Kokenut sotilaslentäjä: Yksi lintu riittää pudottamaan hävittäjän – "Jos tuhannen kilometrin tuntivauhdissa törmää, se on kuin tykillä ampuisi"

Hävittäjien tuhoisat törmäykset lintuihin ovat Pohjoismaissa harvinaisia, sanoo Suomen ilmavoimien entinen koelentäjä Jyrki Laukkanen.

lento-onnettomuudet
Jyrki Laukkanen koelensi Jämijärven turmakoneen viisi vuotta sitten. Kuvassa eri kone.
Ilmavoimien koelentäjäntä ennen eläköitymistään toiminut insinöörieverstiluutnantti evp. Jyrki Laukkanen on lentänyt yli 150 konetyyppiä ja kirjoittanut 15 kirjaa lentämisestä.Juha Korhonen / Yle

Isokokoinen lintu voi pudottaa minkä tahansa kovassa vauhdissa liikkuvan moottorikoneen siihen törmätessään, kertoo eläkkeellä oleva Suomen ilmavoimien koelentäjä, insinöörieverstiluutnantti Jyrki Laukkanen.

– Jos suihkukone lentää tuhatta kilometriä tunnissa ja eteen tulee iso vesilintu, se on kuin tykinammus. Lintu voi särkeä moottorin tai tulla rungosta sisään, Laukkanen sanoo.

Ruotsissa puolustusvoimien Gripen-hävittäjä syöksyi tiistaina maahan. Puolustusvoimien mukaan lentäjä on kertonut törmänneensä yhteen tai useampaan isokokoiseen lintuun. Pian tämän jälkeen pilotti menetti koneen hallinnan. Lentäjä pelastautui heittoistuimen avulla.

Ruotsin puolustusvoimat on kertonut aloittavansa perusteellisen tutkinnan tapauksen selvittämiseksi.

Tuhoisat lintutörmäykset ovat harvinaisia

Laukkasen mukaan hävittäjien törmäykset lintuihin eivät ole Pohjoismaissa kovin yleisiä ja ne ovat osittain tuurista kiinni.

– Riskialueet ovat lennettäessä matalalla vesistöjen varrella. Lintujen muuttoaikoina syksyllä ja keväällä parvet ovat isoja, Laukkanen sanoo.

Laukkasen mukaan vaarallisimpia ovat isot vesilinnut. Hanhi voi painaa 5–8 kiloa ja nopeuden kasvaessa sen liike-energia kasvaa moninkertaiseksi. Isoissa nopeuksissa liikuttaessa kevyempikin lintu voi riittää katastrofiin.

– Olen nähnyt, kun Hawkista on tullut lokki sisään nokasta ohjaamon edestä, Laukkanen sanoo.

Mies kertoo itse pitkällä uralla törmänneensä hävittäjällä vain pieniin varpusen kokoisiin lintuihin.

– Niistä ei jää kuin verinen läiskä.

Vaikuttaako tapaus Suomen hävittäjäkauppaan?

Suomessa puolustusvoimat on korvaamassa vuosina 1995–2000 hankkimansa Hornet-hävittäjät uusilla monitoimihävittäjillä. Päätös hankinnasta tehdään 2020-luvun alussa.

Mukana kilpailussa on mukana myös ruotsalainen Saab Gripen.

JAS Gripen -hävittäjä
JAS Gripen -hävittäjäJagadeesh NV / EPA

Muut ehdokkaat ovat yhdysvaltalaiset Boeing F/A-18 Super Hornet ja Lockheed Martin F-35, ranskalainen Dassault Rafale ja brittiläinen EuroTyphoon.

Laukkasen mukaan Gripen-hävittäjän putoaminen Ruotsissa ei todennäköisesti vaikuta hävittäjätyypin kertoimiin kilpailussa.

– Mikä tahansa hävittäjä särkyy, jos se ajaa tuhatta kilometriä tunnissa ja vesilintu osuu väärään paikkaan, Laukkanen sanoo.

– Kaksimoottorikoneessa on tietysti se etu, että jos yksinäinen lintu lentää toiseen moottoriin, niin toinen moottori jää, lentäjävetaraani lisää.

Laukkanen muistuttaa, että parveen osuessa koneesta voi rikkoutua molemmat moottorit, kuten kävi Yhdysvalloissa Hudson-jokeen pakkolaskun tehneelle Airbus-matkustajakoneelle vuonna 2009.

Suomen hävittäjähankinnan ehdokkaista Ranskan Rafale, Britannian Eurofighter Typhoon ja Yhdysvaltojen Super-Hornet ovat kaksimoottorisia.

Lue lisää:

Jas-hävittäjä syöksyi maahan Ruotsissa – Pilotti kertoi lentäneensä lintuparveen

Suomen kokeneimman sotilaslentäjän arvio: Ruotsalainen Gripen on vahvoilla Ilmavoimien uudeksi hävittäjäksi