Italian hallitus vaatii: Tieyhtiön maksettava Genovan turmasillan kunnostaminen

Genovan siltaromahdus
Genovan romahtanut Morandi-silta
Alessandro Di Marco / EPA

Italian hallitus on käynnistänyt Genovan siltaromahduksesta tutkinnan, joka koskee siltaa hallinnoinutta Autostrade per l'Italia -tieyhtiötä.

Hallitus haluaa selvittää, onko Autostrade huolehtinut Genovassa romahtaneen Morandi-sillan turvallisuudesta.

Italian liikenneministeriön mukaan tieyhtiön täytyy osoittaa 15 päivän kuluessa, että se on noudattanut kaikkia sovittuja velvoitteitaan, jotka koskevat sillan toiminnan ja turvallisuuden varmistamista. Jos sillan hoitamisessa havaitaan väärinkäytöksiä Italian hallitus uhkaa kumota yhtiön toimiluvan.

Liikenneministeriö vaatii lisäksi tieyhtiötä sitoutumaan omalla kustannuksellaan sillan uudelleenrakentamiseen sekä maksamaan romahduksessa tuhoutuneiden rakennusten ja alueiden korjaustyöt.

Italian suurin yksityinen tieyhtiö Autostrade per l'Italia on osa kansainvälistä tietulliyhtiötä Atlantiaa, jonka omistaa Benettonin perhe.

Yli kilometrin mittaisen Morandin sillan noin 200 metriä pitkä keskiosa romahti tiistaina ilman ennakkovaroitusta. Silta oli valmistunut 1960-luvun lopulla. Onnettomuudessa on kuollut ainakin 38 ihmistä, mutta viranomaisten mukaan sillan raunioissa saattaa olla vielä toistakymmentä ihmistä.

Lue myös:

Siltaonnettomuudesta parjattu tieyhtiö päästää nyt ambulanssit kulkemaan ilman tiemaksuja

Romahtiko Genovassa silta, koska Italia on laiminlyönyt tieverkkoa? Ainakin tiet ovat huonommassa kunnossa kuin Itä-Euroopassa eikä investointeja ole tehty

Viiden tähden liike väitti aiemmin varoituksia Morandi-sillan kunnosta saduksi – "Silta kestää vielä sata vuotta"

Sisäministeri Salvini vieritti EU:lle syytä Italian siltojen rappiosta – EU kertoo antaneensa niihin 2,5 miljardia euroa

Miksi silta romahti Genovassa? Italiassa on syytetty huonoa rakennustekniikkaa, myrskysäätä, vilkasta liikennettä ja jopa Euroopan unionia

Lähteet: Reuters, AFP