Helena Arvio pelkää jäävänsä ilman taksikyytiä, sillä kuljettajat karttavat Kela-kyytejä – "Ajaminen ei ole kannattavaa"

Osa Helsingin taksinkuljettajista kokee, että Kela-korvattujen kyytien ajaminen ei kannata taloudellisesti.

taksiliikenne
Helena Arvio
Helena Arviolle jokainen Kela-kyyti aiheuttaa huolta. Kesällä taksin odottaminen ei ole yhtä hankalaa kuin talvella, jolloin odottaminen voi olla jopa vaarallista.Lukas Rusk / Yle

Jotkut Kela-kyytiä tarvitsevat ovat kertoneet joutuneensa odottamaan Kelan korvaamaa taksikyytiä monta tuntia. Yksi heistä on Svenska Ylen haastattelema Helena Arvio. Hän joutui odottamaan taksia Helsingin Jätkäsaaressa yli kaksi tuntia fysioterapiansa jälkeen.

Arvio matkustaa yleensä saman kuljettajan kyydissä, mutta kuljettajan ollessa lomalla Arvio oli varannut kyydin fysioterapiaan jo edeltävänä päivänä. Arvio kulkee pyörätuolin kanssa, joten hän on oikeutettu Kelan korvaamiin taksikyyteihin.

Arvion tilaama taksi ei kuitenkaan saapunut noutopaikalle sovittuun aikaan. Tilausvälityskeskuksesta Arviolle kerrottiin puhelimitse, ettei autoja ollut sillä hetkellä saatavilla koska sairaaloista oli kirjattu ulos monta ihmistä samaan aikaan. 45 minuuttia myöhemmin Arvio sai tekstiviestissä tiedon, että taksi olisi matkalla.

– Minulla oli tunne, että minun pitäisi päästä vessaan. En pysty käymään vessassa ilman avustajaa, eikä minulla ollut avustajaa tai apuvälineitä mukana, Arvio kertoo.

Kaksi ja puoli tuntia sovitun noutoajan jälkeen, taksi vihdoin saapui Jätkäsaareen hakemaan Arvion.

”Annat pois 30 prosenttia palkastasi”

Svenska Ylen haastattelema taksikuljettaja Anne ei ole ajanut yhtään Kela-kyytiä koko päivänä. Hän haluaa esiintyä jutussa pelkällä etunimellään.

– Kela-kyytien ajaminen ei ole kannattavaa. Kyydit ovat 25 prosenttia halvempia ja sitten pitää vielä maksaa 5 prosenttia välitysmaksuja. Annat pois 30 prosenttia palkastasi.

Kolme muuta Meilahdessa HUS:n silmä- ja korvasairaalan edessä odottavaa taksinkuljettajaa vahvistavat Annen näkemyksen. Taksikuljettajat haluavat esiintyä jutussa nimettöminä. He ovat myös sitä mieltä, että Kela-kyytien ajaminen on huono idea.

– Kyydit pitäisi aina sopia päivä ennen menoa, mutta mitä jos esimerkiksi hammasta alkaa särkeä ja olisi tarvetta päästä hammaslääkäriin? Ei sen takia voi ambulanssia hälyttää.

Helena Arvio

Heinäkuun alussa voimaan tulleen uuden tieliikennelain myötä Kela on uudelleen kilpailuttanut kyytien palvelujentuottajat. Kilpailutuksen voitti Uudellamaalla Helsingin–Uudenmaan taksit, joka ostaa palvelunsa alueen taksiyhtiöiltä, eli Taksi Helsingiltä ja Lähitaksilta.

Helsingin–Uudenmaan taksit -yrityksen toimitusjohtaja Ilkka Kivisilta kertoo Svenska Ylelle olevansa tietoinen siitä, että osa kuljettajista ei halua ajaa Kela-kyytejä.

Kivisilta ei halua kommentoida ajojen hintoja, mutta kertoo alennuksen olevan kuljettajien kertoman suuruinen.

– Kyseessä on kyllä tuntuva alennus. Pyydän anteeksi heiltä, jotka ovat jäänet ilman taksikyytiä.

"Vain hyvin pieni osa kyydeistä epäonnistuu"

Kelan etuuspäällikön Susanna Bruunin mukaan kyytipalvelu on toiminut hyvin Uudellamaalla heinäkuun alusta lähtien.

