7 000 ekaluokkalaista joutuu heti arvioitavaksi – "Osa tehtävistä on tosi helppoja, osa tosi vaikeita"

Tarkoituksena on selvittää, millainen hajonta oppilaiden osaamisessa on koulun alussa ja sitä, voiko peruskoulu tasata oppilaiden lähtökohtien eroja.

peruskoulu
Poika liitutaululla.
Ekaluokkalaisten arviointi tapahtuu heti koulun alettua, ensi viikolla ja sitä seuraavalla viikolla.Markusspiske / Pixabay

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi toteuttaa tänä syksynä kouluissa arvioinnin, jonka avulla mitataan ekaluokkalaisten kielellisiä ja matemaattisia taitoja.

Arviointi tapahtuu heti koulun alettua, ensi viikolla ja sitä seuraavalla viikolla. Mukana on noin 7 000 ekaluokkalaista eri puolilla Suomea.

Arvioinnin tarkoituksena on saada selville , millainen hajonta ekaluokkalaisten osaamistasossa on koulun aloitusvaiheessa.

– Siksi osa tehtävistä on keskimääräiselle ekaluokkalaiselle tosi helppoja ja osa tosi vaikeita, selittää projektipäällikkö Annette Ukkola Karvin tiedotteessa.

Tarkoitus on selvittää myös sitä, voiko peruskoulu tasata oppilaiden lähtökohtien eroja.

Oppilaiden huoltajille, opettajille ja rehtoreille tehdään taustakyselyt, joiden avulla selvitetään muun muassa oppilaan sukupuolen, kotikielten ja opetuskielten, huoltajien koulutustaustan, oppilaan asennoitumisen sekä opettajan toimien vaikutusta oppilaan osaamiseen. Huoltajien vastauksista saadaan tietoa myös varhaiskasvatuksen mahdollisista vaikutuksista oppilaiden osaamistasoon koulun alussa.

Karvin mukaan kyseessä on ensimmäinen kerta, kun ensimmäisen luokan oppilaiden osaamista arvioidaan kansallisesti.

Samojen oppilaiden osaamisen kehittymistä seurataan myöhemmin 3. luokan alussa, 6. luokan lopulla ja 9. luokan lopulla. Oppilaita seurataan mahdollisesti vielä perusopetuksen jälkeenkin, toisen ja kolmannen asteen opinnoissa.

Arvioinnin tuloksista julkistetaan väliraportti vuodenvaihteessa.