Ylinopeus ja puhelimen selailu tappavat Virossa – liikennekuolemat kääntyivät jyrkkään nousuun

Viron poliisi aikoo koventaa rangaistuksia ja lisätä ylinopeusvalvontaa.

Tieliikennekuolemat
Liikennettä Viru-hotellin edessä
Eniten liikennekuolemia on tapahtunut Harjun maakunnassa, johon myös Tallinna kuuluu.Silja Massa / Yle

TALLINNA Viron tämän vuoden liikenneonnettomuustilastot ovat poikkeuksellisen synkkiä.

Liikenteessä on kuollut tänä vuonna jo 49 ihmistä, kun koko viime vuoden aikana kuolonuhreja oli yhteensä vain 48.

Pelkästään kesäkuun aikana liikenteessä kuoli kymmenen ihmistä. Viime vuoden kesäkuussa vastaava luku oli kolme. Tänä vuonna on kuollut myös kolme moottoripyöräilijää, viime vuonna ei yhtäkään.

Eniten liikennekuolemia on tapahtunut Harjun maakunnassa, jossa asuu noin 45 prosenttia virolaisista ja johon myös Tallinna kuuluu.

Viron poliisin mukaan suurin syy onnettomuuksiin on ylinopeus. Kun siihen lisätään vielä älylaitteen selailu ratissa, onnettomuuksia sattuu helposti.

Alkoholinkäytöllä sekä luottavaisella "eihän minulle voi mitään tapahtua" -asenteella voi poliisin mukaan myös olla osuutta onnettomuuksiin.

Lisää poliiseja kaduille

Viron poliisin ja rajavartiolaitoksen pääjohtajan Elmar Vaherin mukaan Viron poliisin tärkein tehtävä on nyt rauhoittaa liikenteen rytmiä tuomalla lisää poliiseja teille ja kaduille.

– Aiomme lisätä liikenteen valvontaa huomattavasti. Poliisin pitää näkyä entistä enemmän liikenteessä niin kaupungeissa kuin maanteilläkin, Vaher kommentoi Viron yleisradiolle ERR:lle. (siirryt toiseen palveluun)

Vaher uskoo, että jo poliisin näkeminen rauhoittaisi kaahailijoita. Näkyvyyden lisäksi tarvitaan kuitenkin myös käytännön toimia.

Poliisissa suunnitellaankin nykyistä tuntuvampia ylinopeussakkoja.

Tilastollinen sattuma?

Liikennekuolemien kasvu saattaa olla pelkkä tilastollinen sattuma, sillä viime vuonna liikenneonnettomuustilastot Virossa olivat poikkeuksellisen hyvät.

Itse asiassa Viron liikenteessä kuoli viime vuonna vähemmän ihmisiä kuin Suomen teillä väestömäärään suhteutettuna, selviää Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston vuosiraportista. (siirryt toiseen palveluun)

Virosta puuttuu lähes kokonaan ilmiö, joka synkentää Suomessa liikennekuolemien tilastoja: itsemurhat. Suomessa tehdään liikenteessä vuosittain 20–30 itsemurhaa.

Turvallisuus kohentunut 2000-luvun alusta

Laajassa mittakaavassa Viron liikenneturvallisuus on parantunut viime vuosina huomattavasti. Vielä 2000-luvun alussa Viro kuului muiden Baltian maiden tavoin Euroopan vaarallisimpiin autoilumaihin.

Vuodesta 2001 liikennekuolemat ovat vähentyneet kaikissa Baltian maissa 73–76 prosenttia.

Positiivista kehitystä on edesauttanut valvonnan lisääminen. Alkoholiratsioita tehdään Virossa lähes eniten Euroopassa, ja rattijuopumuksen raja on 0,2 promillea. Ylinopeuksia kontrolloidaan 68 kameralla.

Vuonna 2016 Virossa aloitettiin Suomen mallin mukainen tutkijalautakuntatyö kuolonkolarien syiden selvittämiseksi.

Virolaiset ovat myös tunnollisia heijastimen käyttäjiä: heijastinta käytti vuonna 2017 pimeällä jopa 86 prosenttia virolaisista aikuisista.