– Meillä oli melko kovat vaatimukset palveluntuottajille. Valitsimme vaatimusten täyttäneistä halvimman, Bruun sanoo Svenska Ylelle.

Bruunin mukaan yksi syy alhaisiin hintoihin on kova kilpailu Uudellamaalla.

– Täällä on paljon taksiyhtiöitä.

Bruun on myös tietoinen ajamatta jääneistä kyydeistä.

– Tapaukset ovat voineet johtua siitä, ettei sellaisia autoja, joilla voi kuljettaa pyörätuoleja, ole ollut tarpeeksi saatavilla juuri sillä hetkellä.

Hänen mukaansa etukäteen tilattujen autojen tulisi saapua paikalle ajoissa, ja yksikin ajamatta jäänyt kyyti on liikaa.

– Minulla ei ole tarkkoja lukuja, mutta vain hyvin pieni osa kyydeistä epäonnistuu, Bruun sanoo.

Kuka haluaa ajaa Kela-kyytejä?

Kivisilta kertoo, että Helsingin–Uudenmaan taksit ottaa käyttöön uuden kyytijärjestelmän syyskuun alussa. Yritys aikoo kerätä ryhmän kuljettajia jotka ajavat jatkossa pelkästään Kela-kyytejä.

Meilahdessa odottavista taksikuskeista kukaan ei kuitenkaan lämpene idealle.

– Ei, ei, ei! Silloin ei myöskään saa ajaa muita kyytejä kello 7–17 välillä. Voin hoitaa ne kyydit, jotka jäävät yli, sanoo Anne.

– Silloin olisimme naimisissa Kelan kanssa! yksi Taksi Helsingin anonyymeistä kuljettajista sanoo.

Kivisilta uskoo kuitenkin, että halukkaita kuljettajia löytyy.

– Hinta on alhaisempi, mutta jos kuljettaja voi ajaa tehokkaammin, se kompensoi, hän sanoo.

Vakituisia taksikuljettajia kaivataan

Helena Arvio kertoo olevansa jo huolissaan seuraavasta fysioterapiamatkasta. Hän saa vakituiselta kuljettajalta kyydin yhteen suuntaan, mutta kotiin lähtiessä Arvion on löydettävä toinen kyyti.

– Kun välitysyritykseen soittaa ja tilaa kyydin, sielläkin joutuu odottamaan yleensä 15–20 minuuttia.

Arviota askarruttaa miten järjestelmä toimii kiireellisissä tilanteissa.

– Kyydit pitäisi aina sopia päivä ennen menoa, mutta mitä jos esimerkiksi hammasta alkaa särkeä ja olisi tarvetta päästä hammaslääkäriin? Ei sen takia voi ambulanssia hälyttää, sanoo Arvio.

Arvio kertoo, että hänen ystävilläänkin on ollut ongelmia Kela-kyytien kanssa. Monet ovat myös huolissaan siitä, ettei heidän oikeutensa vakituiseen kuljettajaan toteudu jatkossa.

Kivisillan mukaan lyhyille matkoille voi olla vaikea löytää vakituisia kuljettajia, sillä kuljettajat eivät saa palkkaa noutopaikalle ajamisesta. Vakituisen kuljettajan löytäminen voi myös olla vaikeaa, jos henkilö tarvitsee erikoisvarustetun auton, esimerkiksi taksin, johon mahtuu pyörätuoli.

Taksikuskit uskovat kuitenkin, että vain harvat Kela-kyydit jäävät Uudellamaalla ajamatta, sillä kuljettajia on alueella paljon. Myös Bruun on toiveikas.

– Uskon kuljettajien riittävän Uudellamaalla, sillä taksiyrityksiä on niin paljon. Jos välitysyritys ei onnistu kyytien järjestämisessä voi kyseessä olla sopimusrikkomus, Bruun sanoo.

Lukas Rusk / Svenska Yle

Lue myös:

Helena: “Jag började undra om jag hinner hem med torra byxor eller inte” - taxichaufförer vill inte köra olönsamma FPA-skjutsar

Kerro omat kokemuksesi: Kerro meille kokemuksesi, teemme juttua: Miten uusi taksilaki on vaikuttanut elämääsi?