Laivayhtiöillä monin tavoin ennätyksellinen kesäsesonki – aasialaisten matkustajien osuus kasvanut

Helteinen sää näkyi matkustajamäärien kasvun lisäksi myös laivojen ravintoloiden myynnissä.

Kotimaa
Viking- ja Silja Linen laivat satamassa
Mauri Ratilainen / AOP

Helteinen ja aurinkoinen kesä on ollut suosiollinen etenkin laivayhtiöille. Viking Linelle, Tallink Siljalle ja Finnlinesille kesäsesonki on ollut tähän mennessä monin tavoin ennätyksellinen.

Etenkin heinäkuussa matkustajia vieraili laivayhtiöiden laivoilla ennätyksellinen määrä. Helteinen sää on näkynyt myös laivojen ravintoloiden myynnissä.

– Heinäkuu oli ennätyksellinen kuukausi. Meillä oli enemmän matkustajia kuin koskaan ennen jo kuudetta vuotta peräkkäin, kertoo Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd.

– Tänä vuonna myös aasialaisten matkustajien osuus on kasvanut, lisää Nöjd.

Finnlines toi puolestaan tammikuussa uuden aluksen liikennöimään Naantali–Kapellskär-reitille. Finnlinesin kaupallinen johtaja Staffan Herlin uskookin, että uusi laiva selittää myös matkustajamäärien kasvua.

– On selvää, että uusi alus kiinnosti ja houkutteli matkustajia. Olemme markkinoineet myös aktiivisemmin, kertoo Finnlinesin kaupallinen johtaja Staffan Herlin.

Tallinkin Baltic Princess
Tallink Silja

MM-kisat heijastuivat matkustajamääriin

Jalkapallon MM-kilpailut Venäjällä heijastuivat etenkin Viking Linen matkustajamääriin.

Vaikka kuuma kesä houkuttelikin risteilymatkustajia, joutui esimerkiksi Viking Line toteamaan MM-kisojen vaikutuksen matkustajamäärissään.

– Heinäkuun alussa kilpailimme matkustajista MM-kisojen kanssa. Kuun lopussa saavutimme kuitenkin tavoitteemme, taustoittaa Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

Heinäkuu oli lopulta Viking Linen historian toiseksi vilkkain. Vain vuonna 2015 matkustajia on ollut enemmän.

Havainnekuva, jossa erottuu Viking Graceen asennetteva roottoripurje.
Norsepower