pitäisi niin kiire olla, ettei muita voi väistää, hän toteaa.

Simo Hänninen ja Jouko Eskelin Sattulantien varrella.
Simo Hänninen (vas.) suhtautuu uuteen tieratkaisuun nuivasti, Jouko Eskelinen taas myönteisesti.Lauri Rautavuori / Yle