SaiPa on Suomen kärkeä somen hyödyntämisessä

Eteläkarjalaiset joukkueet ovat ottaneet sosiaalisen median hyvin haltuunsa.

SaiPa (Jääkiekon Miesten Liiga)
SaiPan maalivahti Frans Tuohimaa ja hyökkääjä Saku Salminen.
SaiPa hyödyntää markkinoinnissaan kaikkia sosiaalisen median kanavia Youtubesta Twitteriin.Ville Toijonen / Yle

Eteläkarjalaiset jääkiekkoseurat ovat Suomen huippuja sosiaalisen median hyödyntämisessä.

Saipa teetti digitaalisen markkinatutkimuksen, jonka mukaan se on verkossa toiminta-alueensa kokoon suhteutettuna Suomen kiinnostavin jääkiekkoseura. Toiseksi tunnetuin on Porin Ässät ja kolmanneksi tunnetuin Mikkelin Jukurit. Tutkimus selvitti kaikkien liigajoukkueiden sosiaalisen median hyödyntämisen Vaasan Sportia lukuun ottamatta.

SaiPan suosio somessa ei kuitenkaan tuo yleisöä peleihin. Kun joukkuetta kohtaa osoitettu kiinnostus suhteutetaan liigajoukkueiden kävijämääriin, on SaiPa vasta sijalla 11.

Uusi tekniiikka tuo hidastukset nopeasti omaan kännykkääsi

Saipan viestintä- ja markkinointijohtaja Jussi Viljakainen haluaa, että SaiPa jatkossakin hyödyntää uusinta teknologiaa mahdollisimman tehokkaasti. Esimerkiksi jäähalleihin lähivuosina tulevat 5G-verkot tuovat mukanaan aivan uusia tapoja seurata peliä.

– Ensin katsot maalin kentältä. Sitten otat puhelimen taskusta, ja voit hetken päästä katsoa sen hidastettuna omasta puhelimesta, ihan mistä kulmasta haluat, Viljakainen sanoo.

Lappeenrannan SaiPan viestintä- ja markkinointijohtaja Jussi Viljakainen ja Imatran Ketterän puheenjohtaja Mikko Partanen.
SaiPan viestintä- ja markkinointijohtaja Jussi Viljakaisella (vasemmalla) ja Imatran Ketterän puheenjohtaja Mikko Partasella on syytä hymyyn. Joukkueiden somekanavat tavoittavat kymmeniä tuhansia faneja.Ville Toijonen / Yle

Some auttaa, kun resurssit ovat pienet

Imatran Ketterä on Mestiksen aktiivisimpia, ellei aktiivisin viestijä. Puheenjohtaja Mikko Partanen kertoo, että some-kiinnostus kulkee käsi kädessä menestyksen kanssa. Sosiaalista mediaa tarvitaan myös tiedottamiseen.

– Meillä some on elinehto, koska resurssit ovat pienet, eikä rahaa ole hirveästi käyttää printtimainontaan. Sillä tavalla pystytään tiedottamaan ja tuomaan joukkuetta lähemmäs, sanoo Partanen.

Kuuntele SaiPan Jussi Viljkaisen ja Ketterän pj. Mikko Partasen haastattelu. Toimittajina ovat Ville Toijonen ja Juha-Pekka Taskinen.