Väitös: Video-opetus vaihtoehdoksi aikuisopiskelijalle parantaa tuloksia eikä maksa paljon – "En ymmärrä, miksi kaikki eivät tee tällä tavalla"

Video-opetusta tarjotaan liian vähän, ja sen lisääminen onkin koulutuksen kuumia puheenaiheita, sanoo perjantaina väittelevä Mikko Myllymäki.

aikuiskoulutus
Opiskelija valitsee usein lähikorkeakoulun opinahjokseen. Kuvassa Tampereen yliopiston opiskelijoita.
Aina lähiopetukseen osallistuminen ei onnistu aikuisopiskelijalta. Opiskelun tulokset eivät tuoreen väitöksen mukaan kärsi siitä, että opiskelija turvautuu videoon – päinvastoin.Kirsi Matson-Mäkelä / Yle

Kun opiskelija voi halutessaan opiskella videoiden avulla, kurssien läpäisy ja arvosanat ovat jopa hieman parempia kuin pelkän lähiopetuksen varassa, osoittaa Kokkolassa perjantaina tarkastettava väitöskirja.

Kyse ei ole siitä, että videoiden avulla oppisi paremmin, vaan siitä, että ne lisäävät mahdollisuuksia osallistua opetukseen. Opiskelija voi joko osallistua luennolle, seurata sitä reaaliaikaisesti tai katsoa tallenteen silloin, kun hänelle sopii. Se taas parantaa oppimistuloksia.

– Sillä ei ole niinkään väliä, miten opiskelee, kunhan pystyy osallistumaan opetukseen, tiivistää Yliopistokeskus Chydeniuksessa työskentelevä Mikko Myllymäki.

Monimuotoisen koulutusmallin ovat kokeneet hyväksi myös luennoitsijat ja koulutuksen järjestäjä.

– En ymmärrä, miksi kaikki eivät tee tällä tavalla. Kustannukset ovat pienet, hyödyt selvät ja jos joku ei niitä hyötyjä saa, kaikki vanhat tavat ja käytännöt ovat edelleen käytettävissä.

Aikuiskoulutuksen kuuma puheenaihe

Kokkolassa on jo vuosia videoitu kaikki tietotekniikan maisterikoulutettavien lähiopetus ja tarjottu opiskelijoille vaihtoehtoisia tapoja opiskella.

– Tämä on tärkeää etenkin aikuiskoulutuksessa, koska perhe ja työelämä aiheuttavat usein kompromisseja ajankäytölle. Yksi suurimpia opiskelun esteitä on se, ettei pysty osallistumaan, sanoo Mikko Myllymäki.

Hän sanoo, että videoteknologiaa käytetään tarpeeseen nähden liian vähän. Yksittäisiä kursseja tai pieniä opintokokonaisuuksia voi olla monimuoto-opetuksena, mutta se ei useinkaan riitä.

– Jos haluaa päivittää osaamista tai opiskella uuden ammatin, ei yksittäisten kurssien joustavuudella ole niin isoa merkitystä. Silloin tarvittaisiin sitä, että koko koulutusohjelman voisi suorittaa joustavasti, ja näitä vaihtoehtoja ei vielä kovin paljon ole edes kansainvälisesti.

Mikko Myllymäki
Mikko Myllymäki toteaa tietotekniikan väitöskirjassaan, että videoteknologioiden käyttö erityisesti aikuiskoulutuksessa on sekä tuloksellista että mielekästä kaikille osapuolille.Jari Penttilä

Vaikka Kokkolassa koulutus on toteutettu tietotekniikan opiskelijoiden kanssa, se on Myllymäen mielestä yleistettävissä muihinkin opintoihin. Jos opiskeluun kuuluu paljon vuorovaikutusta ja vaikkapa ryhmätöitä, tarvitaan vain erilaisia laitteistoja ja sovelluksia. Tässä tutkimuksessa niitä ei ole etsitty, koska tarvetta ei ole ollut.

Toisaalta Myllymäki muistuttaa taas, ettei vaihtoehtojen lisääminen poista alkuperäisiä.

– En näe, että tämä heikentäisi kenenkään mahdollisuuksia opiskella. Jos se ei sovi jollekin, hän voi aina valita perinteisen tavan eli osallistua lähiopetukseen.

Myllymäen mukaan muutos ei ole iso askel myöskään koulutuksen järjestäjille, sillä teknisesti ei puhuta kovin ihmeellisistä laitteista tai järjestelmistä. Avainasemassa on se, miten videotuotannon saadaan toimivaksi. Opiskelija pärjää kotikoneen normaalivarustelulla, ja oppilaitoksellekin monimuotoisuus on isossa mittakaavassa lähes ilmaista.

– Tarvitaan vain vähän henkilötyövoimaa toteutukseen. Koko koulutusohjelman kaikki opetus pystytään helposti videoimaan, rohkaisee Myllymäki.

Kokkolalainen Mikko Myllymäki työskentelee yliopistokeskus Chydeniuksessa projektitutkijana ja -päällikkönä.