Selvitys: Suomalaisen opetusalan osaamisen pitäisi näkyä vahvemmin kehitysyhteistyössä

Raportin mukaan opetusalan osaajille pitäisi luoda väyliä osallistua kehitysyhteistyöhön.

kehitysyhteistyö
Oppilaita koululuokassa.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomalaisen opetusalan osaamisen pitäisi näkyä vahvemmin kehitysyhteistyön painotuksissa ja rahoituksessa, esittää torstaina julkistettu Ulkoministeriön selvitys.

Taloustieteen tohtori Ritva Reinikan johdolla valmistunut selvitys ”Stepping Up Finland’s Global Role in Education” (siirryt toiseen palveluun) penää Suomea ottamaan kehitysmaiden oppimiskriisin ratkaisemisessa vahvemman roolin.

– Tarve osaamisellemme on valtava. Suomen asiantuntemuksesta ollaan kansainvälisillä foorumeilla erittäin kiinnostuneita ja meistä puhutaan, mutta usein emme itse ole näissä pöydissä mukana, Reinikka sanoo tiedotteessa.

Tiedotteen mukaan raportti suosittelee ratkaisuksi ulkoministeriön johtamaa strategista yhteistyötä ja alan toimijoista koottua ohjausryhmää. Suomen tulisi aktiivisesti hakeutua mukaan kansainvälisiin yhteistyöverkostoihin. Myös rahoitusta olisi selvityksen mukaan kasvatettava.

Koulutuksesta olisi selvityksen mukaan syytä muodostaa oma kehityspoliittinen kokonaisuutensa. Opetusalan osaajille pitäisi luoda väyliä osallistua kehitysyhteistyöhön ja saada kokemusta kehitysmaista.

– Suomi on koulutuksen suurvalta. Opetusjärjestelmämme erinomaisten tulosten ja maailmanmaineen pohjalta on perusteltua, että aihepiiri nousee keskeisemmäksi osaksi kehityspolitiikkaa niin sisällöllisesti kuin rahallisissakin panostuksissa, kommentoi ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Anne-Mari Virolainen tiedotteessa.

Selvityksen on ulkoministeriön toimeksiannosta laatinut työryhmä, johon kuuluivat Reinikan lisäksi professori Hannele Niemi sekä opetusneuvos Jukka Tulivuori.