Helsingin huipputapaaminen moninkertaisti Helsingin ja Suomen näkyvyyden mediassa ja somessa – huomiota erityisesti oluelle, mielenosoituksille ja HS:n kampanjalle

Näkyvyyden arvo on analyysien perusteella yli kolme miljardia euroa.

Trumpin ja Putinin huippukokous
Mielenosoittajia banderollin takana.
Marja Väänänen / Yle

Presidenttien Donald Trumpin ja Vladimir Putinin tapaaminen Helsingissä antoi kaupungille runsaasti näkyvyyttä, selviää ulkoministeriön ja kaupungin teettämistä medianäkyvyys ja verkostoanalyyseistä.

Medianäkyvyyttä sai eniten itse tapaaminen, mutta sen lisäksi medioissa uutisoitiin paljon Helsingin Sanomien näyttävästä mainoskampanjasta, mielenosoituksista ja kuopiolaispanimon "Let's Settle This Like Adults" -oluesta. Myös Finlandia-talosta kirjoitettiin ylistäviä artikkeleita.

Helsinki ja Suomi mainittiin medioissa neutraalissa tai positiivisessa sävyssä. Kansainvälisiä uutismedioiden artikkeleita tehtiin yhteensä yli 343 000 kappaletta. Yhdysvaltojen ja Venäjän lisäksi eniten artikkeleita julkaistiin Isossa-Britanniassa.

Sosiaalisessa mediassa Suomea kuvattiin liberaaliksi ja edistykselliseksi maaksi. Suomeen liittyvien viestien määrä kasvoi englanninkielisessä keskustelussa seitsenkertaiseksi verrattuna kesäkuun vertailujaksoon.

Seuranta-ajalla 26.6.-17.7. löytyi käytetyimmillä kymmenellä kielellä 404 546 osumaa ja tapaamispäivänä 16. heinäkuuta löytyi 85 700 someosumaa, joissa mainittiin Trump ja Putin sekä Suomi tai Helsinki. Sosiaalisen median potentiaalinen tavoittavuus oli yli 17 miljardia henkilöä. Eniten osumat tavoittivat ihmisiä Facebookissa (9,4 miljardia henkilöä) ja sen jälkeen Twitterissä (7,6 miljardia henkilöä). (Potentiaalinen tavoittavuus on potentiaalinen arvo, joka perustuu verkkosivujen uniikkeihin kuukausittaisiin kävijöihin sekä sosiaalisen median kanavien seuraajamääriin. Yleisesti arvioidaan,että noin 1/40 verkkomedioiden sekä sosiaalisen median kanavien seuraajista on oikeasti nähnyt kyseiset sisällöt. Lähde: UM:n ja Helsingin kaupungin tiedote)

– Maakuvatyön näkökulmasta hyöty positiivisesta vierailukokemuksesta näkyy usein vasta pidemmällä aikavälillä. Välittömän näkyvyyden kannalta tilaisuus sekä ennen kaikkea suurten mediavaikuttajien lukuisat ylistävät viestit Suomesta nousevat kyllä erikoistapaukseksi, kertoo maakuvayksikön päällikkö Petra Theman ulkoministeriöstä tiedotteessa.

Analyysien perusteella tapaamisesta saatu näkyvyys on laskennalliselta arvoltaan yli kolme miljardia euroa.

Ylen lähetyksiä seurasi liki kaksi miljoonaa suomalaista

Ylen lähetykset tavoittivat myös suomalaisia. Koko päivän jatkunut suora lähetys tavoitti lähes 1,9 miljoonaa suomalaista. Eniten katsojia sai alkuillan lähetys, jolloin nähtiin muun muassa Trumpin ja Putinin tiedotustilaisuus.

Yle tuotti isännöivänä eli niin sanottuna Host Broadcasting -yhtiönä kuvaa ja ääntä kansainvälisten mediayhtiöiden käyttöön yhteistyössä EBU:n eli Euroopan yleisradiounionin kanssa.

Juttua päivitetty kello 13.02: Lisätty potentiaalisen tavoittavuuden määrittely.