Alkon myynti hiipuu – vain kesäviinien ja alkoholittomien juomien myynti kasvoi

Lonkeroiden myynti Alkossa romahti heinäkuussa 50 prosenttia verrattuna edellisvuoden heinäkuuhun.

alkoholijuomat
valkoviinipullo ja viinilasi pöydällä
Valkoviiniä on tänä vuonna myyty kaikkiaan 12,6 miljoonaa litraa.AOP

Alkossa myytiin heinäkuussa 10 prosenttia vähemmän alkoholijuomia kuin viime vuoden heinäkuussa, yhtiö kertoo.

Yhteensä juomia myytiin heinäkuussa 7,7 miljoonaa litraa. Myyntiään kasvattivat lähinnä kesäiset rosee-, valko- ja kuohuviinit sekä alkoholittomat juomat.

Esimerkiksi valkoviiniä myytiin heinäkuussa 2,3 miljoonaa litraa.

– Asiakkaita kiinnostavat raikkaat maut ja tämä näkyy esimerkiksi valkoviinien, kuohuviinien ja roseeviinien myynnissä. Kyseessä on kansainvälinen trendi, jota tämä poikkeuksellisen kuuma kesä Suomessa on varmasti osaltaan vahvistanut, toteaa Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen tiedotteessa.

Alkon mukaan valkoviini on heinäkuun jälkeen ohittanut punaviinin litramyynnissä ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2002. Valkoviiniä on tänä vuonna myyty kaikkiaan 12,6 miljoonaa litraa ja punaviiniä 12,1 miljoonaa litraa.

Tilasto saattaa kuitenkin kääntyä vielä punaviinien eduksi, sillä niiden sesonkiaika eli joulu on vasta edessä.

Alkoholimyynti
Yle Uutisgrafiikka

Lonkeroiden, oluen ja siidereiden myynti laski

Alko arvioi kokonaismyynnin pienenemisen juontuvan alkoholiveron korotuksesta vuoden alussa.

Toiseksi syyksi mainittiin se, että uuden alkoholilain takia entistä useampia juomia voi ostaa Alkon ulkopuolelta. Vahvojen lonkeroiden, siidereiden ja oluiden myynti laskikin selkeästi viime vuodesta.

Esimerkiksi long drink -juomien eli lonkeroiden myynti Alkossa romahti 50 prosenttia. Oluiden myynti laski heinäkuussa 33 prosenttia ja siidereiden 20 prosenttia.

Alkolla on 356 myymälää. Päivittäistavarakauppoja, kioskeja ja huoltamoita on yli 5 300.

– Odotettua tämä tietenkin on. Tiedettiin jo etukäteen, että kun näin iso muutos tulee myyntipisteiden määrässä, se tulee ilman muuta vaikuttamaan Alkoon, kertoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen Alkosta.

Lue lisää:

Näin Suomi juo: Lonkeroa ja Leijona-viinaa – suurin yllättäjä löytyy "mehuhyllyltä"