Suurilla kansainvälisillä festivaaleilla pian puolet naisesiintyjiä – Suomesta mukana ainoastaan Flow Festival: "Ei aivan ongelmatonta"

Yli sata festivaalia on lupautunut hankkimaan esiintyjikseen yhtä paljon miehiä ja naisia vuoteen 2022 mennessä.

festivaalit
Alma
Suomalaisartisti Alma esiintyi Flow Festivalilla elokuussa 2017. Berislav Jurišić / Yle

Perjantaina käynnistyvän Flow Festivalin avauspäivän pääesiintyjät ovat tänä vuonna naisia. Lavalla nähdään amerikkalaiskonkarit Patti Smith ja Ms. Lauryn Hill.

Flow Festivaalin artistikattaus on jo vuosien ajan ollut sukupuolijakaumaltaan tasapuolisimmasta päästä Suomessa. Naisartisteja tai sekakokoonpanoissa esiintyviä bändejä on ollut miltei puolet.

Se on ollut festarille suhteellisen helppoa, sillä monet laadukkaan elektronisen musiikin tekijöistä ovat nykyisin naisia.

Nyt festivaali on lähtenyt mukaan Keychange-nimiseen hankkeeseen, jossa festivaalit sitoutuvat ottamaan esiintyjikseen saman verran miehiä ja naisia vuoteen 2022 mennessä.

– Tämä on luonteva asia ja meille tärkeä teema jo vuosia. Olemme yrittäneet pitää artistien buukkaamisessa sukupuolijakaumaa balanssissa jo aika pitkään. Tämä sopii Flown arvoihin ja ideologiaan, sanoo festivaalin taiteellinen johtaja Tuomas Kallio.

"Sukupuoli ei ole mikään genre"

Sukupuolijakauman tasapuolisuutta ajava hanke on lähtöisin Britanniasta. Maan suurin musiikkia tukeva säätiö PRS Foundation on saanut mukaan jo yli sata festivaalia Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta.

Mukana ovat muiden muassa Flown sisarfestivaali Way Out West Ruotsista, Tallinn Music Week Virosta sekä klassisen musiikin suurtapahtuma BBC Proms Britanniasta.

Suomesta on mukana tässä vaiheessa ainoastaan Flow Festival.

Tuomas Kallio pitää hanketta hyvänä tapana edistää tasa-arvoa festivaaleilla. Aivan ongelmaton numeraalinen 50-50-jako ei kuitenkaan ole.

– Sukupuoli ei ole mikään genre. Sitä ei saa ajatella sillä tavalla. Jotkut artistit ovat jopa peruneet esiintymisensä, kun on alettu lokeroida sukupuolen mukaan.

Kallion mielestä naisartistien näkyvyydestä festivaaleilla pitäisi käydä laajempaa yhteiskunnallista keskustelua.

– Uskon, että yleisen keskustelun kautta asiasta tulee sosiaalisesti normi. Tulevaisuudessa se voi kääntyä niin, että jos asiaa ei tapahtumajärjestäjänä huomioi, sinusta tulee juntti.

"Myös festivaalien taiteellinen johto miehistä"

Musiikkifestivaaleilla miehet ovat enemmistö sekä lavalla että lavan takana. Tasa-arvostaan tunnetussa Suomessakin festivaalien taiteelliset johtajat ovat lähes aina miehiä.

Festivaalien kattojärjestön Finland Festivalsin toiminnanjohtaja Kai Amberla sanoo, että naisten vähyys taiteellisessa johdossa voi näkyä myös naisten pienempänä osuutena myös esiintyjissä.

Sinänsä Amberlan mukaan taiteessa ei ole tärkeää, onko päätöksiä tekemässä mies tai nainen, sillä festivaaleille halutaan huippuesiintyjät. Silti väistyvän taiteellisen johtajan tilalle nimitetään usein toinen mies.

– En usko, että he sitä pahuuttaan tekevät. Voi olla kyse rakenteista, hyvä veli -verkostoista tai kyseessä voi olla myös laiskuus. Valitaan ilmeisiä tapauksia, eikä osata katsoa laajemmin ympäristöön.

Sukupuolikiintiötä ajava Keychange-hanke on Kai Amberlan mukaan erittäin kannatettava. Tuomas Kallion tapaan häntäkin mietityttää, kuinka jakaumaa mitataan.

Vaikka Flow Festival on ainoa suomalainen Keychange-hankkeessa mukana oleva festivaali, aiheesta on keskusteltu myös muilla festivaaleilla. Naiskiintiön toteutuminen voi silti olla ongelmallinen tietyille musiikkigenreille. Jazzmuuskoissa ei naisia kovin paljoa löydy, puhumattakaan metallimusiikista.

Kai Amberlan mielestä naisesiintyjien tasa-arvon toteutumisen lisäksi pitäisi keskustella festivaalien monipuolisemmasta kulttuuriannista.

– Tätä keskustelua voisi laajentaa siihen suuntaan, että minkä takia festivaaleilla on niin vahva Eurooppa-keskeisyys, vaikka maailma on globaali. Missä ovat aasialaiset tai afrikkalaiset taiteilijat? Elämmekö edelleen jossain menneisyyden kuplassa?