1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. matkailu

Luonto ja runsas tapahtumatarjonta siivittävät Pohjois-Karjalan matkailua – PKO: "Kolilla ja Bomballa erinomainen kesä"

Pohjois-Karjalan Osuuskauppa odottaa kesän matkailusta hyvää tulosta.

matkailu
Kolin kansallispuistossa keväisenä päivänä.
Ismo Pekkarinen / AOP

Kotimaan matkailun vilkkain sesonki hiljenee koulujen alkuun. Mutta päättyneeksi matkailukesää ei voi julistaa.

– Esimerkiksi Kolilla riittää matkailijoita vielä koulujen alkamisen jälkeen. Siellä kohderyhmänä eivät ole lapsiperheet vaan pariskunnat ja kaveriporukat, kertoo Pohjois-Karjalan Osuuskaupan PKO:n matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Mikko Hautasaari.

PKO on Pohjois-Karjalan matkailun suurimpia toimijoita. Siksi sen tulos antaa osviittaa koko maakunnan matkailun näkymistä. Kulunut kesä näyttää lupaavalta.

– Kolin kesä on ollut erinomainen. Kesä–heinäkuun ja elokuun alun tulos on ollut viime vuotta parempi. Näin siitä huolimatta, että meillä on ollut osa huoneista pois käytöstä remontin takia, Hautasaari toteaa.

Saman arvosanan, erinomainen, Hautasaari antaa osuuskaupan toiselle Pielisen matkailukohteelle.

– Bomban kylpylähotellin osalta odotukset ovat ylittyneet. Muutamana kuumimpana hellepäivänä jäimme arviosta, mutta muina päivinä asiakkaita on ollut ennakoitua enemmän. Eniten kuitenkin ilahduttaa asiakkailta saatu palaute. Meille on tärkeää, että asiakkaat kokevat, että Nurmeksesta kannattaa kertoa ystävillekin, Hautasaari sanoo.

Pohjois-Karjalasta haetaan luontoelämyksiä – ja vähän luksusta

Luontomatkailun suosio on edesauttanut Pohjois-Karjalan matkailun kehittämistä. Tämä näkyy eritoten Kolilla.

– Halutaan ulkoilla, heittää päiväreppu selkään ja vetää keuhkot täyteen raitista ilmaa. Mutta samalla arvostetaan palveluja. Kaikki eivät halua yöpyä teltassa. Sen sijaan retkeilypäivän voi kruunata hyvä ruoka ja lasi punaviiniä, Mikko Hautasaari kertoo.

Siinä missä maakunnassa matkailu nojaa luontoon, Joensuussa korostuvat tapahtumat.

– Olipa kyse Ilosaarirockista tai isosta koiranäyttelystä, tapahtumat näkyvät suoraan hotellien käyttöasteessa. Lisäksi tulevat kerrannaisvaikutukset, Hautasaari sanoo.

Esimerkiksi Ilosaarirock toi viime vuonna Joensuun seudulle 14,3 miljoonaa euroa (siirryt toiseen palveluun) (Kauppalehti). Tämän vuoden osalta rokin taloudellisia vaikutuksia ei ole vielä laskettu.

Veneilijöiden tankkauspiste Bomban rannassa Nurmeksessa.
Pohjois-Karjalan Osuuskauppa toivoo uusien tankkauspisteiden tuovan lisää matkailijoita Pieliselle. Tankkauspisteiden piti avautua jo tänä kesänä, mutta ne viivästyivät teknisten ongelmien takia.Pauliina Tolvanen / Yle

Tapahtumista uutta potkua

Myös pienet tapahtumat hyödyntävät matkailualaa. Vaikka turisteja ei tulisikaan tuhansia, paikalliset lähtevät liikkeelle.

Joensuun kasvitieteellisessä puutarhassa Botaniassa tapahtumien merkitys on sisäistetty.

– Kesäkuussa uudistettu sisäpuutarha veti paljon uteliaita. Sen sijaan heinäkuussa trooppinen puutarha ei houkutellut, kun ulkonakin oli 30 astetta lämmintä. Mutta silloin väkeä tuli terassille ja tapahtumiin, kertoo Botanian toimitusjohtaja Kaisa Hirvonen.

Syksyllä ja talvella tapahtumien merkitys korostuu entisestään.

– Panostamme viikonlopun tapahtumiin. Ryhdymme esimerkiksi tekemään yhteistyötä Pohjois-Karjalan elokuvayhdistyksen kanssa ja näyttämään vanhoja elokuvia katetulla ja lämmitetyllä terassillamme, Hirvonen kertoo.

Myös Botanialle puskaradio on ollut tärkein markkinointikanava.

– Kyllähän siihen menee aikaa, että tieto leviää, mutta mielestäni markkinointi on purrut. Ihmiset ovat löytäneet todella hyvin esimerkiksi jazz-iltoihin.

Botanian kasvihuoneet ja puutarhaa.
Joensuun kasvitieteellinen puutarha Botania tähtää ympärivuotiseksi tapahtumapuutarhaksi.Heikki Haapalainen / Yle

Yöpymisten määrä väheni kesäkuussa

Kokonaiskuvaa Pohjois-Karjalan kesän matkailusta saadaan lokakuussa, kun Tilastokeskus julkaisee elokuun majoitustilaston (siirryt toiseen palveluun).

Toistaiseksi tietoja on koottu vasta kesäkuulta. Niiden pohjalta kesä ei näytä aivan yhtä valoisalta kuin Pohjois-Karjalan Osuuskaupan arvioissa. Kesäkuu oli tänä vuonna ensimmäinen kuukausi, jolloin yöpymisten määrä väheni.

Kokonaisuutena alkuvuosi on ollut Pohjois-Karjalan matkailuyrityksissä hieman viime vuotta vilkkaampi. Maakunnan majoitusliikkeissä kirjattiin tammi–kesäkuussa runsaat 202 047 yöpymistä. Se on runsaat viisi prosenttia enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana.

Yöpymisistä peräti 83 prosenttia oli kotimaan matkailijoita. Ulkomaalaisten osuus pysyi liki ennallaan.

Lue seuraavaksi