Jouluksi avautuva Suomen ensimmäinen ostoskylä etsii kiireesti työntekijöitä – täsmälääkkeiksi myyjien koulutus ja uudet bussivuorot

Itärajalle nouseva ostoskylä tarvitsee noin 400 työntekijää.

työntekijät
Zsar-ostoskylän rakennustyömaa
Vaalimaan ostoskylän rakennustyömaalla tehdään muun muassa julkisivutöitä. Katso videolta, miltä kylässä nyt näyttää.

Itärajalla joulumarkkinoille avautuva Zsar Outlet -ostoskylä on törmännyt yllättävään ongelmaan: sinne ei ole löytynyt tarpeeksi työntekijöitä.

Vaalimaalla Virolahdella sijaitsevaan ostoskylään tulee kaikkiaan yli 60 liikettä, joista kaksi kolmasosaa on tarkoitus avata ennen joulua. Suomen ensimmäinen outlet-kylä tarvitsee yhteensä noin 400 työntekijää.

– Sanotaan, että hätää ei ole, mutta kiirettä kylläkin. Tällä hetkellä viikoittain brändit ottavat yhteyttä ja ilmoittavat, että me tarvitsisimme nopeasti myymäläpäällikön, joka voisi etsiä meille myyjiä. Rekrytointi kiihtyy koko ajan, toimitusjohtaja Manne Tiensuu rekrytointeja johtavasta Protem Oy:stä kertoo.

Kansainväliset muoti- ja kodintarvikekaupan yritykset hakevat muun muassa kielitaitoisia ihmisiä (siirryt toiseen palveluun), jotka osaavat palvella eri maista tulevia asiakkaita.

– Ostoskylän liikkeessä halutaan tehdä ostotapahtumasta elämys. Myyjän täytyy olla kiinnostunut ihmisistä, ja pitää osata sekä jaksaa keskustella ihmisten kanssa että kertoa tuotteista.

Tiensuun mukaan suurin osa ostoskylän tehtävistä on kokopäivätyötä. Liikkeet palkkaavat työntekijöitä myös ilta- ja viikonlopputöihin.

– Nyt tarvitaan kaikki positiiviset ja asiakaspalveluhenkiset talkoisiin. Jos tarvittavia työntekijöitä ei löydy Kymenlaaksosta, niin sitten laajennetaan reviiriä.

Myyntityö vaatii asennetta ja kielitaitoa

Sopivan väen löytämisessä on käytetty myös Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston apua. Ostoskylän tarpeisiin on jo koulutettu väkeä, ja tuorein kurssi käynnistyy syyskuun alussa.

– Huippumuodin liikkeessä ei riitä, että myyjä osaa viikata paidan nätisti. Myyjän pitää oikeasti osata palvella, myydä ja kertoa niistä tuotteista. Olemme panostaneet myös kielitaitoon. Opetamme ja rohkaisemme käytännön kielitaitoon, jossa uskalletaan avata suu ja sanoa asiat. Venäjän alkeet kuuluvat myös koulutukseen, kertoo tiimipäällikkö Katja Andrejev.

12 viikkoa kestävään koulutukseen valitaan noin 50 ihmistä. Kansainvälisen muotikaupan myyntityökoulutuksessa opetellaan muun muassa tuotetuntemusta ja vaatteiden kokomerkintöjä.

Myyjää valmistetaan kohtaamaan myös erilaisista kulttuureista tulevia asiakkaita.

– Esimerkiksi kiinalaiset käyttäytyvät eri lailla kuin suomalaiset asiakkaat. Jos Kiinasta tulee naisporukka liikkeeseen, niin on hyvin todennäköistä, että he kaikki haluavat samanlaisen mekon ennemmin kuin erilaiset mekot, joilla voisivat erottua toisistaan.

Koulutus ei ole varma takuu työpaikasta, mutta nostaa huomattavasti hakijan todennäköisyyttä työllistyä.

– Monenlaisille osaajille on kysyntää, mutta ihmisen asenne ja motivaatio tehdä työtä sekä kielitaito merkitsevät paljon, sanoo Protemin toimitusjohtaja Manne Tiensuu.

Koulutuksen lisäksi Etelä-Kymenlaakson kehittämisyhtiö Cursor on käynnistämässä joukkoliikennekokeilua, jolla tuetaan työmatkailua Vaalimaalle.

Nykyisin Vaalimaalle ei pääse sujuvasti joukkoliikenteellä lähikaupungeista Kotkasta ja Haminasta. Kokeilun on tarkoitus käynnistyä marras-joulukuun vaihteessa, kun työmatkaliikenne uuteen Zsar Outlet -ostoskylään alkaa.

Uudet bussivuorot palvelisivat nimenomaan ostoskylän työntekijöitä.

Zsar-ostoskylän rakennustyömaan kyltti
Pyry Sarkiola / Yle

Rakentamisaikataulussa on pysytty

Ostoskylään aivan Vaalimaan raja-aseman lähelle nousee alkuvaiheessa 11 rakennusta. Tällä hetkellä tehdään muun muassa julkisivutöitä ja asennetaan talotekniikkaa.

– Rakentamisaikataulu on tiukka, mutta olemme aikataulussa, sanoo Zsar Oy:n toimitusjohtaja Sami Vainiomäki.

Ensimmäisen vuoden aikana kylä tavoittelee runsasta 1,5 miljoonaa kävijää. Kotimaisten asiakkaiden lisäksi kuluttajia odotetaan Venäjän lisäksi muun muassa Kiinasta.

– Täällä on erilainen merkkituotevalikoima kuin perinteisissä kauppakeskuksissa tai marketeissa. Ihmiset tulevat outlet-kyliin pitempien matkojen takaa ja viettävät keskimäärin 2–3 tuntia aikaa ostoksilla sekä kahviloissa sekä ravintoloissa.