Robottiautot pienillä kampuksilla saattavat olla arkipäivää jo parin vuoden päästä – yksityiskäyttöön niitä saadaan odotella vuosikymmeniä ja sittenkin auto tarvitsee ihmisen tuekseen

Hämeenlinnassa kuka tahansa voi kokeilla pikkuruisen robottiauton kyydissä istumista.

automatisoidut autot
robottiauto twizy
Twizy-autoon mahtuu turvakuskin lisäksi yksi ihminen kyytiin.Meeri Niinistö / Yle

Mopoauton kokoinen, kaksipaikkainen Renault pysähtyy tien poskeen Hämeenlinnan Visamäessä. Sen katolla on vilkkuvia valoja ja härveleitä – lasertutkaa, GPS:ää, liiketunnistimia ja kameroita.

Robottiauto on Sensible4-yrityksen taidonnäyte. Yritys halusi osoittaa, että robottiauton tekniikka mahtuu myös pieneen tilaan.

Tämä robottiauto kiihtyy parhaimmillaan noin 30 kilometriin tunnissa. Visamäen kampusalueella auto ajelee hissukseen, noin 15 km/h. Auto hidastaa tien viereen pysäköidyn pakettiauton, bussipysäkin ja risteyksen kohdalla. T-risteyksessä se olisi syöksynyt vasemmalta tulevan auton alle, ellei ratin takana olisi Aku Kyyhkyläinen varmistamassa, mitä robotti tekee.

– Pyritään tunnistamaan, luokittelemaan ja arvaamaan, mihin se voisi muutamien sekuntien aikana mennä. Näissä pelataan varman päälle: mieluummin pysähdytään kuin ei pysähdytä, sanoo Sensible4:n toimitusjohtajaHarri Santamala.

robottiauto twizy
Ruudulle on piirretty "kartta". Alue on siis kartoitettu etukäteen, ja auto tietää, miltä alue näyttää. Se tutkii tekniikan avulla, onko karttaa tullut "lisäyksiä" eli onko esimerkiksi ajoväylällä jotakin, jota sen tulisi väistää.Meeri Niinistö / Yle

Visamäessä kuka tahansa saa istahtaa kuskin taakse ja kokeilla itse robottiauton kyydissä istumista. Yritys kerää ihmisten kokemuksia itseohjautuvista autoista ja tutkii robottien kykyä toimia muun liikenteen seassa.

Yrityksen tarkoituksena onkin päästää ensimmäinen robottibussi liikenteeseen muutaman vuoden sisään.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n projektipäällikkö Matti Kutila uskoo, että on aivan mahdollista, että esimerkiksi pienillä kampusalueilla liikennöisivät täysin automaattiset bussit.

– Tilannenopeudet ovat pieniä. Siitä saadaan hyötyjä, kun saadaan korvattua lyhyitä taksimatkoja ja reitit ovat vakioituja.

robottiauto twizy
Sensible4:n AIGO-robottiautot ovat herättäneet paljon huomiota Hämeenlinnan Visamäessä, varmasti osin katolla olevan tekniikkansa vuoksi.Meeri Niinistö / Yle

Vaikka robotiikka kenties kuljettaa meitä joukkoliikenteessä rajatuilla alueilla muutaman vuoden kuluessa, omaa robottiautoa saa kuitenkin odotella. Yksityiskäyttöisiä robottiautoja saadaan odotella vuosikymmeniä, sanoo Sensible4:n toimitusjohtaja Santamala.

– Tänä päivänä ihminen voi ostaa auton, jossa on esimerkiksi autopilotti, ja näitä ominaisuuksia tulee lisää. Yksityisautoilussa tehdään erilaista asiaa, kun joukkoliikenteessä tehdään palvelua tiettyyn ympäristöön.

Ihmistä ei syrjäytetä

Kun puhutaan robottiautoista, moni suunnittelee jo näpräävänsä kännykkää takapenkillä samalla, kun auto tekee kaiken kuskin puolesta. Edes tulevaisuudessa tilanne ei varmaankaan tule olemaan näin.

Visamäessä testiajossa oleva AIGO tarvitsee edelleen ihmistä esimerkiksi risteyksissä ja napsauttamaan vilkun päälle. Santamalan mukaan ihmisen ja tekniikan yhteistyö tehostaa turvallisuutta auton ratissa.

– En tiedä, voiko autonomisessa ajamisessa päästä kokonaan ihmisestä eroon. Kyse on turvallisuudesta ja tehokkuuden kautta uusista liikkumismuodoista ja mukavuudesta, mutta itse tarkoitus ei ole poistaa ihmistä.

Vaikka robotiikka ei olekaan varsinaisesti syrjäyttämässä ihmistä kuskin paikalta, se auttaa jo nyt paljon.

– 5–10 vuotta sitten tehtiin asioita, joita voi nyt nähdä autokaupassa: hätäjarrutusjärjestelmiä, kaistavahteja ja ohitusavustimia. Kyllä niitä tippuu markkinoille, vaikka sitä ei sillä tavalla miellä, että se on robotisaation kehittämää, sanoo VTT:n Kutila.

robottiauto twizy
Meeri Niinistö / Yle

Robottiautojen tekniikka kehittyy hurjaa vauhtia. Yritykset kilpailevat satojen miljoonien eurojen markkinasta. Suomessa kehitetään parhaillaan talviolosuhteissa ajoa.

– Tätä ei kilpailijoilla ole, me olemme näissä pohjoisen olosuhteissa. Lumisade, lumi ja jää ovat sellaisia, missä meidän erikoisosaaminen on aika hyvää, sanoo Teknologian tutkimuskeskus VTT:n projektipäällikkö Matti Kutila.

Tarkennettu 22.8.2018 klo 12:34 Visamäessä koeajossa olevan robottiauton nopeutta.