Otkesin johtaja: Italian siltaturmasta ei välttämättä saada oppia tulevien onnettomuuksien ehkäisemiseksi

Italiassa ei ole Onnettomuustutkintakeskuksen kaltaista toimijaa, joka tutkisi, miten turvallisuutta voidaan parantaa onnettomuuden jälkeen.

Italia
A10-moottoritien silta on romahtanut Italian Genovan länsiosassa teollisuusalueella.
Luca Zennaro / EPA

Italian siltaturman onnettomuustutkinnasta ei välttämättä pystytä oppimaan vastaavien tapausten ehkäisemisestä, arvioi Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtaja Veli-Pekka Nurmi.

Nurmen mukaan Italialla on hyvät tutkijaorganisaatiot, jos kyseessä on ilmailu-, vesiliikenne- tai raideliikenneonnettomuus. Maassa ei kuitenkaan ole Suomen Otkesin kaltaista organisaatiota, jolla olisi valtuudet ja asiantuntemus tutkia rakennussortumia.

Suomessa Otkesilla on verrattain laaja toimivalta.

– Monissa maissa ei ole viranomaisia, joilla on toimivaltaa tutkia rakennussortumia turvallisuuden parantamiseksi. Silloin opiksi ottaminen on sattumanvaraista, Nurmi sanoo.

Kartta Genova/Italia
Yle Uutisgrafiikka/Google

Italiassa onnettomuustutkinnan hoitavat tässä tapauksessa todennäköisesti oikeusviranomaiset. Nurmi arvioi, että oikeusviranomaiset tekevät riittävän tutkinnan, mutta heidän tavoitteensa on erilainen.

– Viranomaiset tutkivat, onko joku syyllistynyt rangaistavaan tekoon, kun taas Otkes hakee oppia sattuneesta.

Italiassa Otkesia vastaavan toimijan puuttumisen takia Nurmi kertoo heidän olevan median tietojen varassa. Tavallisesti Otkesilla olisi yhteistyökumppani onnettomuusmaassa, ja tieto kulkisi suoraan tahojen välillä.

Viimeksi Suomessa on tutkittu siltaonnettomuutta pari vuotta sitten Mikkelissä, jossa silta romahti vitostien päälle.

Syynä todennäköisesti rakenteiden heikkous, huhut salamaniskusta epävarmoja

A10-moottoritien silta romahti Italian Genovan länsiosassa teollisuusalueella. Silta oli noin 90 metrin korkeudessa, ja se romahti alla kulkevien raiteiden päälle.

Tällä hetkellä paikallinen poliisi epäilee syynä olevan rakenteiden heikkouden. Liikenneviraston taitorakenneyksikön päällikkö Minna Torkkeli arvioi, että sillan tukirakenne on voinut pettää.

Sillan perustuksia oltiin parhaillaan vahvistamassa.

Silminnäkijä on kertonut uutistoimisto Ansalle nähneensä salaman iskevän siltaan juuri ennen romahdusta. Paikalla on ollut ukonilma. Otkesin Nurmi toppuutelee kuitenkin silminnäkijähavaintojen luotettavuutta.

– On aika tyypillistä, että onnettomuuden silminnäkijät näkevät monia asioita ja antavat keskenään ristiriitaisiakin tietoja. Silminnäkijätietojen perusteella arvailu voi johtaa hyvin harhaan.

Rakennussortumien tutkinta lähtee liikkeelle esimerkiksi suunnittelutietojen hankkimisella. Kun tiedetään, millaiseksi rakenne on suunniteltu, voidaan verrata sitä toteutukseen ja verrata muihin vastaaviin rakennuksiin. Rakennuksesta saadaan myös näytteitä analysoitavaksi.

Suomen Italian-suurlähettilään Janne Taalaksen mukaan suomalaisuhreista ei ole vielä toistaiseksi tietoa. Jos onnettomuudessa olisi mukana merkittävästi suomalaisuhreja, Otkesilla olisi toimivalta lähteä tutkimaan tilannetta siltä osin, jolta se koskee Suomea.

Lue lisää:

Katso suoraa kuvaa Genovasta: Moottoritiesillan romahduksessa jo 22 uhria, yksi heistä lapsi – Syynä voi olla tukirakenteiden pettäminen