Suomalaistutkija pitää väitettä maailmankuulun ohjaajan natsimenneisyydestä huijauksena – uutuuselokuva esittää Ingmar Bergmanin Hitlerin ihailijana

Tuore dokumentti menestyneestä ruotsalaisohjaajasta Ingmar Bergmanista ottaa käsittelyyn Bergmanin natsimenneisyyden ja kyseenalaiset työmetodit. Suomalaistutkija uskoo osan kohuista perustuvan epäluotettavaan lähteeseen eli Bergmanin omiin sanoihin.

Aamu-tv
Bergman suunnitelemassa kuvaa
Tähtihetkessä keskusteltiin maineikkaan Ingmar Bergmanin elämästä ja elokuvista.

Yli 60 elokuvaa urallaan ohjannut Ingmar Bergman voitti Oscareita ja herätti mielenkiinnon värikkäällä yksityiselämällään. Mansikkapaikan ja Fannyn ja Alexanderin ohjaajan syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta, joten Bergman itse on myös usean elokuvan aiheena.

Nyt Suomen elokuvateattereihin saapuva Bergman: yksi vuosi, yksi elämä käsittelee ohjaaja-käsikirjoittajan uran merkkipaaluja, mutta myös erityisesti taiteilijan ristiriitaista ja pimeää puolta. Elokuva nostaa käsittelyyn esimerkiksi Bergmanin natsimenneisyyden. Dokumentissa kerrotaan, miten Bergman ihaili Hitleriä ja natsiaatetta täysi-ikäisestä lähes kolmekymppiseksi.

Väite on epäluotettava, sillä se tulee taiteilijan omasta suusta, sanoo erikoistutkija Antti Alanen Kansallisesta audiovisuaalisesta instituutista.

– Bergman on järjestelmällisesti väittänyt haastatteluissa ja muistelmissaan, että hän oli nuorena natsi. Minua se ihmetytti, koska se oli täysin ristiriidassa jo hänen ensimmäisten elokuviensa kanssa. Esimerkiksi Kiihko, hänen ensimmäinen käsikirjoituksensa, oli ehdottoman anti-autoritaarinen.

Alanen on itse kysynyt natsiyhteydestä Bergmanin yhdeltä päänäyttelijältä Erland Josephsonilta, joka oli myös ohjaajan parhaita ystäviä jo lapsuudesta asti.

– Hän sanoi, että natsiväite oli täyttä pötyä. Bergman oli hyvin perillä holokaustista ja hän vietti perheystävänä paljon aikaa Josephsonin kodissa. Josephsonien perheen isä oli juutalaisen seuran puheenjohtaja ja juutalaisten pakolaisten tärkeä auttaja.

Alasen mukaan Bergman oli hyvin selvillä maailman politiikasta ja tapahtumista, mutta hän ei ollut itse poliittinen henkilö.

– Hän demonisoi itsensä ja sai aikaan draamaa väittämällä olevansa natsi. Ehkä hän sai itsensäkin uskomaan väitteisiinsä. Kukaan ei ole kuitenkaan vahvistanut väitettä, että Bergman olisi ollut natsi.

Bergman manipuloi näyttelijänsä uskomaan itseään vakavasti sairaaksi

Tuore dokumentti käsittelee myös Bergmanin työmetodeja. Elokuva liittyy ajankohtaiseen keskusteluun elokuva-alan arvostettujen tekijöiden vallankäytöstä.

Bergmanin kerrotaan esimerkiksi huijanneen näyttelijänsä uskomaan itseään vakavasti sairaaksi paremman roolisuorituksen toivossa.

– Se yksityiskohta on totta, mutta poikkeuksellista. Hän edusti ruotsalaista, ohjauksen keskustelevaa koulukuntaa. Kaikki käytiin läpi yhdessä ja kaikkien piti olla motivoituneita omasta halustaan, ei komennosta, sanoo Alanen.

Bergman keskustelemassa näyttelijän kanssa
Uutuuselokuva väittää Bergmanin manipuloineen näyttelijöitään.AB Svensk Filmindustri

Bergmanin elokuvien aiheet olivat hyvin henkilökohtaisia. Hän käsitteli elokuvissaan esimerkiksi vaikeaa suhdetta vanhempiinsa. Teemoina esiin nousevat esimerkiksi uskon menetys ja rakkaus, joka muuttuu avioliittohelvetiksi.

Elokuvantekijä käsitteli omia pettymyksiään, haaveitaan ja muistojaan elokuvissaan, kertoo elokuvatutkija Jaakko Seppälä Helsingin yliopistosta.

– Sen lisäksi, että elokuvat olivat henkilökohtaisia, hän tuli osoittaneeksi, että elokuvat voivat olla itseilmaisua elokuvantekijälle. Käsittelemällä omaa elämäänsä elokuvissaan, Bergman teki omasta elämästään julkista omaisuutta, josta käytiin keskustelua.

Seppälän mukaan Bergman oli edelläkävijä ja uuden eurooppalaisen taide-elokuvan kehittäjä. Bergman osoitti, että elokuva voi käsitellä vakavia aiheita ja elämän suuria kysymyksiä samalla tavalla kuin vaikkapa kirjallisuus tai teatteri.

– Siinä vaiheessa, kun nuoret etsivät 50-luvun lopulla ja 60-luvun alussa uutta vaihtoehtoista elokuvaa, niin Bergman oli etunenässä kuvaamassa vieraantunutta nuorisoa ja uuden sukupolven kohtaamia ongelmia. Hän teki uudenlaista elokuvaa ulkona studioista. Hän lähti luontoon nuorien näyttelijöiden kanssa. Tämä puhutteli uutta yleisöä, jota vanha studioelokuva ei enää tavoittanut.