Uusi tekniikka tekee temput hälytysajoneuvoille – Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä saattaa pysäyttää poliisiauton kesken takaa-ajon

Poliisiautolla ei tee mitään, jos sillä ei saa ajettua toista päin tai koukattua jalkakäytävälle. Paloautokaan ei toimi, jos se jarruttaa itsekseen ruuhkissa.

hälytysajoneuvot
Poliisiauton vilkut
Milla Takala / Lehtikuva

Poliisihallituksessa on huomattu, että uusien autojen tekniset järjestelmät ovat monessa kohtaa ristiriidassa sen kanssa, miten poliisi autoja käyttää.

Maailmalta on jo kantautunut tietoja, että uusimmat hälytysajoneuvot tekevät automaattisia äkkijarrutuksia ruuhkissa, kun hätäjarrutusjärjestelmä tulkitsee törmäyksen olevan lähellä.

– Olemme tunnistaneet tämän ilmiön ja ottaneet sen kotimaisten automyyjien kanssa puheeksi. Keskustelua pitemmälle ei ole kuitenkaan vielä päästy, sanoo ylitarkastaja Risto Laine Poliisihallituksesta.

Poliisin työn kannalta ajoa turvaamaan luodut hätäjarrutusautomatiikka, kaistavahdit, ja muut tekniset turvalaitteet, voivat aiheuttaa noloja tilanteita tai jopa todellista päänvaivaa.

– Ruuhka-ajo vielä menee, mutta jos ajatellaan pakkopysäytystilanteita, joissa poliisiauto on voimankäyttövälineenä, niin se tekee siitä kertaluokkaa vaikeampaa, Laine sanoo.

Tällä Laine tarkoittaa, että takaa-ajettavaa ei saa totuttuun tapaan kiilattua tai suistettua tieltä, jos poliisiauto ei anna ottaa kontaktia toiseen autoon tai ei suostu poistumaan tieltä pusikkoon.

Poliisiautossa myös moni muu nykyauton toiminto haittaa työtä. Esimerkiksi lähes kaikissa autoissa valoautomatiikka toimii nykyään niin, että varsinainen valokatkaisija ei enää katkaise sähköjä valoista, vaan välittää ainoastaan kuljettajan toiveen auton tietojärjestelmille.

Niinpä autoon on tehtävä erillinen tehdaspäivitys, jotta autosta saa pimeän aikaan myös täysin valottoman. Ja sitähän valvontatehtävällä oleva poliisi usein haluaa.

Ongelmia on luvassa, jos järjestelmiä ei saa pois päältä

Liikenteen turvallisuusvirasto voi myöntää hälytysajoneuvoille teknisiä erivapauksia. Moni ennen niin yksinkertainen tekninen muutos ei kuitenkaan tahdo nykyautoissa aina onnistua.

Saksassa on ihmetelty, miten Berliinin palolaitokselle viime vuonna hankituista neljästä MAN-merkkisestä paloautosta saisi hätäjarrutusjärjestelmän kierrettyä tai poistettua. Toistaiseksi kukaan ei ole keksinyt.

Palomiehet raportoivat, kuinka moottoritien ruuhkassa autojen välissä ajava paloauto on tehnyt itsenäisiä jarrutuksia, kun pientareelle väistänyt tai pysähtynyt auto on ollut liian lähellä.

Helsingin pelastuslaitokselta kerrotaan, että laitoksella ei ole niin uutta raskasta pelastusajoneuvokalustoa, jossa tällainen hätäjarrutustoiminto jo olisi. Tilannetta ryhdytään nyt selvittämään seuraavia hankintoja ajatellen.

Paloauton kokoisissa uusissa kuorma-autoissa automaattihätäjarrutus on nykyään pakollinen. Henkilöautoihin hätäjarrutus ja kaistavahdit tulevat myös pakollisiksi, sillä EU:n turvallisuusasetukseen on tulossa uusia turvalaitevaatimuksia.

Voi vaikuttaa siihen, mitä automerkkejä viranomaiset käyttävät

Poliisin käyttöön tulevat autot ovat samoja autoja kuin kuluttajien autot. Poliisiautot varustetaan ja kalustetaan Suomessa, mutta ajoneuvon omaan sähköjärjestelmään ei enää täällä kytketä tai sieltä poisteta mitään.

Poliisin ajoneuvot ostaa valtion hankintoja kilpailuttava Hansel. Lähes kaikki ajoneuvot ostetaan, ja vain siviilimallisia autoja saatetaan ottaa myös leasing-sopimuksella.

– Seuraavaa kilpailutusta valmisteltaessa otetaan täsmällisemmin esille reunaehdot ja rajaavat tekijät, jos se on mahdollista. Voi olla, että se rajaa ihan potentiaalisia hyviä automerkkejä kilpailun ulkopuolelle, ylitarkastaja Risto Laine sanoo.

Uusimmat turvalaitteet ovat yleistyneet henkilöautoissa jo ennen lakimuutosta. Vaikka kuljettaja pystyisikin toistaiseksi ottamaan hätäjarrutusjärjestelmän pois käytöstä, harva tietää, miten se tehdään.

Tekniikka kuitenkin kehittyy koko ajan. Automaattisissa järjestelmissä tutka ja kamerat tarkkailevat ympäristöä, ja auton tietokone yhdistelee tätä tietoa. Auton tietokoneelle voidaan ehkä opettaa, että kun siniset vilkut ovat päällä, saa autolla ajaa myös kolarin.

Lue lisää:

Automallien kolaritutkimus: Iso vanhempi auto edelleen turvallisempi kuin uusi mutta pieni