Uusi alkoholilaki laski Alkon myyntiä – Lonkeron myynti romahti, suomalaiset löysivät roseeviinin

Alkossa myytävistä tuotteista lonkeron myynti tyssäsi kuin seinään. Samaan aikaan roseeviinin myynti lähti hurjaan nousuun.

Alko
Juomapulloja ja tölkkejä tiskillä.
Henrietta Hassinen / Yle

Alkon myynti laski tammi-kesäkuussa 40,4 miljoonaan litraan, mikä on yli 7 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten, yhtiö kertoo (siirryt toiseen palveluun).

Asiakkaat valitsivat kuitenkin aiempaa kalliimpia juomia, joten euromääräinen liikevaihdon pudotus jäi pienemmäksi.

Alkoholijuomaverollinen liikevaihto supistui 539 miljoonaan euroon 542 miljoonasta eurosta. Liikevoitto kohosi 20,1 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 18,5 miljoonasta eurosta.

Alkon mukaan myyntiin vaikutti laskevasti uudistunut alkoholilaki, joka tuli voimaan puolen vuoden aikana vaiheittain.

Tammikuun alusta Alkon ulkopuolella myytävän alkoholin tilavuusprosenttirajaa korotettiin 4,7 prosentista 5,5 prosenttiin. Lisäksi alkoholiveroa kiristettiin alkuvuodesta.

Alkon toimitusjohtajaLeena Laitisen mukaan verotuksen muutos söi erityisesti oluiden ja lonkeroiden myyntiä. Lonkeroiden myynti laski peräti 46 prosenttia ja oluiden myynti 28 prosenttia. Siiderin myynti laski sen sijaan vain 16 prosenttia.

Alkon puolivuotiskatsauksesta (siirryt toiseen palveluun) löytyy kuitenkin yksi yllättävä tulos: suomalaiset näyttävät löytäneen toden teolla roseeviinit.

Roseeviinien menekki kasvoi peräti 25 prosentilla samaan aikaan, kun lähes kaikkien muiden tuoteryhmien myynti laski, ja vaikka kuohuviinin suosio pysyi täysin ennallaan.

Myös alkoholittomat tuotteet ja kuohuviinit lisäsivät suosiotaan hienoisesti.

Lue lisää:

Alkon myynti hiipuu – vain kesäviinien ja alkoholittomien juomien myynti kasvoi