Uponneen vesibussin kapteeni: Viranomaisten olisi pitänyt ilmoittaa vanhentuneesta lupakirjasta

Kapteenin lupakirja on 15 vuotta vanha. Tutkinnanjohtajan mukaan Trafi ei voi olla henkilökohtaisesti yhteydessä luvanhaltijoihin.

vesiliikenneonnettomuudet
M/s Mässkär upposi torstaina puolimatkassa Pietarsaaren vanhastasatamasta Mässkärin saarelle.
M/s Mässkär upposi viime viikon torstaina puolimatkassa Pietarsaaren Vanhastasatamasta Mässkärin saarelle.Robin Bokull

Pietarsaaressa uponneen vesibussin kippari Daniel Sjö ihmettelee Yle Österbottenin haastattelussa viranomaisten toimintaa vesiliikenteen valvonnassa.

Onnettomuuden tutkinnassa on paljastunut, ettei vesibussin kapteenilla ollut voimassa olevaa lupaa kuljettaa kyseistä alusta. Sjön mielestä Liikenteen turvallisuusviraston Trafin olisi pitänyt ilmoittaa hänelle, että lupakirja täytyy päivittää.

Onnettomuuden tutkinnanjohtaja, kapteeniluutnantti Jari Nieminen sanoo, että Trafin on mahdotonta olla yhteydessä yksittäisiin luvanhaltijoihin.

Niemisen mukaan viranomaiset ovat löytäneet kipparin lupakirjan vuodelta 2003. Se oikeuttaa kuljettamaan enintään kahtatoista henkilöä. Onnettomuusveneessä oli 25 matkustajaa ja kaksi miehistön jäsentä.

Pietarsaaren Vanhansataman ja Mässkärin saaren väliä liikennöivä M/s Mässkär upposi viikko sitten torstaina. Aluksessa olleet ihmiset saatiin pelastettua toisiin veneisiin.

Uppoamisen syyksi on varmistunut ylikuumentunut pakoputki. Ylikuumentumisen epäillään johtuneen miehistön virheestä.