Genovan romahtanutta siltaa oltiin vahvistamassa – "Silta oli aikoinaan italialaisen insinöörityön helmi"

1,2 kilometriä pitkä Ponte Morandi oli rakennettu 1960-luvulla. Sitä remontoitiin toissa vuonna. Eräs insinööri sanoi jo kaksi vuotta sitten, että se olisi pitänyt korvata kokonaan.

Italia
Italian siltaonnettomuusgrafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Genovassa Italiassa tiistaina romahtaneen sillan perustuksia oltiin parhaillaan vahvistamassa, kertoo kyseistä tietä hallinnoiva yhtiö uutistoimisto Reutersille.

Yhtiön mukaan siltaa tarkkailtiin jatkuvasti. Poliisi on epäillyt, että siltaromahdus johtui rakenteellisesta heikkoudesta.

Rooman Luissin yliopiston insinöörityön asiantuntija Andrea Montefusco sanoo brittilehti The Guardianille (siirryt toiseen palveluun), että hypoteeseja on tässä vaiheessa vaikea tehdä.

– Jotkut ihmiset epäilevät, että salama olisi iskenyt sillan kaapeliin, mutta on liian aikaista sanoa syystä mitään, hän sanoi tiistaina päivällä.

Valtatie 10:llä kulkeva Morandin silta oli 1,2 kilometriä pitkä. Silta vihittiin käyttöön vuonna 1967 ja sitä remontoitiin toissa vuonna.

A10-moottoritien silta on romahtanut Italian Genovan länsiosassa teollisuusalueella.
Luca Zennaro / EPA

Montefusco kertoo The Guardianille (siirryt toiseen palveluun), että silta oli aikoinaan italialaisen insinöörityön helmi, koska sen rakentamisessa käytettiin tuolloin uusia tekniikoita.

Dosentti: "Silta olisi pitänyt korvata"

Corriere della Sera -lehti (siirryt toiseen palveluun) puolestaan kertoo haastatelleensa vuonna 2016 insinööriä, joka piti sillan pitämistä käyttökunnossa tuolloin virheenä.

Teräsrakentamiseen erikoistunut insinööri ja Genovan yliopiston dosentti Antonio Brencich piti siltaa niin epäonnistuneena, että se pitää korvata.

– Tulee vielä hetki, jolloin ylläpitokustannukset ylittävät korvaamisen hinnan, Brencich sanoi lehdelle.

Silta sijaitsee Polcevera-joen yllä Genovan länsiosan teollisuusalueella. Wikipedia-sivuston (siirryt toiseen palveluun) mukaan sillan katutason korkeus on 45 metriä. Kolme betonista tukipylvästä nousee 90 metrin korkeuteen.

A10-tie on pääväylä Italian Rivieralta Ranskan etelärannikolle.

Katso Googlen katunäkymää sillasta tästä. (siirryt toiseen palveluun)

Sillankappaleita jokeen, kiskoille ja rakennusten päälle

Ainakin 22 ihmistä kuoli, kun sillasta romahti noin sadan metrin pätkä. Se putosi osittain jokeen ja osittain ratakiskojen ja rakennusten päälle.

Sillalla oli italialaisten uutistoimistojen tietojen mukaan onnettomuushetkellä parikymmentä autoa.

Twitterissä on julkaistu ilmakuvaa romahduksen jäljistä. Antonio Guerrera julkaisi Italian pelastuslaitoksen videon:

Toisella silminnäkijän kuvaamalla videolla näkyy, kuinka yksi tukipylväistä romahti.

Romahtanut silta
Italiassa lähellä Genovaa on romahtanut moottoritiesilta.

A10-tietä hallinnoi Atlantia-yhtiö. (siirryt toiseen palveluun) Kaupankäynti sen osakkeilla keskeytettiin tiistaina, kun sen osakekurssi oli pudonnut onnettomuuden jälkeen 6,3 prosenttia.

Siltaromahdukset vaativat Italiassa kuolonuhreja myös viime ja toissa vuonna (siirryt toiseen palveluun). Viime vuonna kaksi ihmistä kuoli, kun valtatie A14:n silta romahti Castelfidardon kaupungin lähellä. Siltaa oltiin parhaillaan remontoimassa ja viranomaisia arvosteltiin siitä, ettei sitä ollut suljettu liikenteeltä.

Toissa vuonna yksi ihminen kuoli siltaromahduksessa Milanon ja Leccon välisellä tiellä. Viranomaisia syytettiin siitä, että he viivyttelivät sillan sulkemisessa, vaikka siinä oli havaittu halkeamia.

Lue myös:

Katso suoraa kuvaa Genovasta: Moottoritiesillan romahduksessa jo 22 uhria, syynä voi olla tukirakenteiden pettäminen – Kuva havainnollistaa, millainen silta oli

Juttua korjattu klo 17.56: Tukipylväät olivat betonisia, eivät sementistä, kuten jutussa aiemmin väitettiin.

Lähteet: Reuters, AFP, Yle Uutiset