Ylen kysely: Digilaitteiden käyttö monelle tuskaisen hankalaa - Eero Kalevi Kaivola, 86: Tuntuu siltä, että kielikin muuttuu, jos vaihtaa laitteesta toiseen

Tietokoneiden ja älypuhelimien käyttö on monelle tuskaisen hankalaa. Työkseen digitaitoja opettava kertoo, että "välillä ollaan ihan hukassa".

internet
mies käyttää padia
AOP

It-vastaava Jani Ahti on työssään selvittänyt monenlaisia tietotekniikkaan liittyviä murheita.

– Ei muisteta salasanoja tai käyttäjätunnuksia. Tutut ohjelmat ovat kadonneet ja ne pitäisi asentaa uudestaan. Paljon on sellaista, että ei kerta kaikkiaan osata käyttää sitä laitetta ja ollaan ihan hukassa.

Ahti opastaa helsinkiläisessä Maunulan Mediapajassa tietokoneiden, puhelimien ja tablettien käyttöä.

Ilkka savoilainen treenaa atk-osaamista ja Jani Ahti opastaa.
Ilkka Savolainen treenaa atk-osaamista ja Jani Ahti opastaa helsinkiläisessä Maunulan Mediapajassa.Markku Rantala / Yle

Pajaan voi poiketa kuka tahansa saamaan apua tai käyttämään ilmaisia tietokoneita.

Ei kerta kaikkiaan osata käyttää sitä laitetta.

Jani Ahti

Ilkka Savolainen on käymässä ensimmäistä kertaa. Hän toi mukanaan oman läppärinsä, jonka käyttö tuottaa päänvaivaa.

– Kun olin vielä töissä, atk-osasto hoiti neuvontaa ja työtoverit auttoivat. Eläkeläisenä pitää selvitä kaikesta itse, Savolainen sanoo.

Taloustutkimus selvitti Ylen toimeksiannosta, minkälaista opastusta suomalaiset tarvitsevat ja saavat verkko- ja digitaidoissa.

Haastateltavana oli 1018 iältään 35-65-vuotiasta suomalaista eri puolilta maata.

Neljä viidestä eli 82 prosenttia auttaa läheisiään ainakin joskus.

Tutkimuksen mukaan eniten autetaan yli 60-vuotiaita perheenjäseniä tai sukulaisia.

Vaikeat laitteet ja termit

Digitukea tarvitaan niin tietokoneen, älypuhelimen kuin tabletinkin käytössä.

grafiikka
Hilppa Hyrkäs / Yle Uutisgrafiikka

– Kerran melkein kaksi tuntia selostin, miten tekstiviesti lähetetään. Se tuli moneen kertaan kirjoitettua ylös, mutta en tiedä, onnistuiko se sitten koskaan myöhemmin, It-vastaava Jani Ahti muistelee.

86-vuotias Eero Kalevi Kaivola käyttää tietokonetta kirjoittamiseen, kuvien käsittelyyn, tiedonhakuun, viestintään ja muistikirjana. Aina hänkään ei selviä ongelmitta. Erityisesti harmittaa laitteiden "erilaisuus".

Siellä on kaiken maailman uusia termejä.

Eero Kalevi Kaivola

– Tuntuu siltä, että kielikin muuttuu, jos vaihtaa laitteesta toiseen. Siellä on kaiken maailman uusia termejä, Kaivola toteaa.

Myös selvityksessä kävi ilmi, että auttajien mielestä opastamisesta tulee hankalaa, jos autettava ei ymmärrä käytettyjä sanoja. Auttajat eivät jaksaisi toistaa samoja asioita yhä uudestaan.

Sähköpostin käyttö kangertaa

Apua kaivataan sähköpostien, viranomaispalveluiden ja verkkopankkiasioiden hoitamisessa.

grafiiikka
Yle Uutisgrafiikka

– Osaksi oppiminen on asennekysymys. Ei oikein haluaisi opetella aina uusia asioita. Mieluummin tekisi vanhalla tavalla ja pääsisi helpommalla, Ilkka Savolainen myöntää.

Ei haluaisi opetella aina uusia asioita.

Ilkka Savolainen

Suurimpia esteitä taitojen omaksumisessa ovat vaikeat laitteet ja sovellukset, kiinnostuksen sekä avun puute.

grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Myös fyysiset rajoitteet voivat vaikeuttaa laitteiden käyttöä. Jani Ahti on työssään huomannut saman.

– Hankalinta on, jos henkilöllä on vaikeuksia motoriikassa tai hän ei näe kunnolla. Näytön näpäyttäminen voi olla ylivoimainen tehtävä. Sitä painetaan liian kauan tai sormi vipattaa eikä osu oikeaan kohtaan.

Tutkimuksessa myös kysyttiin, kenen kuuluisi auttaa, jos homma ei luonnistu omin voimin. Vastaajista suurin osa (67 %) ajattelee, että se kuuluu perheenjäsenille ja sukulaisille.

Ylen kampanja avuksi

Suomessa on arviolta satojatuhansia digitukea tarvitsevia. Ylen maanantaina alkava, kuukauden kestävä Nettiä ikä kaikki -kampanja kannustaa auttamaan heitä.

– Me haastamme kaikki vähänkään digitaitoiset suomalaiset auttamaan omia läheisiään helppojen ja hyödyllisten digitaitojen kanssa. Voi esimerkiksi auttaa luomaan sähköpostiosoitteen tai käyttämään Yle Areenaa, kampanjavastaava Katja Solla sanoo.

Hänestä on yllättävää, kuinka suuri joukko ihmisiä on edelleen nettisisältöjen saavuttamattomissa.

– Olemme tehneet monia selkeitä ja helppoja ohjeita Ylen nettisivuille. Kerromme myös, miten vanhempaa henkilöä kannattaisi opastaa: vähän rauhallisemmin, asioita toistaen ja yksi asia kerrallaan.

Lue myös:

Ylen Nettiä ikä kaikki- kampanja

Kampanjan haaste