Sisäministeri Salvini vieritti EU:lle syytä Italian siltojen rappiosta – EU kertoo antaneensa niihin 2,5 miljardia euroa

Tiistaisen sillan romahduksen jälkimainingeissa Italian populistinen sisäministeri Matteo Salvini uhosi maansa satsaavan liikenneväylien turvallisuuteen "vaikka EU kieltäisi". EU kiistää estäneensä investointeja.

Italia
Genovan romahtanut Morandi-silta
Alessandro Di Marco / EPA

Italian sisäministeri, populistisen Pohjoisen Liiton johtaja Matteo Salvini sanoi tiistaina, pian 39 kuolonuhria vaatinen siltaromahduksen jälkeen, että Italian on panostettava enemmän rappeutuvaan infrastruktuuriinsa, tarpeen vaatiessa piittaamatta EU:n budjettikurisäännöistä.

– Meidän pitäisi kysyä itseltämme, onko näiden rajoitusten kunnioittaminen tärkeämpää kuin Italian kansalaisten turvallisuus. Minulle ei tietenkään ole, sanoi Salvini.

Italialainen Euronewsin toimittaja Claudio Lavanga kysyi kommenttia Euroopan komissiolta. Komission vastaus piirtää täysin erilaisen kuvan tilanteesta.

Komission tiedottaja kertoo EU:n myöntäneen Euroopan rakenne- ja investointirahastoista vuosina 2014-2020 Italialle 2,5 miljardia euroa infrastruktuuriprojekteihin, kuten teihin ja rautateihin. Huhtikuussa 2018 komissio hyväksyi (siirryt toiseen palveluun)Italian 8,5 miljardin euron investointisuunnitelman Italian moottoriteihin.

Lisäksi tiedottaja korostaa, että budjettikurisäännötkin sallivat jäsenmaiden valita rahankäytölleen painopistealueita. Ja EU on nimenomaan kannustanut Italiaa panostamaan liikenneväyliinsä, muun muassa tämänvuotisessa maasuosituksissaan. (siirryt toiseen palveluun)

Entäpä mafia?

Morandi-sillan romahduksen syy on vielä epäselvä. Italian populistinen hallitus haluaa osoittaa ainakin osin syyttävää sormeaan EU:n suuntaan, mutta voi hyvin olla, että sillan romahduksen syyt ovat huonossa rakennustekniikassa, kurjissa materiaaleissa tai laiminlyödyissä tarkastuksissa.

Keskiviikkona Italian liikenne- ja infrastruktuuriministeri Danilo Toninelli (Viiden tähden liike) uhkasi moottoriteitä hallinnoivaa Autostrade-yhtiötä toimiluvan menettämisellä ja 150 miljoonan euron vahingonkorvauksilla. Yhtiö sanoi tehneensä Morandi-sillalle säännölliset ja laadukkaat tarkastukset ajallaan.

EU-komissio varoitti vuonna 2014 julkaistussa raportissa (siirryt toiseen palveluun), että infrastruktuurihankkeet ovat Italian julkisista hankinnoista kaikkein altiimpia korruptiolle ja järjestäytyneen rikollisuuden kähminnöille. Lahjontaa esiintyy yleisimmin laatutarkastusten yhteydessä.

Viime vuonna julkaistu tutkimus (siirryt toiseen palveluun) kuvaa korruptiota "elefantiksi lasikaupassa". Lahjonta saattaa nostaa julkisten hankkeiden kustannuksia jopa puolella yli alkuperäisen, budjetoidun hinnan. Tutkimuksen mukaan Italian kustannustehokkuus julkisissa infrastruktuuriprojekteissa on kurjempi kuin muualla.

Lue lisää:

Miksi silta romahti Genovassa? Italiassa on syytetty huonoa rakennustekniikkaa, myrskysäätä, vilkasta liikennettä ja jopa Euroopan unionia

Italian siltaromahduksessa kuoli ainakin 39, ministeri vaatii siltayhtiön johtoa eroamaan

Lähteet: AP, Reuters